|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
»
کد خبر: ۱۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱
وزیر نفت به منظور بازدید از پروژه های پارس جنوبی و پیگیری روند پیشرفت طرح های توسعه این میدان مشترک گازی، صبح روز جاری (پنجشنبه) وارد عسلویه شد.
ˈبیژن نامدار زنگنهˈ به همراهی جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت وارد فرودگاه بین المللی خلیج فارس در عسلویه شد.

وزیر نفت در بدو ورود به فرودگاه خلیج فارس عسلویه، از طریق بالگرد، بازدید هوایی از فازهای در دست اجرای پارس جنوبی را آغاز کرد.

زنگنه پس از بازدید هوایی از پروژه ها قرار است با برگزاری جلساتی با پیمانکاران و مجریان طرح ها، روند پیشرفت پروژه های پارس جنوبی را بررسی کند.

بعد از حضور زنگنه در وزارت نفت، این دومین سفر وی به پایتخت گازی کشور است و پیش از این در آخرین روز های مردادماه جاری عازم منطقه ویژه اقتتصادی انرژی پارس شده بود.

وزیر نفت در نخستین بازدید خود گفته بود: در مدت هشت سال گذشته بخشی از امور ثابت مانده و یکسری بخش ها با آمدن فازهای جدید تغییر کرده اما با این حال برداشت از مخازن گازی میدان پارس جنوبی در این مدت خیلی تغییر نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون همه توان را روی پایان کار فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ قرار داده ایم، افزود: این فازها می توانند روزانه ٢٠٠ میلیون مترمکعب گاز و ٣٠٠ هزار بشکه میعانات گازی تولید کنند که این اقدام برای مردم کشور امید زیادی ایجاد می کند.

زنگنه با تاکید بر اولویت توسعه پرشتاب فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، گفت: اولویت نخست کاری در پارس جنوبی، به نتیجه رساندن این سه طرح بزرگ گازی است و لایه نفتی در مرحله بعد قرار دارد.

وزیر نفت دولت یازدهم در آن زمان اعلام کرده بود: توسعه فازهای دیگر پارس جنوبی از جمله ١٩، ١٤، ٢١ تا ٢٣ یک تا یک ماه و نیم دیگر، پس از اینکه مشکلات جدی سه طرح گازی یاد شده (١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨) حل شد، را به صورت جدی پیگیری خواهم کرد.

زنگنه تاکید کرد: ضرورتی ندارد همه فازهای پارس جنوبی را با یک سرعت پیش ببریم ولی اکنون همه فشار و توان را روی پایان کار فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ قرار داده ایم، زیرا این فازها در مدت زمان بسیار کوتاهتر به تولید نزدیک می شود و می توانند روزانه ٢٠٠ میلیون مترمکعب گاز و ٣٠٠ هزار بشکه میعانات گازی تولید کند.

یادآور می شود: توسعه فازهای 12، 15، 16، 17، 18 با هدف تولید روزانه 170 تا 180 میلیون مترمکعب گاز، حدود 300 هزار بشکه میعانات گاز، 2 میلیون تن ال.پی.جی و 2 میلیون تن اتان در دست اجراست.

براساس این گزارش، درآمدزایی روزانه هر فاز پارس جنوبی روزانه بین 8 تا 15 میلیون دلار (سالانه 3 تا 5 میلیارد دلار) است که با بهره برداری از فازهای 28 گانه پارس جنوبی، سالانه 100 میلیارد دلار درآمد نصیب کشور خواهد شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین