|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۴۷۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
ممکن است در سال های اولیه مشکلات و دشواری های زیادی در راه اجرای این منشور مشاهده شود، اما رسیدن به جامعه‌ای سالم و قانون‌مدار، در گرو نهادینه شدن حقوق شهروندی در زندگی روزمره
دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: تحقق وعده‌های مسئولان دولتی و وزارتخانه‌ها به حادثه دیدگان پلاسکو پیگیری می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، الهام امین‌زاده در جمع خبرنگاران گلستان گفت: پس از وقوع این حادثه تلخ، برخی وزارتخانه‌ها و ارگا‌های دولتی وعده‌هایی را برای کمک به حادثه دیدگان و خانواده‌های جانباختگان پلاسکو دادند که امیدواریم در زمان وعده داده شده شاهد تحقق آن باشیم.

وی بیان کرد: کمک به حل مشکلات این حادثه دیدگان و دیگر وعده‌های مسئولان، بخشی از حقوق شهروندی مورد نظر دولت است که باید همه برای تحقق آن تلاش کنند. ساختمان تجاری پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی تهران روز پنج‌شنبه (۳۰ دی) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفای آتش ساختمان به یکباره فرو ریخت. در این حادثه ۱۶ آتش‌نشان و پنج شهروند (کسبه و مالکان مجتمع تجاری پلاسکو) جان خود را از دست دادند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی همچنین گفت: مسئولان اجرایی کشور در همه بخش‌ها موظف به تحقق منشور حقوق شهروندی هستند و در مراحل گوناگون، تخلفات آنها پیگیری و مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.

امین زاده ادامه داد: مسئولان ارشد کشور و حتی وزرا موظف به اجرای منشور حقوق شهروندی هستند و تخلفات احتمالی وزیران در اجرا نکردن حقوق شهروندی را رئیس‌جمهوری بررسی خواهد کرد.

وی تحقق کامل منشور حقوق شهروندی را یکی از نیازهای اصلی کشور دانست و گفت: ممکن است در سال های اولیه مشکلات و دشواری های زیادی در راه اجرای این منشور مشاهده شود، اما رسیدن به جامعه‌ای سالم و قانون‌مدار، در گرو نهادینه شدن حقوق شهروندی در زندگی روزمره ایرانیان است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی بیان کرد: باید به مرحله ای از رشد و تکامل شهروندی برسیم که دور زدن قانون موضوعی قابل افتخار نبوده و کسی با این تخلفات فخرفروشی نکند.

امین زاده، ارائه آموزش در سطوح گوناگون تحصیلی را یکی از راه های نهادینه شدن حقوق شهروندی در جامعه دانست و گفت: برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت برای معلمان در راه تقویت باورهای دانش آموزان در خصوص این منشور و ارائه این حقوق در کلاس ها به زودی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آموزش، اطلاع‌رسانی و هماهنگی در اجرا و نظارت دیگر موارد ضروری در راه تحقق کامل منشور حقوق شهروندی است که اجرای آن به تنهایی توسط دولت امکان‌پذیر نیست.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی به مذاکره با سازمان سینمایی برای ساخت فیلم هایی با مضامین تحقق حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در جشنواره فیلم فجر امسال تصمیم گرفتیم به فیلم هایی که بیانگر لزوم اجرای حقوق شهروندی در جامعه باشد جایزه بدهیم، اما متأسفانه هیچ‌کدام از فیلم‌ها مرتبط با این موضوع نبود.

امین‌زاده، سمن‌ها را از جمله بخش‌های مهم و محوری در راه تحقق کامل این منشور دانست و گفت: گلستان از جمله استان‌های پیشرو در فعالیت سمن‌ها با موضوع حقوق شهروندی است که می‌تواند به الگویی مناسب برای استان‌های دیگر تبدیل شود.

وی همچنین بیان کرد: کمک به آموزش دانش‌آموزان خارجی بازمانده از تحصیل، یکی از اقدامات تحسین‌برانگیز سمن‌های گلستانی است که نمونه آن در هیچ استان دیگری وجود ندارد.

منشور حقوق شهروندی ۲۹ آذرماه امسال در ۱۲۰۰ بند با پنج ساز و کار از سوی رئیس‌جمهوری به منظور تحقق کامل حقوق مربوط با افراد در جامعه ابلاغ شد که در آن علاوه بر تبیین حقوق مردم نسبت به دولت و دستگاه‌های اداری و حقوقی نظیر حق مسکن، ازدواج، رفاه و تأمین اجتماعی، آموزش و آزادی بیان از ضمانت اجرایی نیز برخوردار است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین