|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۳
کد خبر: ۱۵۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
شرکت آسمان مطابق این تفاهم هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس اس دریافت خواهد کرد. این هواپیما مناسب پروازهای داخلی و منطقه‌ای است و می‌تواند بهترین کاربرد را در حمل و نقل هوایی کشور برای پروازهای امن داشته باشد.
 شرکت بوئینگ تایید کرده است که تفاهم‌نامه‌ای برای فروش ۳۰ فروند هواپیما با ایران به ارزش ۳ میلیارد دلار امضا کرده است. اما هواپیماهای جدید برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور چه مشخصاتی دارند؟

 شرکت آسمان مطابق این تفاهم هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس اس دریافت خواهد کرد. این هواپیما مناسب پروازهای داخلی و منطقه‌ای است و می‌تواند بهترین کاربرد را در حمل و نقل هوایی کشور برای پروازهای امن داشته باشد.

نخستین ورود به خدمت این هواپیما در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ با تحویل به شرکت هواپیمایی Southwest اعلام شده است. شرکت هواپیمایی آسمان قرارداد خرید ۶۰ فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مکس را امضا کرد. ظاهرا قرارداد خرید ۳۰ فروند به ارزش ۳ میلیارد دلار قطعی شده و امکان اضافه شدن ۳۰ فروند دیگر هم به لیست سفارش وجود دارد. بوئینگ ۷۳۷ مکس از مدرن‌ترین هواپیماهای کلاس خود و مناسب پروازهای داخلی و منطقه‌ای کشور ما است. بر اساس برخی تحلیل‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای تأمین نیاز ایران برای هواپیماهایی با ظرفیت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ صندلی، بوئینگ ۷۳۷ است که از آن به عنوان امن‌ترین جت مسافربری جهان نام برده می‌شود. این هواپیما در تیپ‌های مختلف از ۱۲۰ تا ۲۴۰ نفر ظرفیت دارد.۷۳۷ به تنهایی می‌تواند ۶۰ درصد نیاز ناوگان ایران را تأمین کند. از بزرگ‌ترین حسن‌های این مدل مصرف پایین سوخت و هزینه تعمیرات پایین است. به دلیل بازه مناسبی که این مدل، از نظر مسافر، پوشش می‌دهد، با تهیه تعداد زیادی از آن، ایران می‌توانند هزینه تعمیر و نگهداری را به طور چشمگیری کاهش دهد.

انتخاب بین بوئینگ و ایرباس انتخابی مانند انتخاب بین بنز و بی‌ام و است. با این همه برخی تحلیل گران مدل ۷۳۷ مکس را دارای برخی برتری‌ها به ایرباس ۳۲۰ می‌دانند.


امکان پروازهای ارزان داخلی
شرکت رایان ایر هم که پروازهای ارزان قیمت را در اروپا انجام می‌دهد دارای ناوگانی است که تمام هواپیماهای آن را بوئینگ ۷۳۷ تشکیل داده و به این وسیله و با کاهش هزینه عملیاتی، توانسته قیمت بلیط خود را به شکل چشمگیری کاهش دهد به گونه‌ای که در برخی خطوط پروازی قیمت بلیط این شرکت از بلیط قطار نیز ارزان‌تر است. به این وسیله این شرکت طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و جزو پر سودترین شرکت‌های هوایی جهان شده است.

شرکت بوئینگ نزدیک ۹ هزار هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ تولید کرده است. بوئینگ ۷۳۷ به عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین جت مسافربری تاریخ هوانوردی از سال ۱۹۶۷ و در ۴ نسل در حال تولید است. و جدیدترین مدل این سری هواپیما مدل مکس است.



مشخصات فنی رقیب ایرباس ۳۲۰ نئو

از این هواپیما برای نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۵ رونمایی شد. این هواپیما مجهز به دو موتور توربوفن ساخت شرکت سی اف‌ام است.
شرکت بوئینگ تاکنون موفق به کسب بیش از سه هزار فروند سفارش برای این هواپیما شده است. بوئینگ ۷۳۷ مکس از ۱۴۹ صندلی تا ۲۲۰ صندلی را پوشش می‌دهد.

این هواپیماها از تازه ترین تولیدات شرکت بوئینگ است که سوخت کمتری مصرف می‌کند و صدای موتور آن هم کمتر است. بوئینگ ۷۳۷ مکس (Boeing 737 MAX) یک هواپیمای ساختِ کارخانهٔ هواپیماهای تجاری بوئینگ در کشور ایالات متحده آمریکا است. این هواپیما چهارمین نسل از هواپیماهای سری ۷۳۷ بوئینگ است که برجسته ترین تغییر این هواپیما نسبت به نسل پیشین، استفاده از موتورهای جدید LEAP-B1 و همچنین کاهش ۱٪ در احتراق بهتر با در نظر گرفتن طرح جدید بال های آن که موسوم به winglet می باشد، که ره آورد آن افزایش میزان مسافت قابل طی توسط مکس ۷۳۷ است. بیشتر قطعات این هواپیما ارتقا یافته‌اند که بازدۀ آن را نسبت به ۷۳۷ فعلی، ۱۴ درصد بهتر می‌کنند. طبق ادعای بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس نسبت به رقیب اصلی خود ایرباس ۳۲۰ نئو تا هشت درصد هزینه‌های عملیاتی کمتری در هر صندلی دارد.



بوئینگ همچنین بدنه و بال‌های مکس را از نو طراحی کرده و در نتیجۀ آن موجب کاهش وزن کلی و بهبود آیرودینامیک هواپیما شده است. بوئینگ می‌گوید، بالک‌های جدید مکس می‌تواند تا دو درصد در مصرف سوخت صرفه جوئی ایجاد کند. برد بیشترین مدل مکس متعلق به سری مکس ۹ است که تا نزدیک ۹ هزار کیلومتر برد پروازی دارد. این برد حدود دو هزار کیلومتر بیشتر از بالاترین برد پروازی ایرباس ۳۲۰ نئو است. سرعت کروز مکس ۷۳۷ کمی بیشتر از ۷۹ صدم ماخ است در حالی که سرعت کروز ایرباس ۳۲۰ نئو حدود ۷۸ صدم ماخ است. تحویل این هواپیماها از سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز می‌شود و در سال اول ۵ تا ۱۰ فروند تحویل شرکت هواپیمایی آسمان خواهد شد و تحویل همه ۶۰ فروند هواپیما تا سال ۲۰۲۷ میلادی ادامه خواهد داشت. شرکت بوئینگ تاکنون موفق به کسب بیش از سه هزار فروند سفارش برای این هواپیما شده است. بوئینگ ۷۳۷ مکس از ۱۴۹ صندلی تا ۲۲۰ صندلی را پوشش می‌دهد. شرکت سی اف‌ام یک شرکت مشترک است که حاصل سرمایه گذاری دو شرکت بزرگ جنرال الکتریک آمریکا و سفران فرانسه است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین