|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۵۰۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش، هرج‌ومرج و اعتراضات مردمی بر سر فساد اقتصادی رییس‌جمهور کره‌جنوبی، دادگاه قانون اساسی این کشور به استیضاح و برکناری او رأی داد. «پارک گئون‌هه» نخستین رییس‌جمهور زن و دختر «پارک چونگ‌هی» دیکتاتور این کشور در زمان جنگ‌سرد، نماد محافظه‌کاران کره‌ای برای همکاری با واشنگتن در اتخاذ مواضع سرسختانه علیه کره‌شمالی بود.
 سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش، هرج‌ومرج و اعتراضات مردمی بر سر فساد اقتصادی رییس‌جمهور کره‌جنوبی، دادگاه قانون اساسی این کشور به استیضاح و برکناری او رأی داد. «پارک گئون‌هه» نخستین رییس‌جمهور زن و دختر «پارک چونگ‌هی» دیکتاتور این کشور در زمان جنگ‌سرد، نماد محافظه‌کاران کره‌ای برای همکاری با واشنگتن در اتخاذ مواضع سرسختانه علیه کره‌شمالی بود.

به گزارش وبگاه روزنامه «نیویورک‌تایمز» انتظار می‌رود برکناری گئون‌هه به تغییر سیاست‌های کره‌جنوبی به سمت گروه‌های اپوزیسیونی شود که خط‌مشی رهبران آن در جهت مشارکت هرچه بیشتر با همسایه شمالی خود و در مخالفت کامل با راهبردهای ستیزه‌جویانه در منطقه است.

گروه‌های مخالف قول داده‌اند که در راهبرد مشترک این کشور با ایالات‌متحده در قبال پیونگ‌یانگ تجدیدنظر کرده و تنش‌ها با چین را کاهش دهند؛ به‌ویژه اینکه طی هفته‌های اخیر اقدامات تحریک‌آمیز نظامی آمریکا در آسیا و در نزدیکی مرزهای چین افزایش یافته است.

پارک گئون‌هه در واقع در ماه دسامبر و پس از رأی نمایندگان پارلمان این کشور مبنی بر استیضاح وی از سمت خود معلق شده بود، هرچند وی همچنان در کاخ ریاست‌جمهوری و به دور از انظار عمومی زندگی می‌کرد و منتظر رأی نهایی دادگاه قانون اساسی بود. گئون‌هه نخستین‌بار زمانی که 9 سال داشت پا به این کاخ گذاشت و دو دهه بعد و پس از ترور مادر و پدرش مجبور به ترک آن شد.

اکنون نیز هشت قاضی دادگاه قانون اساسی کره متفقاً تصمیم گرفتند که یازدهمین رییس‌جمهور این کشور را به دلیل «اقدامات ناقض مصوبات و قانون اساسی» از سمت خود برکنار کنند. «لی جونگ می» قاضی ارشد این دادگاه در حکم خود که به‌طور مستقیم از رسانه‌های این کشور پخش شد اعلام کرد: «اقدامات پارک خیانت به اعتماد مردم و به‌نوعی بوده که به‌دلیل حفاظت از قانون اساسی نمی‌توان آن را تحمل کرد.»

درگیری میان طرفداران رییس‌جمهور و پلیس

بلافاصله پس از اعلام حکم، طرفداران خشمگین رییس‌جمهور که در خیابان‌های اطراف دادگاه حضور داشتند، برای «تخریب» این ساختمان به‌حرکت درآمدند که با واکنش پلیس مواجه شدند و پس از آن درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس آغاز شد. تاکنون مرگ دو فرد 60 و 72 ساله طی این درگیری‌ها گزارش شده است.

اکنون که مصونیت قضایی پارک 65 ساله سلب شده است، وی با اتهاماتی چون ارتشاء، اخاذی و سوءاستفاده از قدرت (در ارتباط با همدستی با نزدیکان خود به‌ویژه شخص «چوی سون‌سیل» دوست زمان کودکی خود در جمع‌آوری میلیون‌ها دلار به‌عنوان رشوه از شرکت‌هایی مانند سامسونگ) از سوی دادستان‌های این کشور روبه‌روست. پارک متهم است به چوی اجازه داده تا بدون آنکه سمتی در دولت این کشور داشته باشد، در امور اجرایی دخالت کرده و با دسترسی به اسناد دولتی، دستورالعمل‌های مرتبط با حفظ اسرار دولت را زیرپا گذاشته است.

انتخابات زودهنگام در کره جنوبی

طبق قانون اساسی کره‌جنوبی، مردم این کشور باید طی شصت روز آینده برای برگزاری انتخابات زودهنگام به‌پای صندوق‌های رأی بروند. «هوانگ کیوآن» متحد سابق پارک تا انتخاب رییس‌جمهور جدید کفیل این سمت خواهد بود. با این‌وجود، به‌نظر می‌رسد دولت ترامپ عزم خود را برای استقرار سامانه ضدموشکی «تاد» در خاک کره‌جنوبی تا قبل از تعیین رییس‌جمهور جدید در این کشور جزم کرده است. پکن و مسکو مخالفت شدید خود را با استقرار این سامانه اعلام کرده و آن را تشدیدکننده تنش‌ها در این منطقه استراتژیک خوانده‌اند.

هوانگ به‌عنوان کفیل ریاست‌جمهوری کره نیز پس از اعلام این حکم در جلسه خود با وزرای اصلی کابینه‌اش اعلام کرد برکناری رییس‌جمهور حاکی از وضعیت «اضطراری» در این کشور است. وی همچنین به کره‌شمالی در قبال انجام هرگونه اقدام تحریک‌آمیز بیشتر هشدار داد. نیروهای نظامی این کشور نیز در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

آخرین‌باری که رهبری در کره‌جنوبی به‌دلیل فشارهای عمومی از سمت خود برکنار شده بود، به‌زمان «سینگمان ری» در سال 1960 باز می‌گردد. در ماه‌های اخیر نیز مردم کره در تظاهرات مسالمت‌آمیز خود خواستار کناره‌گیری پارک از قدرت شده بودند. برخی از کارشناسان مسائل سیاسی برکناری پارک گئون‌هه را نقطه عطفی در تاریخ دموکراسی کره عنوان می‌کنند. پدر پارک نیز از سال 1961 تا 1979 عهده دار ریاست‌جمهوری کره بود. خود پارک نیز در سال 2012 و با حمایت محافظه‌کارانی که رشد اقتصادی فوق‌العاده این کشور را در زمان ریاست‌جمهوری پدر وی به یاد داشتند، به این سمت انتخاب شد.
روز یکشنبه هفته گذشته، دادگاه ویژه بررسی فساد مالی و سیاسی رییس‌جمهوری کره، پارک و نزدیکانش را به جرم دریافت رشوه از شرکت سامسونگ متهم کرد. گفته می‌شود مسوولان شرکت سامسونگ میلیون‌ها دلار پرداخت کرده‌اند تا از حمایت دولتی برای اقداماتی از جمله تلفیق دو شرکت وابسته برخوردار شوند.

احتمال به‌قدرت رسیدن احزاب مخالف

به احتمال زیاد کارزار انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری بر موضوعاتی نظیر برنامه هسته‌ای کره‌شمالی و روابط این کشور با آمریکا و چین متمرکز خواهد بود. در صورت به‌قدرت رسیدن احزاب مخالف در این کشور، سئول در قالب سیاست‌های کمک‌رسانی و تبادلات تجاری به گسترش روابط با پیونگ‌یانگ اقدام خواهد کرد که پکن همواره از آن حمایت کرده است. در این‌صورت، تلاش‌های واشنگتن برای منزوی ساختن کره‌شمالی، همزمان با نزدیکی هرچه بیشتر کشورهای آسیایی مانند فیلیپین به پکن، با ناکامی روبه‌رو خواهد شد.

«مون جائه‌این» رهبر حزب دموکراتیک کره‌جنوبی که طبق نظرسنجی‌های اخیر بخت نخست برای انتخاب به جانشینی پارک به‌شمار می‌رود، علاوه بر مخالفت با سیاست‌های ستیزه‌جویانه علیه کره‌شمالی، موافقت دولت فعلی برای استقرار سامانه موشکی «تاد» را اقدامی مخاطره‌آمیز دانسته که تنها به افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن منجر خواهد شد. در روزهای اخیر چین اقداماتی را برای مجازات اقتصادی سئول اتخاذ کرده است. حزب دموکراتیک به رهبری مون خواهان تعلیق سریع استقرار این سامانه پدافند موشکی شده است.

پدر پارک گئون‌هه متهم به شکنجه و اعدام مخالفان سیاسی خود بود. اکنون نیز دختر وی متهم است نام هزاران نفر از شخصیت‌های فرهنگی منتقد خود را وارد لیست سیاه کرده است. «مون جائه‌این» همچنین خواهان پاکسازی حکومت این کشور از افراد دارای فساد اقتصادی شده است. البته پارک در واکنش به حکم دادگاه گفته است کاخ ریاست‌جمهوری را ترک نکرده و هیچ بیانیه سیاسی منتشر نخواهد کرد.

به گزارش صبح نو، در ماه اکتبر سال گذشته میلادی بود که مشخص شد رییس‌جمهور کره‌جنوبی به نزدیکان خود که هیچ سمت دولتی نداشته‌اند، اجازه مداخله در امور سیاسی و مالی را داده است. پس از آن بود که میلیون‌ها نفر از مردم علیه فساد رییس‌جمهور و حلقه نزدیکان وی به خیابان‌ها ریختند و نهایتاً نمایندگان مجلس کره‌جنوبی در ماه دسامبر تحت‌فشار افکار عمومی به استیضاح و برگزاری دادگاه قانون اساسی برای رسیدگی به اتهامات پارک گئون‌هه رأی دادند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین