|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۱۳۰۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
در سایر حوزه‌ها تعامل و یا دیالوگ مشخصی با آمریکا نداشته و نخواهیم داشت تا وقتی که آمریکایی‌ها در وضعیت فعلی قرار دارند و در مورد نگاه خود و سیاست‌هایشان در مورد ایران تغییری ایجاد نکنند.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: هر دولتی در آمریکا بر سر کار باید تعهدات برجام را اجرا کند و نمی‌تواند زیر پا بگذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ بهرام قاسمی، رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر وزیر نفت مصر به ایران گفت: ما از کانال‌های دیپلماتیک رسمی تاکنون خبری در این ارتباط نداشته‌ایم و تقاضایی درباره این سفر دریافت نشده است و این موضوع بیش‌تر محصول گمانه‌زنی خبری است که الزاما دقیق نیست.

ظریف دوشنبه عصر به لبنان می‌رود

به اثربخشی لبنان بر مسائل منطقه واقف هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌ها با بیان اینکه وزیر خارجه بعد از ظهر امروز به لبنان سفر می‌کند و تا بعدازظهر سه شنبه دیدارهایی را با مقامات لبنانی خواهد داشت، ادامه داد: این سفر بعد از انتخاب رئیس‌جمهور لبنان انجام می‌شود. مناسبات فی مابین و رایزنی‌ها بین دو کشور مستمر است و این سفر موضوعی بود که از قبل مطرح بود و با توجه به تحولات این ضرورت وجود داشت که این سفر انجام شود و ضمن گفت‌وگو با رئیس‌جمهور جدید و دیگر شخصیت‌های لبنانی مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را مورد بررسی قرار بدهیم و موضوع سوریه می‌تواند یکی از مباحث گفت‌وگو بین دو طرف باشد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: لبنان کشوری تاثیرگذار است و ما به اثربخشی لبنان بر مسائل منطقه واقف هستیم و همیشه رایزنی بین دو کشور به شکل مختلف وجود داشته است.

قاسمی هم‌چنین گفت: پس از آن ظریف در ادامه سفرهای منطقه‌یی خود به اروپای شرقی و کشورهای رومانی، چک و اسلوواکی سفر می‌کند.

ارتقای سطح روابط ایران و چک به سفیر

وی هم‌چنین به ارتقای سطح روابط ایران و چک اشاره کرد و اظهار کرد: سطح روابط دو کشور به سطح سفیر ارتقاء یافته و کاردارهای دو طرف به‌عنوان سفیر مشغول فعالیت شده‌اند.

وزارت خارجه و سایر ارگان‌ها به طور جدی پیگیر موضوع صیادان گروگان گرفته شده در سومالی هستند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با کمپین ایجاد شده در مورد پیگیری وضعیت صیادان ایرانی که حدود 600 روز است توسط دزدان دریایی در سومالی به گروگان گرفته شده‌اند در آخرین پیگیری‌های وزارت امور خارجه برای آزادی این شهروندان ایرانی اظهار کرد: همانطور که اطلاع دارید ما با سومالی رابطه ای نداریم و در حالت قطع رابطه هستیم از دیگر سو دولت کارآمدی بر سومالی حاکم نیست اما وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه های مسئول در ارتباط با پیگیری وضعیت آنها در حال انجام تلاش و پیگیری هستند و تاکنون تلاش های زیادی توسط وزارت امور خارجه در این مورد انجام شده.

او ادامه داد: متاسفانه ربایندگان این افراد دزدان دریایی هستند و از دیگر سو با ویژگی‌های خاصی که در آن منطقه وجود دارد پیگیری این موضوع امری دشوار و حساس است و باید برای حفظ جان اتباع کشورمان با درایت عمل کنیم و در مواردی خبررسانی و خبردهی در ارتباط با این پیگیری ها شاید به مصلحت و به نفع افراد گرفتار نباشد و لی همانطور که اشاره کردم وزارت امور خارجه و سایر ارگان های مربوط به طور جدی پیگیر این موضوع هستند داستان این موضوع پیچیده است و ساده نیست و تمام تلاش ما این است که باقی مانده این افراد آزاد شوند با تلاش های صورت گرفته برخی از آنها آزاد شده‌اند و به کشور باز گشته‌اند و تلاش‌ها برای نجات سایر گروگان گرفته ها ادامه دارد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که غیر از وزارت امور خارجه دیگر چه نهادی مسئول پیگیری وضعیت پیگیری این صیادان است، گفت: مجموعه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط مسئولیت دارد و بین نهادهای مختلف و ذی‌ربط تقسیم وظایف شده و آنها موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به پیچیدیگی هایی که این موضوع دارد اجازه بدهید در همین حد بسنده کنیم ولی تاکید دارم که این موضوع موضوع فراموش شده ای نیست و پیگیری ها در ارتباط با آن ادامه دارد و وزارت امور خارجه در تلاش است که این موضوع را به شکل مناسب و مطلوب حل کند.

مردم متوجه کلاهبرداری‌ها و شبکه‌های مافیایی در اطراف برخی سفارتخانه‌ها باشند

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با شرایط ایجاد شده در مورد ارائه ویزا و خدمات کنسولی در برخی از سفارتخانه‌هایی که در تهران حضور دارند و مشکلاتی که در این چارچوب برای مردم ایجاد شده است، گفت: شاهد این هستیم که مردم به دلایل و تقاضاهای مختلفی از جمله سفرهای توریستی، بازرگانی و کاری و دیدار اقوام به سفارتخانه‌های مختلف در تهران برای اخذ ویزا مراجعه می‌کنند اما در همین چارچوب مدتی است که مشاهده می‌شود که یک شبکه پیچیده در کنار برخی از این سفارتخانه‌ها فعالیت می کند و با عناوینی مثل گرفتن سریع‌تر ویزا و یا دادن نوبت سریع‌تر جهت انجام اقدامات برای اخذ ویزا اقدام به فعالیت می‌کنند و پول‌های هنگفتی را از مردم و مراجعه کنندگان طلب می‌کند و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

او گفت: حدود دو ماه پیش وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای که منتشر کرد این موضوع را مطرح کرد و ما اعلام کردیم که چنین وضعیتی وجود دارد و مردم متوجه این کلاهبرداری‌ها و شبکه‌های مافیایی که در اطرافی برخی از سفارتخانه ها فعالیت می‌کنند، باشند.

این دیپلمات کشورمان در ادامه این موضوع افزود: متاسفانه این داستان و فعالیت‌های این شبکه ها همچنان ادامه دارد و من از سفارتخانه هایی که این شبکه ها در اطراف آنها فعالیت می‌کنند می‌خواهم که متوجه تاثیر و اثرات منفی فعالیت این شبکه ها باشند. ما در این ارتباط اطلاعات لازم را به مراجع قضائی و اطلاعاتی داده ایم این موضوع را رصد می کنیم و اگر مساله ادامه پیدا کند باید ورود کنیم و با سفارتخانه هایی که ممکن است برخی از عناصر آنها با این شبکه های مافیایی همکاری و فعالیت کنند برخورد قاطع کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین چارچوب افزود: متاسفانه برخی از مردم به دلایل برخی از ضرورت‌هایی که دارند  این مبالغ را به ناحق پرداخت می کنند در حالی که فعالیت این شبکه ها قابل تحمل نیست و ما طی هفته های اخیر گزارش های رسیده در این ارتباط را بررسی کرده ایم. کمیته ای مسئول پیگیری این کار شده است و از دیگر سو سفارتخانه های خارجی مقیم در تهران نیز خود باید برای دفاع از حیثیت و آبروی خود با فعالیت این گونه شبکه‌ها و گروه‌ها برخورد کنند.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که هیاتی از پارلمان اسراییل قرار است به مسکو برود و در ارتباط با موضوع سوریه و هم‌چنین ایران رایزنی و گفت‌وگو کند، نظر ایران در این ارتباط چیست؟ گفت: هیات‌های زیادی بین تل‌آویو و مسکو رفت و آمد می‌کنند و آن‌ها روابط خود را دارند و مساله‌ای نیست که من در مورد آن اظهارنظر کنم.

وی ادامه داد: این رفت و آمدها چیز غریبی نیست و این موضوعاتی است که به خود آن‌ها مربوط است.

بهرام قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با قطعنامه پارلمان اروپا در ارتباط با تعامل این اتحادیه با ایران و هم‌چنین اخبار منتشر شده مبنی بر این که طی چند ماه آینده دفتر این اتحادیه در تهران بازگشایی می‌شود توضیح داد: قطعنامه پارلمان اروپا در نوع خود قطعنامه‌ای جدید و کم‌نظیری بود.

او با بیان این که این قطعنامه در بیش از 30 بند صادر شده بود و دارای نکات مثبت و منفی بود، ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید قطعنامه پارلمان اروپا ضمانت اجرایی ندارد و شکل توصیه‌ای دارد گرچه آثار روانی خود را می‌تواند داشته باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که روابط ایران با اتحادیه اروپا روابطی دیرینه‌ای است و به قطع‌نامه اخیر باز نمی‌گردد، ادامه داد: این قطعنامه نیز در ادامه قطعنامه‌های قبلی این اتحادیه اروپاست البته با چارچوب و واقع‌بینی جدید در مورد ایران و نقشی موثر و ثبات‌بخشی که کشورمان در حل مسائل منطقه از آن برخوردار است.

وی با بیان این که روابط ایران و اتحادیه اروپا با وجود فراز و نشیب‌هایی که داشته به چند دهه گذشته برمی‌گردد، به اراده ایران و این اتحادیه برای گسترش روابط و برقراری تماس‌های مستمر و مکرر بین تهران و بروکسل اشاره کرد و افزود: دومین نشست ایران و اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه در بروکسل برگزار خواهد شد.

مذاکرات با اروپا را مثبت می‌دانیم

قاسمی با اشاره به برخی از محورهایی که در جریان این مذاکرات مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد افزود: براساس آن چه که تجربه شده مذاکرات با اتحادیه اروپا عمدتاً زمان‌بر و طولانی‌مدت است و از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است ولی ما فی نفسه برگزاری این مذاکرات را مثبت می‌دانیم.

این دیپلمات کشورمان به مباحث مطرح شده در ارتباط با ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در تهران اشاره کرد و گفت: این موضوعی است که مجددا از سال گذشته توسط اتحادیه اروپا مطرح شد و آن‌ها درخواست کردند که در ایران دفتری داشته باشند. سفارت ما در بروکسل عهده‌دار کار با اتحادیه اروپاست و همان‌طور که اشاره کردن بحث باز شدن دفتر این اتحادیه در تهران موضوعی است که آن‌ها مجدداً مطرح کرده‌اند.

قاسمی با تاکید بر این که نمی‌توانیم زمان مشخصی را برای باز شدن این دفتر بیان کنیم و باید در این ارتباط مذاکرات و بررسی‌های لازم انجام شود تا ببینیم چگونه با آن برخورد کنیم، در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این ارتباط تاکید کرد: بحث در ارتباط با این موضوع تمام شده و قطعی نیست. این موضوع در سطح کارشناسی و بعد در سطح عالی‌تر پیگیری می‌شود و این تصور که در کوتاه‌مدت چنین دفتری در تهران ایجاد شود، موضوع بعیدی است. برخی از رسانه‌ها از قریب الوقوع بودن این موضوع یاد کردند که من آن را تایید نمی‌کنم. این موضوع زمان‌بر است و باید در کشور به نظر دقیق و جامعی در این ارتباط برسیم.

او در مورد برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر وزیر نفت مصر به تهران و هم‌چنین برخی از اخباری که روزهای گذشته در ارتباط با آمدن وزیر خارجه این کشور به تهران مطرح شده است، گفت: ما نیز به مانند شما این مسائل را در رسانه‌ها دیده‌ایم و آن گونه که من از کانال‌های رسمی و دیپلماتیک اطلاع دارم، موضوعی در ارتباط با سفر مقامات مصری مطرح نبوده و آن چه که در این ارتباط مطرح و شنیده شده بیش‌تر گمانه‌زنی رسانه‌یی است که الزاما منابع آن‌ها دقیق نبوده است.

وی تاکید کرد: ما از کانال‌های دیپلماتیک رسمی تاکنون خبر و یا تقاضایی در مورد این سفر نداشته‌ایم.

انتظار زیادی نداریم که بعد از انتخابات آمریکا اتفاق خاصی در نوع رابطه این کشور با ایران رخ دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در روز سه‌شنبه با بیان اینکه انتخابات پدیده خوبی است و ما خوشحال هستیم که در نقاط مختلف جهان انتخابات برگزار شود،‌ ادامه داد: اینکه کدام یک از کاندیداها در این انتخابات برنده می‌شوند مردم آمریکا تعیین می‌کنند و نه دیگران. ما یاد گرفته‌ایم در مورد مسائل داخلی دیگر کشورها صحبت نکنیم و این را به دیگران نیز گوشزد می‌کنیم که در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکنند.

وی با بیان اینکه تعیین برنده در این انتخابات بستگی به انتخاب مردم این کشور دارد و باید دید مردم چه کسی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند، ادامه داد: ما انتظار زیادی نداریم که بعد از این انتخابات اتفاق خاصی در مورد ایران و نوع رابطه این کشور با ایران رخ دهد.

هر دولتی در آمریکا بر سر کار آید باید تعهدات برجام را اجرا کند

قاسمی به تعهدات آمریکایی‌ها در برجام اشاره کرد و گفت:‌ هر دولتی در آمریکا بر سر کار می‌آید باید این تعهدات را اجرا کند و نمی‌تواند زیر پا بگذارد و در این خصوص نگران نیستیم و معتقدیم هر کسی که در کاخ سفید مسئولیت را بر عهده می‌گیرد باید به تعهدات دولت پیشین خود متعهد باقی بماند و آن را اجرا کند و هیچ فردی نمی‌تواند در آمریکا انتخاب شود و تعهداتی که آمریکا در برجام دارد را نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: در سایر حوزه‌ها تعامل و یا دیالوگ مشخصی با آمریکا نداشته و نخواهیم داشت تا وقتی که آمریکایی‌ها در وضعیت فعلی قرار دارند و در مورد نگاه خود و سیاست‌هایشان در مورد ایران تغییری ایجاد نکنند.

خبرنگاری در این نشست خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت آقای ولایتی روز گذشته مصاحبه‌ای را انجام داده‌اند و گفته‌اند که اگر در جریان مذاکرات اصول مورد تأکید رهبری اجرا می‌شد ما شرایط بهتری داشتیم، نظر شما در این ارتباط چیست؟ که بهرام قاسمی در پاسخ، اظهار کرد: من مصاحبه آقای ولایتی را ندیده‌ام ولی آنچه که می‌فهمم و می‌توانم اظهار کنم شاید این است که مدنظر ایشان این بوده که  آنچه که باید طرف مقابل بعد از توافق برجام انجام می‌داده آن را به خوبی انجام نداده و با عهدشکنی‌ها و بی‌اخلاقی‌ از سوی طرف مقابل روبرو بوده‌ایم.

با برجام گره‌های زیادی در کشور باز شد

وی گفت: تمام تلاش ما در این راستاست که طرف مقابل را به انجام تعهداتش در برجام ملتزم کنیم.

قاسمی با بیان اینکه با برجام گره‌های زیادی در کشور باز شد و توانستیم دریچه‌هایی را در حوزه‌های مختلف ایجاد کنیم، ادامه داد: اما در بخشی از حوزه‌ها مشکلات کمتر یا بیشتر همچنان باقی است و ما در این زمینه عدم انجام دقیق و لازم تعهدات از سوی دولت آمریکا را مقصر می‌دانیم و می‌خواهیم که آنها با تمام توان در این ارتباط عمل کنند و صداقت بیشتری داشته باشند و به جای صحبت و حرف‌ زدن‌های زیاد که کمکی نمی‌کند شرایطی را ایجاد کنند که شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی بتوانند بدون ترس و نگرانی همکاری‌های اقتصادی و بانکی خود را با ایران داشته باشند.

امید داریم طی هفته‌های آینده دو فرد شایسته را به سوریه و عمان معرفی کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد انتخاب سفرای جدید ایران در عمان و سوریه نیز گفت: روند انتخاب سفرا در همه دنیا روندی پیچیده و طولانی است و ما با توجه به اهمیتی که برای این دو کشور قائل هستیم تلاش داریم که هر چه زودتر سفرای جدید خود را به دمشق و مسقط معرفی کنیم. این دو کشور از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند و ما علاقه‌مند نیستیم که حتی یک روز وزارتخانه‌های ما در این کشوها خالی از سفیر بماند و امید داریم که طی هفته‌های آینده دو فرد شایسته را به این دو کشور معرفی کنیم و روند این موضوع هرچه زودتر و سریع‌تر انجام شود.

خبرنگاری در مورد پیگیری وضعیت دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران و شکایتی که ایران در این زمینه از آمریکا به دادگاه لاهه داده است پرسید که وی در پاسخ، گفت: اتفاق جدید فکر نمی‌کنم افتاده باشد. همان‌طور که می‌دانید روند قضایی در همه جای دنیا به خصوص دادگاه‌های بین‌المللی طولانی و زمان‌بر است. اقدامات اولیه باید صورت گیرد تا کار روند طبیعی خود را طی کند و امیدواریم در وقت لازم به نتایج دلخواه‌مان دست پیدا کنیم.

او در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یک خبرنگار ژاپنی مبنی بر این که چرا ایران از سوریه حمایت می‌کند، آیا این موضوع به خاطر بحث تشیع است یا دفاع از بشار اسد؟ که وی در پاسخ گفت: ما به دلایل مختلفی در سوریه حضور داریم. این حضور بنا به درخواست دولت سوریه و کمک کردن به آن انجام شده است و از طرفی دیگر برای ما قابل قبول نیست که این گروه تروریستی بخواهد در برابر یک دولت قانونی که برآمده از رأی مردم است بایستد و برای تغییر آن دولت تلاش کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت مقابله با تروریسم برای جمهوری اسلامی ایران، گفت: اگر سوریه به دست تروریست‌ها بیفتد شاهد فجایع بزرگی در این کشور، عراق و دیگر کشورهای منطقه خواهیم بود. بنابراین سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با تروریسم در منطقه است و خوشبختانه کسانی که تا چندی پیش مدعی بودند که باید بشار اسد هرچه زودتر کاخ ریاست جمهوری سوریه را ترک کند اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که برای دولت فعلی جایگزینی وجود ندارد و اگر خلاء قدرتی ایجاد شود تروریست‌ها از آن استفاده می‌کنند.

قاسمی با اشاره به روابط دیرینه و قدیمی ایران و سوریه، افزود: در جنگ هشت ساله تحمیلی دولت سوریه در بین جهان عرب تنها کشوری بود که از ایران حمایت کرد و به پاس همکاری‌های گذشته باید نسبت به دفاع از دوستان خود متعهد باقی بمانیم.

خبرنگار دیگری در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته در ارتباط با موضوع لغو روادید بین ایران و آذربایجان از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که این دیپلمات در پاسخ،‌ تصریح کرد: یکی از شعارهای دولت آقای روحانی از ابتدا این بود که ارزش پاسپورت ایرانی را بازگرداند به همین دلیل این موضوع در دستور کار ما در وزارت امور خارجه قرار گرفت و ما علاقمند هستیم تا جایی که امکان دارد و کشورهای مقابل می‌پذیرند در روابط کنسولی با آن‌ها به مرحله لغو روادید برسیم تا شهروندان‌مان بتوانند راحت‌تر و بدون معطلی کم‌تر به کشورهای دیگر سفر کنند.

بهرام قاسمی با تأکید بر این که سیاست کلی ما در این راستاست و در این ارتباط در حال رایزنی با کشورهای مختلف هستیم، خاطرنشان کرد: در مورد آذربایجان نیز علاقمند هستیم که موضوع لغو روادید انجام شود. مذاکراتی در این ارتباط انجام شده است و فکر می‌کنیم در یک مرحله گام به گام به آن مرحله ایده‌آل می‌رسیم و طبق توافقات قرار است در گام نخست تسهیلات بیش‌تری برای این رفت و آمدها ایجاد شود.

آماده لغو روادید با کشورهای دیگر هستیم

وی ادامه داد: با روسیه نیز مذاکرات در این زمینه ادامه دارد و در مورد این کشور نیز من معتقدم که ما می‌توانیم در یک پروسه گام به گام بحث لغو روادید را به پیش ببریم. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با کشورهایی که می‌توانند و علاقمند هستند این پروسه را پیگیری کند تا شهروندان دو کشور با شرایط آسان و سهل‌تری رفت و آمد داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد گسترش روابط ایران با مصر و تلاشی که ایران در این چارچوب برای حضور مصر در نشست لوزان انجام داد، گفت: ما علاقمند هستیم که با کشورهای همسایه و منطقه روابطی متناسب و بهتری داشته باشیم.

او به اهمیت کشور مصر در منطقه و تأثیرگذاری آن اشاره کرد و افزود: متأسفانه به دلایل مختلف روابط دو کشور در سطح دفتر حافظ منافع است.

قاسمی با بیان این که پیگیری‌ها و نوع نگاه ایران در ارتباط با شرکت مصر و عراق در نشست لوزان بی‌تأثیر نبود،‌ خاطرنشان کرد: همان‌طور که پیش از این گفتم ما از هرگونه بهبود روابط با کشورهای منطقه و همسایگان استقبال می‌کنیم و از نظر ما مصر کشور مهمی است ولی باید به این موضوع نیز توجه داشت که روابط یک موضوع دوطرفه است و دوطرف باید خواهان این موضوع باشند و برای آن تلاش کنند و نارسایی‌هایی که وجود دارد را برطرف کنند.

این دیپلمات کشورمان در ارتباط با موضوع راهپیمایی اربعین و توصیه‌هایی که این وزارتخانه به زائران این مراسم دارد،‌ گفت: همان‌طور که می‌دانید از مدت‌ها پیش ستاد مرکزی اربعین در کشور با حضور نمایندگانی از ارگان‌ها و نهادهای مختلف تشکیل شده و تمام زوایا و ریزه‌کاری‌های زوار و مسائل امنیتی، بهداشت و... مربوط به آن‌ها را پیگیری می‌کند.

وی با بیان این که وزیر امور خارجه نیز بر حسب وظایف ذاتی خود به خصوص در ارتباط با مسائل کنسولی در این ستاد حضور دارد، ادامه داد: من نیز چندین‌بار در جلسات آن شرکت کردم و فکر می‌کنم جوانب مختلف موضوع تا حدودی زیادی دیده شده و تلاش شده نقاط ضعفی که قبلاً وجود داشته تا جایی که امکان دارد حل شود و ابتکارات جدیدی در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به فعالیت و پیگیری‌های سفارت ایران در بغداد و کنسولگری‌های کشورمان در نجف و کربلا،‌ ادامه داد: امیدواریم که این سفر بدون هیچ مشکل و به راحتی انجام شود.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با حوادث تروریستی روز گذشته در سامرا و این که پیش‌تر از رفتن زوار به سامرا جلوگیری می‌شد گویی بعد از مدتی آزاد شده و دوباره در ارتباط با سفر به این شهر ممنوعیت‌هایی ایجاد شده و چرا با توجه به ناامنی آن منطقه اجازه داده شده که زوار به این شهر سفر کنند و چه تدابیر امنیتی برای زائران اربعین در نظر گرفته شده است؟ خاطرنشان کرد: ارگان‌های دیگری که در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کنند باید پاسخگوی این مسأله باشند. وضعیت منطقه وضعیت پیچیده و نابهنجاری است و تروریست‌ها درصدد هستند که منطقه را مورد هدف خود قرار دهند و ناامنی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: دادن تضمین قطعی امنیتی امری دشوار و سختی است. نیروهای مسوول باید هوشیاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشند و زائران را نیز توجیه کنند توجه به این موضوع را در صدر کار خود قرار دهند. باید توجه داشت که تروریسم کور است، وحشیانه عمل می‌کند و به مذهب و ملیت توجه ندارد بلکه هدف‌شان کشتار بی‌رحمانه و بی‌وقفه است.

بهرام قاسمی با اشاره به کشته و مجروح شدن تعدادی از زائران ایرانی در حادثه تروریستی روز گذشته سامرا، اظهار کرد: این مصیبت بزرگی است و ما به همه خانواده‌های آن‌ها و مردم ایران تسلیت عرض می‌کنیم.

همه جوانب پیاده‌روی اربعین بررسی شده است

این دیپلمات ایرانی افزود: با توجه به علاقمندی مردم جهت انجام این سفر ما نمی‌توانیم مرزها را ببندیم بلکه باید این موضوع را سازماندهی کنیم، جوانب قضیه کاملاً دیده شود تا کوچک‌ترین آسیبی به اتباع ما در جریان این سفر وارد نشود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین