کد خبر: ۱۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۰
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت : ‌در مکاتبه با دبیر کل یونسکو مقرر شد "چوگان به نام ایران ثبت شود" .
محمد علی نجفی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت افزود: دولت جمهوری آذربایجان تلاش می کرد چوگان را به عنوان بازی ملی به طور دربست به نام خود ثبت کند.


وی اضافه کرد : با تلاش و مکاتباتی که با دبیرکل یونسکو صورت گرفت و با توجه به هیئتی که به اجلاس یونسکو در جمهوری آذربایجان فرستاده شد در نهایت فقط چوگان قره باغ که بازی محلی و داخلی در جمهوری آذربایجان تلقی می شود به نام آذربایجان ثبت شده است و در واقع در همان مصوبه ثبت هم  تلویحا اشاره شد که اصل چوگان مربوط به ایران و بقیه کشورهای منطقه است .


معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد : چوگان ایرانی که اساس کار چوگان از آن نشات گرفته است با نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شود .


نجفی گفت: بخشی از این اقدام در اختیار ماست که بر اساس آن مدارک و مستنداتی باید آماده کنیم که کار مشکلی نیست اما بخش اصلی این کار که زمان بر است به یونسکو مربوط می شود و فکر می کنیم با پیگیری های صورت گرفته ، ثبت آن به نام جمهوری اسلامی ایران کار مشکلی نباشد .


وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مهمترین اقدام ما هم اکنون ثبت جهانی شهر سوخته زابل است.


نجفی افزود : این اقدام نیاز به مقدماتی دارد و هیات هایی از یونسکو می آیند و جوانب امر را بررسی می کنند و فکر می کنم امسال بتوانیم این اثر فاخر تاریخی را به ثبت جهانی برسانیم .


توجه به سازمان میراث فرهنگی در لایحه بودجه ۹۳

رئیس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گفت:‌ از اعداد و ارقامی که در لایحه بودجه سال ۹۳ برای این سازمان پیش بینی شده است راضی هستیم.

 نجفی هیئت دولت افزود: در این لایحه کمک قابل قبولی در حد امکان به این سازمان شد و اگر چه ارقام نهایی این لایحه شنبه هفته آینده مشخص می شود اما آنچه در مذاکره با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برایم حاصل شده است حاکی از رشد بودجه جاری و تملک دارایی های سرمایه ای و بودجه عمرانی سازمان است.


وی با اشاره به اینکه در تبصره های بودجه موارد خوبی برای این سازمان پیش بینی شده است افزود : فکر می کنم سال آینده از لحاظ کمک به بخش خصوصی که هم اکنون در بخش گردشگری و صنایع دستی فعال هستند دستمان باز باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: در این لایحه چندین حکم هم وجود دارد که می تواند بر اساس آن از تسهیلات بانکی برای کمک به بخش خصوصی در توسعه زیر ساختهای گردشگری و اماکن مرتبط با آن استفاده کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی افزود: در خصوص میراث فرهنگی هم حکم خوبی در لایحه بودجه تصویب شد که بر اساس آن شرکت ها و موسسات غیر دولتی می توانند هزینه هایی را در حفظ و مرمت آثار تاریخی انجام دهند و این هزینه ها از درآمد مشمول مالیات ‌آنها کاسته خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین