امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
دانشمندان آمریکایی متوجه یک ترکیب طبیعی در آووکادو، کلم بروکلی و خیار شده اند که اثرات ضد پیری شگفت انگیزی بر موش های آزمایشگاهی دارد و احتمالا می تواند بر انسان ها نیز همین اثرات را داشته باشد.

به گزارش ایندیپندنت، محققان دانشگاه واشنگتن که آزمایش های بالینی را روی گروه کوچکی از افراد آغاز کرده اند، اظهار داشتند که با خوراندن آب حاوی ترکیبی به نام NMN به موش های مسن، به نتایج قابل توجهی دست یافتند.

محققان متوجه شدند که پس از خوراندن ترکیب یاد شده به موش ها، سطح فعالیت فیزیکی این جانوران افزایش یافت، تراکم استخوانی و عضلانی آنها تقویت شد، سیستم ایمنی و کبد آنها بهتر کار کرد، بینایی آنها تقویت شد و کاهش وزن نیز پیدا کردند.

محققان همچنین به بررسی خواص پروتیینی به نام NAD پرداختند که در تولید انرژی در بدن دخیل است.

با افزایش سن حیوانات، تولید پروتیین NAD در بدن کمتر شده و تصور می شود که این کاهش بخشی از فرآیند پیری است؛ تلاش ها برای افزودن NAD اضافی به بدن با شکست روبرو شده بود و محققان به دنبال روش دیگری برای افزایش تولید آن در بدن بودند.

در جریان این مطالعه، محققان به آب آشامیدنی موش ها ترکیب NMN را که در کدو نیز یافت می شود، اضافه کردند تا دریابند که آیا این ترکیب موجب افزایش سطوح پروتیین NAD می شود و اثر جوان کننده دارد یاخیر.

آنها مشاهده کردند موش هایی که NMN مصرف می کنند، از گستره سلامتی و در نتیجه طول عمر بیشتری برخوردار می شوند.

به گفته این پژوهشگران، ما روشی برای کند کردن زوال فیزیولوژیکی در موش های مسن یافتیم به این معنی که موش های مسنی که NMN مصرف می کنند، از سوخت و ساز و سطوح انرژی برابر با موش های جوان برخوردار می شوند.

محققان همچنین در خصوص نتیجه بخشی آزمایش بالینی روی انسان ها که در ژاپن در حال انجام است، ابراز خوشبینی کرده اند.

آنها معتقدند: از آنجا که سلول های انسانی نیز بر همین رویه تولید انرژی تکیه دارند، امید است که این موضوع به روشی برای کمک به سلامتی بیشتر افراد در سالخوردگی منجر شود.

نتیجه این مطالعه در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.