|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۷
ایران و عراق روز سه شنبه از قصد افزایش سقف تولید نفت خود خبر داده و خواستار ایجاد فضای لازم به منظور افزایش تولید شدند.
رویترزنوشت: وزرای نفت هر دو کشور به عنوان دومین و سومین تولیدکننده بعد از عربستان در سازمان کشورهای صادر کنند نفت موسوم به اوپک، اعلام کردند تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت را برای سقف تولید خود در نظر گرفته اند که به معنای افزایش روزانه یک میلیون بشکه ای برای هر یک از آنهاست.

هیچ یک از این کشورها نمی تواند انتظار داشته باشد این افزایش تولید به زودی روی دهد اما اگر کشورهای اوپک در سال آینده تشخیص دهند برای حفظ قیمت بشکه ای 100 دلار باید از راه مذاکره تولید را کاهش دهند، هر دو آنها علاقه دارند زمینه را برای اتخاذ تدابیر ویژه آماده کنند.

غیر از این از آنجا که تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت برای هیچ یک از این کشورها فعلا میسر نیست، نشست روز چهارشنبه وزرای نفت اوپک با چالش و موج جدید روبرو نخواهد شد و وزرای نفت با اطمینان تایید کردند تغییری در سیاست ها و سهمیه تولیدی روی نخواهد داد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت بعد از لغو تحریم ها این کشور به 6 ماه زمان نیاز دارد تا توانایی تولید را به روزی 4میلیون بشکه برساند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد دیگر کشورها در اوپک فضای لازم را برای افزایش تولید ایران فراهم سازند یا خیر، گفت: این یک سنت است. زمانیکه یک کشور بعد از مشکلاتی به بازار بر می گردد، دیگر اعضا می پذیرند که زمینه را برای آن فراهم سازند. به نظر من کشورهایی که در سال های اخیر نفت بیشتری تولید کرده اند می دانند که باید زمینه را برای ما مهیا کنند.

عراق و عربستان سعودی در دو سال گذشته و از زمان آغاز تحریم های ایران تولید خود را افزایش داده اند؛ اما عراق استدلال می کند که به دلیل سال ها تحریم و جنگ در زمان رژیم بعث باید به عنوان یک مورد خاص در نظر گرفته شود.

در همین حال، پیش نویس لایحه بودجه سال آینده ایران که حسن روحانی، رییس جمهوری این کشور فردا چهارشنبه (13 آذر) تقدیم مجلس می کند، میزان صادرات نفت را روزانه یک میلیون و 100 هزار بشکه در نظر گرفته است که یعنی تهران بهبود چشمگیری در تولید نفت پیش بینی نمی کند.

عراق برآورد کرده می تواند در سال آینده روزانه 4 میلیون بشکه نفت صادر کند که به منزله رقم بی سابقه ای برای فروش نفت از زمان سقوط ˈصدامˈ دیکتاتور مخلوع این کشور در یک دهه قبل است.

ˈعبدالکریم لعیبیˈ، وزیر نفت عراق، گفته است که بغداد برای افزایش صادرات به روزی 3 میلیون و 400 هزار بشکه برنامه ریزی کرده است که شامل روزی 400 هزار بشکه از منطقه نیمه خودمختار کردستان می شود. در شرایطی که مصرف داخلی عراق در حدود روزی 700 هزار بشکه است که می تواند تولید نفت این کشور را به بیش از روزی 4 میلیون بشکه برساند و از میزان تولید کمتر از روزی 3 میلیون بشکه فعلی بیشتر است.

افزایش این میزان تولید نفت فشار بر دیگر اعضای اوپک به ویژه عربستان سعودی می آورد که باید برای ممانعت از کاهش قیمت ها تولید خود را کم کنند.

اما کارشناسان صنعت نفت و مدیران اجرایی شرکت های نفتی که در توسعه میادین نفتی عراق فعالیت می کنند معتقدند سقف تولید روزی 4 میلیون بشکه برای سال آینده بسیار خوش بینانه است زیرا محدودیت های زیربنایی و مسائل امنیتی فراوانی در عراق وجود دارد.

ˈکانیت کازوک اوغلوˈ، تحلیلگر شرکت مشاوره ای ˈاف جی ایˈ می گوید: برآوردهای عراق بیش از حد خوش بینانه است. من فکر نمی کنم تولید آنها به روزی 4 میلیون بشکه برسد. همچنین سقف صادرات روزی 400 هزار بشکه برای منطقه نیمه خودمختار کردستان نیز معقول نیست. اگر آنها بسیار تلاش بکنند شاید بتوانند روزی 300 هزار بشکه صادر کنند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین