|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۱۲۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۰
بازی بد آمریکایی ها در عملیات موصل بسیاری از فعالان رسانه ای جنگ در عراق را بهت زده کرده ، بخصوص آنها را که به نقش و حضور آمریکایی ها در کشورشان کمی خوشبین هم بوده اند.
 بازی بد آمریکایی ها در عملیات موصل بسیاری از فعالان رسانه ای جنگ در عراق را بهت زده کرده ، بخصوص آنها را که به نقش و حضور آمریکایی ها در کشورشان کمی خوشبین هم بوده اند.

اول اینکه، فرماندهان نیروی های واکنش سریع عراق برای خبرنگاران ایرنا که در منطقه عملیاتی حضور داشتند، فاش کردند که نیروی های آمریکایی به درخواست های مکرر این نیروها جهت حمایت هوایی اعتنا نکردند.

سرهنگ محمد جعفر سالم در این خصوص به ایرنا در منطقه عملیاتی جنوب موصل گفت، طی دو روز گذشته در حالی که با حملات انتحاری داعش با خودروهای بمب گذاری شده رو به رو بودیم و یا قصد ورود به یک منطقه تحت تسلط داعش را داشتیم، بارها در خواست حمایت هوایی کردیم که نیروهای آمریکایی به آن اعتنا نکردند.

این نیروها برای کاهش ریسک عملیات و کم کردن تعداد تلفات انسانی درخواست حمایت هوایی کرده بودند اما نیروهای آمریکایی به این درخواست ها اعتنایی نکردند.

این تنها موضوع عجیب و غریب روز پنجشنبه در جنوب موصل نبود، چرا که خبر عجیب تر اینکه آمریکایی که مقرشان در پایگاه القیاره است، از شامگاه چهارشنبه فشار آوردند تا عملیات روز پنجشنبه علیه داعش، در این محور متوقف شود.

منابع امنیتی، در مقر فرماندهی نیروهای عراقی در جوار پایگاه القیاره محل استقرار نیروهای آمریکایی، گفتند که عملیاتی که قرار بود روز پنجشنبه در این محور آغاز شود، با فشار آمریکایی ها متوقف شده است.

این خبر بین خبرنگاران عراقی و خارجی حاضر در منطقه به سرعت دهان به دهان پخش شد ، بویژه آنکه برای پوشش ادامه عملیات از نقاط دور و نزدیک و در شرایط سخت خود را به منطقه رسانده بودند، اما درباره جزییات و علل و چرایی این موضوع تا شامگاه پنجشنبه پاسخی دریافت نکردند.

توقف عملیات در محور جنوبی که توسط ارتش و نیروهای امنیتی عراق در حال انجام است، درحالی صورت گرفته که در محورهایی که پیشمرگان کرد وارد عمل شده اند، عملیات بی وقفه ادامه یافت.

یکی از فعالان رسانه ای حاضر در منطقه می گفت، گویا آمریکایی ها بهانه آورده اند که ارتش طبق برنامه نتوانسته در محور پیش بینی شده پیشروی کند.

اما این هم تمام ماجرا نبود، چرا که منابع امنیتی، یک خبر شبکه های اجتماعی را در روز سه شنبه گذشته مبنی بر سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین عراقی بر فراز محور عملباتی جنوبی (القیاره) توسط نظامیان آمریکایی را تایید کردند.

یک افسر نیروهای واکنش سریع (رد السریع) وابسته به وزارت کشور عراق در منطقه عملیاتی 'الشوره' در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تایید کرد که آمریکایی ها چند روز پیش یک پهباد این نیروها را درمنطقه عملیاتی القیاره، هدف گرفته و ساقط کردند.

اولین بار یک گروه تلگرامی خبرنگاران عراقی این خبر را منتشر کرده بود ، اما به دلیل اینکه هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده بود، رسانه ها از انتشار آن خودداری کردند.

گفته می شد که آمریکایی ها تمایل ندارند که عراقی ها از آنچه در داخل موصل می گذرد ، مطلع شوند و برخی نیز می گویند، آنها تلاش دارند بطور مخفیانه فرماندهان داعش را سالم از موصل خارج کرده و به نقاط دیگری منتقل کنند.

منطقه عملیاتی جنوب موصل روز پنجشنبه شاهد تحرکات گسترده نیروهای عراقی و ورود نیروهای جدید به منطقه بود، اما در تمامی مقرها و مواضع، تنها نیروهای ارتش، واکنش سریع و پلیس اتحادیه حضور داشتند و هنوز خبری ازنیروهای الحشدالشعبی نبود.

در عین حال حوالی ساعت 9 صبح در شمال محور جاده مواصلاتی الشرقاط به موصل و القیاره که هنوز دراختیار گروه تروریستی داعش است، حرکت خودروهای این گروه تروریستی با چشم غیر مسلح قابل دیدن بود بطوری که نیروهای عراقی به سرعت در این منطقه پراکنده شدند تا دربرابر تهدید خودروهای بمب گذاری شده و عملیات انتحاری آماده باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین