|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۳
کد خبر: ۱۳۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
کاخ سفید گفته که از دستور ایران آگاه است و متذکر شده که روحانی اعلام کرده هرگونه کار درباره کشتی‌ها باید در چارچوب تعهدات ایران انجام شود.
مقامات کاخ سفید می‌گویند دستور رئیس‌جمهوری ایران برای انجام طراحی و بررسی ساخت پیشرانه هسته ای مغایر با تعهدات بین‌المللی کشورمان نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در حالی که تحلیلگران مسائل هسته‌ای گفته اند که ساخت موتورهای پیشرانه هسته‌ای مستلزم غنی‌سازی اورانیوم به میزان 50 درصد یعنی بسیار بیشتر از محدوده مندرج در برجام است، رویترز به نقل از مقامات کاخ سفید خبر داده که این دستور مغایر با برجام نیست.

حسن روحانی روز گذشته در واکنش به تمدید قانون تحریم‌های ایران در آمریکا که برخی از مفاد آن با برجام مغایرت دارد، ماموریت‌هایی به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی داد. طبق این دستور، محمد جواد ظریف، مکلف شده که موضوع اهمال آمریکا در اجرای تعهداتش را در مجاری مربوطه پیگیری کند. علی اکبر صالحی نیز دستور گرفته که کار مطالعه و بررسی ساخت پیشرانه هسته‌ای را که به عنوان موتوری در کشتی‌ها استفاده می‌شود، انجانم دهد.

کاخ سفید گفته که از دستور ایران آگاه است و متذکر شده که روحانی اعلام کرده هرگونه کار درباره کشتی‌ها باید در چارچوب تعهدات ایران انجام شود.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفیددر نشست رسانه‌ای خود در پاسخ به دستور روحانی برای برنامه‌ریزی ساخت موتورهای پیشرانه هسته‌ای گفت: «این دستور مغایر با تعهدات بین‌المللی که ایران را از دستیابی به بمب اتم مانع می‌شود، نیست.»

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که ایالات متحده مطمئن است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از تاسیسات هسته‌ای ایران بازرسی می‌کند، می‌تواند اجرای تعهدات برجام از سوی ایران را مورد ارزیابی قرار دهد.

کربی با اشاره به دستور روحانی گفت: «مسائل زیادی درباره این دستور وجود دارد که ما اطلاعی درباره آن‌ها نداریم.»

او افزود: زیردریایی هسته‌ای از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند از سوی هر دولتی دنبال شود و احتمالا چند دهه زمان خواهد برد که انجام شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین