|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۱۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۰
دولت عربستان سعودي يک بانوي فعال حقوق بشر را در حال رانندگي دستگير کرده است.
نيروهاي امنيتي عربستان سعودي روز جمعه (۸ آذر) عزيزه اليوسف، فعال برجسته حقوق بشر را هنگامي که به همراه امان النفجان يکي ديگر از فعالان عربستاني در خياباني در رياض در حال رانندگي بود، دستگير کردند.

نفجان در صفحه توئيتر خود نوشت وي و عزيزه پس از دستگيري به يک اداره پليس منتقل شدند و در آنجا از آنان خواسته شده با امضاي يک تعهدنامه قول بدهند که ديگر رانندگي نکنند اما آنان از اين کار خودداري کردند.

وي افزود اگر مقام‌هاي سعودي درباره سرپرست و قيم وي سوال کنند، خواهد گفت که خودش قيم و سرپرست خود است. با اين وجود به رغم تمايل وي، قيم يا همان محرم اين بانوي عربستاني به اداره پليس فراخوانده شد.

به نوشته پرس تی وی، نفجان در روز جمعه تصاويري را در اينترنت قرار داد که نشان مي‌داد اين ۲ بانوي عربستاني در يک پمپ بنزين در حال بنزين زدن هستند و از اينکه با رانندگي آنها مثل يک مساله عادي برخورد شده بود، ابراز خرسندي مي‌کنند.

عربستان سعودي تنها کشور جهان است که زنان در آن اجازه رانندگي ندارند. هر چند ممنوعيت رانندگي زنان در عربستان مبناي قانوني ندارد اما بنابر فتواي علماي وهابي چنين ممنوعيتي اعمال و توسط نيروهاي رژيم آل سعود اجرا شده است. در صورتي که زنان در اين کشور عربي رانندگي کنند، بازداشت و دادگاهي مي‌شوند؛ آن‌ها حتي ممکن است به شلاق نيز محکوم شوند.

حاميان ممنوعيت رانندگي زنان در عربستان مي‌گويند در صورت مجاز شدن رانندگی بانوان، اخلاقيات به خطر مي‌افتد و زنان تشويق مي‌شوند تا آزادانه در مجامع عمومي ظاهر شوند.

ده‌ها تن از زنان عربستاني در سال ۲۰۱۱ نيز در يک اقدام اعتراضي مشابه و براي به چالش کشيدن ممنوعيت رانندگي بانوان در اين کشور گروهي را به نام "ويمن تو درايو" تشکيل دادند. آن‌ها تصاوير و فيلم‌هايي از خودشان را در حال رانندگي بر روي شبکه‌هاي اجتماعي اينترنت منتشر کردند.

در سال ۱۹۹۱، مقامات عربستان سعودي ۴۷ زن را که در اعتراض به ممنوعيت رانندگي پشت فرمان خودرو نشسته بودند، بازداشت کردند. بازداشت شدگان با مجازات‌هايي همچون ممنوعيت خروج از کشور و تعليق از کار مواجه شدند.
منبع: جام نیوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین