|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۰
کد خبر: ۱۲۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
وی با بیان اینکه به ندرت افراد از همه امور و شاخصه‌های سلامت روان در زندگی خود بهره‌مند و رضایمتند هستند، افزود: قدرت افراد در زندگی باعث می‌شود که از همه زندگی، دنیا و عملکرد خود راضی باشند در این شرایط فرد از سلامت روان کافی بهره‌مند خواهد بود.
 زنان 1.5 تا سه برابر بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

زهرا زری‌مقدم کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت اراک  با تاکید بر اینکه در تعریف سلامت روان کسی که به اختلالات روان دچار نباشد، لزوما به عوان فردی که سلامت روان دارد شناخته نمی‌شود، گفت: تحقق سلامت روان علاوه بر مبتلا نبودن به بیماری نیازمند احساس رضایت از زندگی، دنیا، خود و کارکرد است و وجود این رضایتمندی از نظر روانی سلامت را تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه به ندرت افراد از همه امور و شاخصه‌های سلامت روان در زندگی خود بهره‌مند و رضایمتند هستند، افزود: قدرت افراد در زندگی باعث می‌شود که از همه زندگی، دنیا و عملکرد خود راضی باشند در این شرایط فرد از سلامت روان کافی بهره‌مند خواهد بود.

زری مقدم تصریح کرد: این رضایتمندی به زمان شکل‌گیری نطفه بر می‌گردد یا به بیانی می‌توان گفت که همه عوامل در این امر تاثیرگذار است؛ طول دوران بارداری، آرامش جنین و بزرگ شدن در شرایط مطلوب، زایمان درست، طرز رفتار و سبک تربیتی والدین، محیط آرام خانواده، عدم سرکوبی، کمک به شکوفایی و استعدادیابی کودک و کنترل به موقع و به جا در رشد کودک موثر است و سلامت روان را منجر می‌شود.

وی یکی از شاخصه‌های عدم وجود سلامت روان در فرد را افسردگی عنوان کرد و با تاکید بر اینکه افسردگی و تشخیص این اختلال به فراوانی، شدت و مدت آن باز می‌گردد و باید علائم و طول دوره افسردگی مورد بررسی قرار گیرد، تاکید کرد: همه جزئیات باید بررسی شود چراکه نمی‌توان به راحتی به افراد برچسب نداشتن سلامت روان زد.

این کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت استان اظهار کرد: متاسفانه افسردگی به مانند سرماخوردگی از شیوع بسیار زیادی برخوردار است و طبق آمار و بررسی‌های صورت گرفته شیوع افسردگی در بین زنان 1.5 تا 3 برابر بیشتر از مردان است.

وی دلایل بروز این تفاوت را تفاوت جوامع، عوامل وراثت، نقش‌پذیری افراد در جامعه، قوانین و عوامل اجتماعی عنوان کرد و اضافه کرد: تمامی اختلالات روانی زمینه ارثی دارند و هر چه شرایط و عوامل مختلف دست به دست هم دهند اختلالات خود را بیشتر نشان می‌دهند البته در گروه کودک و نواجوان و بزرگسال علائم متفاوت است، اما شیوع آن در بین دختران از شدت بیشتری برخوردار است.

زری‌مقدم بهترین قدم برای کنترل اختلالات روان را پیشگیری عنوان کرد که می‌توان براساس آن سطح سلامت روان را افزایش داد و تاکید کرد: آموختن مهارت‌های زندگی، درست تربیت شدن، سرکوب نشدن و افزایش اعتماد به نفس که مانعی در مقابل بروز احساس گناه است می‌تواند بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز اختلالات روان باشد.

وی با تاکید بر اینکه احساس گناه یکی از دلایل بروز افسردگی است، افزود: داشتن مهارت‌های زندگی و اصول فرزندپروری درست و کنترل هیجانات می‌تواند سطح اختلالات روانی را کاهش دهد و خود می‌تواند از جمله اقدامات پیشگیرانه محسوب شود.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه کرد: در بعد درمان با افرادی مواجه هستیم که از زندگی خود و اموری که در گذشته عامل خرسندی و رضایت آنها بوده است لذت نمی‌برند و این امر خود یکی از مشخصه‌های بروز افسردگی و آلارم و هشداری برای ورود به درمان است.

وی عنوان کرد: در چنین شرایطی توصیه می‌شود که مشاوره‌درمانی و انجام مصاحبه‌های تشخیصی توسط روانشناس و یا روانپزشک دنبال شود.

زری‌مقدم با تاکید بر اینکه افسردگی از بیماری‌هایی است که شدت گرفتن آن بروز افکار خطرناکی همچون خودکشی را نیز به همراه دارد، گفت: آمار افسردگی در استان مرکزی نزدیک به میانگین کشور است و گاه حتی از نرم کشوری نیز پایین‌تر هستیم.

وی علل بروز افسردگی را عوامل مختلفی چون عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نگاه افراد نسبت به حقوق دیگران عنوان کرد که متاسفانه امروز شاهد افزایش این اختلال روانی در کشور هستیم. از سویی مشکلات شهرنشینی و زندگی صنعتی و نوع روابط بین فردی می‌تواند عاملی در روند رو به رشد این اختلال به شمار رود.

این کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی یکی از عوامل بروز اختلالات روانی را روابط افراد عنوان کرد و با اشاره به اینکه روابط بین فردی سالم افراد می‌تواند کمک شایانی به سلامت روان کند، تصریح کرد: متاسفانه جایگزین شدن روابط مجازی به جای روابط حقیقی، انزوا، گوشه‌گیری و کاهش تعامل را به دنبال دارد و حتی پدیده خیانت را منجر می‌شود که می‌تواند نشان از اثرات منفی شبکه‌های اجتماعی باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین