|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۱۲۷۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۲
پربيراه نيست كه نام محمدعلي نجفي بيش از هر جايي با امر آموزش گره خورده است. چه آنكه او در دولت محمدجواد باهنر، دولت موقت آيت‌الله مهدوي‌كني و دولت اول ميرحسين موسوي در قامت وزير فرهنگ و آموزش عالي ظاهر شد.
عصر روز ٢٧ مردادماه سال ٩٢ آرام و متين و با لبخندي كه هميشه بر لب دارد از كنار نمايندگاني كه به او راي نداده بودند گذشت؛ او تنها با اختلاف يك راي از حضور در وزارتخانه مهم آموزش و پرورش در دولت يازدهم بازماند تا اين آغاز راه پر فراز و نشيبي باشد كه براي او در دولت يازدهم رقم مي‌خورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ سخن از محمدعلي نجفي، سياستمدار كاركشته‌اي است كه از مردادماه سال ٩٢ كه به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش مطرح شد تا آبان ماه ٩٥، از معاونت رييس‌جمهور و رياست سازمان ميراث فرهنگي، تا استعفا از اين سمت و بعد مشاور رييس‌جمهور و دبير ستاد هماهنگي اقتصادي، سرپرستي وزارت علوم و دوباره مطرح شدن نامش به عنوان وزير آموزش و پرورش را از سر‌گذراند.

چرا آموزش و پرورش؟

پربيراه نيست كه نام محمدعلي نجفي بيش از هر جايي با امر آموزش گره خورده است. چه آنكه او در دولت محمدجواد باهنر، دولت موقت آيت‌الله مهدوي‌كني و دولت اول ميرحسين موسوي در قامت وزير فرهنگ و آموزش عالي ظاهر شد؛ سابقه‌اي كه او البته در جريان راي اعتماد مجلس نهم به وزارتش از كنار آن نگذشت و وقتي با اتهام عدم التزام به ولايت فقيه مواجه شد به نمايندگان مخالف گفت كه حضورش در دولت اول ميرحسين موسوي به اصرار رييس‌جمهور وقت يعني آيت‌الله خامنه‌اي انجام شده است. نجفي البته در سال پاياني دولت ميرحسين موسوي و همين‌طور در دو دوره دولت هاشمي وزير آموزش و پرورش بود. دوره‌اي كه بسياري از فرهنگيان از آن به عنوان دوره طلايي سخن مي‌گويند. افزايش بي‌سابقه حقوق معلمان و ايجاد مدارس نمونه دولتي و غيرانتفاعي و همين‌طور تغيير نظام آموزشي به ترمي واحدي، از اقدامات آن دوره نجفي در وزارت آموزش و پرورش بود. نجفي در دوره اصلاحات راه متفاوتي را آغاز كرد. او با حكم سيد محمد خاتمي به سازمان برنامه و بودجه رفت. بعد از پايان دولت دوم خاتمي و در جريان انتخابات دوره نهم رياست‌جمهوري، شايعاتي از نامزدي او در اين انتخابات دست به دست مي‌شد اما نجفي برنامه‌اش براي انتخابات ديگري بود. او مي‌خواست به شوراي شهر تهران برود. به همين دليل در پاييز سال ۱۳۸۵ در ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار گرفت و نامزد شركت در انتخابات شوراي شهر تهران شد. بعد هم به همراه احمد مسجد جامعي، معصومه ابتكار و هادي ساعي از ليست اين ائتلاف راهي شوراي شهر شد.

راه پر فراز و نشيب

اعتماد نوشت،نجفي شايد فكرش را هم نمي‌كرد كه برخي اقدامات او در شوراي شهر آنچنان وجهه سياسي به خود بگيرد كه چند سال بعد و در سال ٩٢ بهانه نمايندگان اصولگرا براي عدم راي اعتماد به او شود. از جمله مخالفتش با تغيير نام ميدان حق‌شناس تهران به ۹ دي كه او در پاسخ به نمايندگان مخالفش دليل آن را احترام به آيت‌الله حق شناس بيان كرد. سركشي به خانواده‌هاي آسيب ديده در جريان حوادث بعد از انتخابات سال ٨٨ هم البته برگ ديگري در كارنامه نجفي بود كه نمايندگان مخالف او در مجلس نهم روي آن مانور زيادي دادند. همان زمان عليرضا زاكاني، در مخالفت با نجفي گفته بود: «من در شوراي عالي هلال‌احمر بودم. زماني كه گروه‌ها براي سركشي به منازل آسيب ديدگان فتنه مي‌رفتند، خانواده‌ها مي‌گفتند قبل از شما آقاي نجفي با خانم م. الف آمده و گفته‌اند كه ما نماينده موسوي و كروبي هستيم، چرا شما مدعي شهدايي كه داده‌ايد نمي‌شويد؟» نجفي البته در دفاع از خودش سركشي به خانواده‌هاي آسيب‌ديده را مطابق مصوبه شوراي شهر تهران دانست. روز بعداز آن هم معصومه ابتكار در مصاحبه‌اي گفت: «اين م. الف، معصومه ابتكار است و من خودم در مورد اين موضوع توضيح مي‌دهم. اقدامات ما بر اساس مصوبه شورا در تاريخ ۲۵ مرداد ۸۸ بوده است و ما در راستاي اقدامي انسان‌دوستانه براي پيگيري خانواده آسيب‌ديدگان آن حوادث اقداماتي را انجام داديم و خدا را براي انجام اين اقدامات شكر مي‌كنيم». با اين حال در مردادماه ٩٢ در حالي كه چندين تشكل صنفي فرهنگيان از جمله كانون صنفي معلمان، سازمان معلمان ايران، انجمن اسلامي معلمان و... با ارسال پيام‌هايي به نمايندگان مجلس، از او به عنوان وزير آموزش و پرورش حمايت كردند او تنها با اختلاف يك راي از مجموع ۲۸۴ راي (۱۴۲ راي مثبت، ۱۳۳ راي منفي، ۹ راي ممتنع) موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد.

هجرت به سازمان ميراث فرهنگي

البته دو روز بعد از عدم راي اعتماد مجلس نهم به نجفي، رييس‌جمهور او را به عنوان معاون خود و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري منصوب كرد. روز بعد هم طبق انتظار، روزنامه كيهان اين حركت رييس‌جمهور را دهن‌كجي او به مجلس دانست. او در مراسم معارفه‌اش گفت: «بدن نحيفي از سازمان ميراث فرهنگي باقي‌مانده كه متاسفانه به زمين افتاده و با بي‌انصافي لگدكوب شده است بايد آن را بلند كرده خاك رويش را پاك كنيم و در جايي كه در شأن آن است بنشانيم و بعد از آن انتظار داشته باشيم تا اين موجود جديد افاضات كند. اين كار بسيار سختي است.» نجفي البته در همان مدت كوتاه دوره مديريتش بر اين سازمان از عهده اين كار سخت برآمد. چه آنكه او در نخستين سفر رييس‌جمهور به نيويورك مذاكراتي براي بازگرداندن ٣٠ هزار لوح گلي هخامنشي از موسسه شرق‌شناسي دانشگاه شيكاگو كليد زد و در جريان همان سفر، وزارت امور خارجه امريكا، جام شيردال غار كلماكره را به عنوان نشان حسن نيت دولت امريكا به مردم ايران هديه كرد. با اين حال اما نجفي در دهم بهمن ۱۳۹۲ از سمت خود استعفا كرد. دليل آن هم ظاهرا فشار زياد كاري و بيماري قلبي‌اش بود.

سرپرستي در وزارت پر حاشيه علوم

رييس‌جمهور هم اگرچه با استعفاي او موافقت كرد اما همان روز او را به عنوان مشاور رييس‌جمهور و دبير ستاد هماهنگي اقتصادي منصوب كرد. اقدام مهم نجفي در اين ستاد تدوين لايحه خروج از ركود و تقديم آن به مجلس بود. داستان حضور پرفراز و نشيب نجفي در دولت يازدهم اما به همين‌جا ختم نمي‌شود. او در ۲۹ مرداد ۱۳۹۳، و بعد از استيضاح رضا فرجي‌دانا، وزير علوم و عدم راي اعتماد مجلس نهم به او، به عنوان سرپرست اين وزارتخانه منصوب شد. آن هم در زماني كه موضوع پرونده بورسيه‌هاي غيرقانوني حسابي سر و صدا كرده بود و اصلا يكي از اقدامات مهم نجفي در دوره سرپرستي‌اش مربوط به همين پرونده‌ها بود. او نتيجه رسمي بررسي ٧٧٢/٣ پرونده بورسيه اعطايي در دوران دولت دهم توسط وزارت علوم را اعلام كرد. نجفي اگرچه حداكثر سه ماه مي‌توانست طبق قانون سرپرست اين وزارتخانه باقي بماند اما به دليل عدم راي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي علوم، در اول آذرماه سرپرستي او در اين وزارتخانه با حكم حكومتي و موافقت رهبري تا زمان تعيين وزير علوم تمديد شد. اين مدت البته خيلي طولاني نبود. چه آنكه فرهادي در پنجم آذرماه توانست از مجلس راي اعتماد گرفته و سكان وزارت علوم را از نجفي بگيرد.

جا خالي به نفع دانش آشتياني

نام نجفي اما يك بار ديگر و با استعفاي علي اصغر فاني به عنوان نخستين گزينه اين وزارتخانه بر سر زبان‌ها افتاد. جامعه فرهنگيان كشور و بسياري از نمايندگان استقبال گرمي از اين حضور احتمالي داشتند با اين حال اما در حالي كه نام او تا هفت صبح ديروز به عنوان گزينه نهايي براي معرفي به مجلس مطرح شده بود ناگهان همه‌چيز تغيير كرد و نام فخرالدين دانش آشتياني به عنوان وزير پيشنهادي علوم از سوي دولت معرفي شد. اينكه در آخرين دقايق و ساعات پاياني چه اتفاقاتي رخ داد تا نام آشتياني از سوي دولت روانه مجلس شود چندان روشن نيست اما هر چه هست محمدعلي نجفي او را براي وزارت آموزش و پرورش ترجيح مي‌دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین