کد خبر: ۱۲۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
به نظرم خدا هم او را خيلي دوست داشت که شرايطي را رقم زد تا کشاورز در بهترين سال فوتسالي‌اش از تيم ملي خداحافظي کند.
ناظم الشریعه،سرمربی تیم فوتسال ایران برای «وقایع‌اتفاقیه» از ناگفته هایی گفت که ممکن شده‌اند.

 افتخار بزرگي براي ورزش ايران رقم خورد. جدا از مدال‌هاي طلا در بازي‌هاي المپيک که هميشه براي ورزشکاران و البته کشورهاي شرکت‌کننده يک افتخار بزرگ محسوب مي‌شود، رفتن روي سکوهاي جهاني آن هم در رشته‌هاي تيمي، مي‌تواند افتخاري به مراتب بزرگ‌تر باشد. رفتن روي سکو آن هم براي ايران که تاکنون هيچ افتخاري در ورزش‌هاي تيمي نداشت و اين افتخار بالاخره کسب شد. براي تيم ملي فوتسال کشورمان که در جام جهاني 2016 کلمبيا موفق شد همه را شگفت زده کند؛ تيمي که تدارک خوبي براي حضور در اين مسابقات نداشت اما کاري کرد کارستان و بالاخره ايران هم موفق شد در يک رشته تيمي روي سکو برود.

مطمئنا بخشي از اين افتخار بزرگ به محمد ناظم‌الشريعه بازمي‌گردد. سرمربي شيرازي تيم ملي که توانست کار نکرده خيلي از مربيان را به‌خوبي انجام دهد و اين‌بار علاوه‌بر رفتن بين چهار تيم، فوتسال ايران را روي سکوي جهاني ببرد. آخرين باري که فوتسال ايران موفق شده بود به جمع چهار تيم برتر راه پيدا کند مربوط به 24 سال قبل بود که اين افتخار با محمد مايلي‌کهن به ثبت رسيد و پس از آن هم يک‌بار حسين شمس موفق شد تيم ملي را به جمع هشت تيم برتر ببرد. حالا حرف‌هاي ناظم‌الشريعه شنيدني است؛ سرمربي‌اي که خيلي از غيرممکن‌ها را ممکن کرد.

خيلي‌ها به تيم ملي فوتسال در اين دوره اميد نداشتند و شايد حتي پيش‌بيني مي‌شد ما از مرحله گروهي هم بالا نياييم اما با توانايي بازيکنان يا معجزه، موفق شديم سوم جهان شويم. حس حضور روي سکوي سوم جام جهاني چگونه قابل توصيف است؟

تيم فوتسال ايران کار بزرگي انجام داد. اين را نه به‌خاطر اينکه سرمربي تيم بودم بگويم بلکه به‌اين‌دليل مي‌گويم با شرايطي که ما داشتيم، بازيکنانمان توانستند کار بسيار بزرگي را انجام دهند و از اين مسئله بسيار خوشحال هستم. اين اتفاق، افتخاري بزرگ براي فوتسال و ورزش ايران است که خوشحالم توانستيم ملت ايران را خوشحال کنيم. من خودم بسيجي هستم و به نظرم همزماني بازي‌ها با هفته دفاع مقدس و شروع تقديم خون شهدا به اين کشور، به تيم ما کمک کرد به‌اين‌دليل که دعاي خير خانواده شهدا پشت سر تيم ما بود و اين موفقيت را هم به آنها و تمام ملت ايران تقديم مي‌کنيم. به‌هرحال اين افتخار بزرگي است که به نام شما و شاگردانتان ثبت شد و کاري که پيش‌ازاين خيلي‌ها انجام نداده بودند.
من به اين افتخار به اين شکل نگاه نمي‌کنم و اين افتخار مصادره‌شده به نام کسي نيست. من نمي‌گويم اين افتخار فقط براي 25 عضو تيم ملي است بلکه همه مردم ايران در اين موفقيت سهم دارند. از روي سکورفتن فوتسال، همه بايد خوشحال باشند و من هم خوشحالم که تمام مردم ايران را در سراسر دنيا خوشحال کرديم؛ البته به عقيده من علاوه‌بر خوشحالي درباره اين ماجرا، بايد به فکر آينده هم باشيم. بايد به اين مسئله هم فکر کنيم که روي سکو‌رفتن ما، اولين و آخرين‌بار نباشد و تلاش کنيم اين رتبه را ارتقا دهيم. اين موضوع از همه‌چيز مهم‌تر است و اميدوارم روزي برسد که تمام ورزش‌هاي تيمي کشورمان به اين موفقيت‌ها برسند. ما تاريخ‌ساز شديم اما دوست دارم اين تاريخ‌سازي باز هم براي تيم‌هاي ديگر و به‌‌ویژه فوتبال رقم بخورد. ما بايد سعي کنيم فوتسالمان هميشه بين چهار تيم برتر جهان باشد، چون توانايي اين کار را داريم و مي‌توانيم باز هم روي سکو برويم.

تيم ملي در بسیاری از بازي‌هاي جام جهاني، روحيه بسيار خوبي از خود نشان داد. بازگرداندن نتيجه مقابل برزيل و شکست اين تيم، شکست نزديک از تيم ملي روسيه و البته بازگرداندن نتيجه مقابل پرتغال که درنهايت موفق شديم اين تيم را در ضربات پنالتي شکست بدهيم و مقام سوم را کسب کنيم. چگونه با بازيکنان صحبت مي‌کرديد که توانستيم به اين شکل عمل کنيم؟

اصل‌کار، به دست بازيکنان بود. بازيکناني که به معناي واقعي يک دل و همدل بودند و اين مسئله را در عملشان ثابت کردند. بازيکناني که مردبودن را به رخ کشيدند و به نظرم آنها خودشان را وقف تيم ملي و کشورشان کردند. از مصدوم‌شدن و هيچ مسئله ديگري نترسيدند و وقتي پا به ميدان مي‌گذاشتند، تا آخرين نفس مي‌جنگيدند. من هم به بازيکنان فقط مي‌گفتم نگران مسئله‌اي نباشند و حتي اگر عقب هم باشيم، بدون ترس بايد بازي کنيم، چون توانايي اين را داريم که نتيجه را برگردانيم و به برتري برسيم. اگر آمار بازي‌ها را هم نگاه کنيد، ما مقابل حريفا‌نمان آمار بسيار خوبي داريم.

علاوه‌بر بازيکنان، من کادر فني بسيار همراهي هم داشتم و آنها لحظه‌به‌لحظه کنار من يکدل و يکرنگ حرکت کردند. صداقت در تيم ما حرف اول را مي‌زد و به نظرم ما نان صداقت و يکدلي‌مان را خورديم. اين مسائل براي من از هر چيز ديگري بيشتر ارزش دارد و به نظرم مسئولان بايد بازيکنان تيم ملي فوتسال را طلا بگيرند.

شايد بزرگ‌ترين شگفتي‌ای که در اين مسابقات رقم خورد، حذف تيم ملي برزيل بود. آنها در هفت دوره برگزاري جام جهاني، هميشه فيناليست شده بودند و دو بار هم مقام قهرماني را کسب کردند اما اين‌بار به دست ايران در مرحله يک‌هشتم نهايي حذف شدند و از همان بازي به بعد بود که نگاه‌ها به تيم ملي ايران تغيير کرد. درباره آن بازي صحبت مي‌کنيد و توضيح مي‌دهيد؟

به اعتقاد خود من هم بزرگ‌ترين اتفاق، حذف برزيل در آن مرحله بود که بازيکنان تيم ايران آن را رقم زدند. حذف برزيل قهرمان، کار کوچکي نبود که بازيکنان و کادر فني تيم ايران با انگيزه کافي آن را به انجام رساندند. ما وقتي در گروهمان در رتبه سوم قرار گرفتيم و متوجه شديم بايد با برزيل روبه‌رو شويم، ترسي به خودمان راه نداديم و اتفاقا از همان اول به حذف‌کردن برزيل فکر مي‌کرديم.

هم بازيکنان و هم خود ما به اين مسئله باور داشتيم که مي‌توان برزيل را شکست داد و خوشبختانه اين اتفاق رقم خورد. اين اتفاق رقم خورد تا همه متوجه بزرگي تيم ملي فوتسال ايران بشوند. به نظرم ورزش ايران، دو تاريخ بزرگ نوشته است که يک ‌بار تيم ملي فوتبال ما در ملبورن استراليا با راهيابي به جام جهاني اين کار را انجام داد و پيش از بازي با برزيل هم من به بازيکنانم گفتم که بايد تاريخي مانند ملبورن بنويسيد تا هميشه در خاطر مردم و ورزش ايران بماند.

مهم‌ترين نکته فني درباره تيم ايران در اين دوره از مسابقات چه بود؟ آيا به نکته‌اي برخورد کرديد يا پيشرفتي در تيم حاصل شد؟

ما بازي‌به‌بازي پيشرفت کرديم و دقيقا عين پيشرفت را در اين مسابقات بين بازيکنانم ديدم. اگر دقت کرده باشيد ما در بازي اول مقابل اسپانيا پر اشتباه ظاهر شديم و شکست پرگلمان هم به‌‌خاطر اشتباهات خودمان بود اما رفته‌رفته شرايط ما هم بهتر شد. گل‌هايي که به ثمر مي‌رسانديم روي کارهاي تاکتيکي بود و مي‌توان اکنون همه گل‌ها را بررسي کرد تا به حقيقت ماجرا پي برد اما بيشتر گل‌هايي که خورديم روي اشتباهات فردي خودمان بود.

خداراشکر که اين اشتباهات فردي، بازي‌به‌بازي کمتر شد و وقتي ما پيشرفت را در بچه‌ها احساس کرديم، به اين باور رسيديم که مي‌توانيم در اين مسابقات هم شگفتي‌ساز شويم.

اين آمادگي و پيشرفت چرا قبل از اعزام تيم به مسابقات حاصل نشد؟ قبول داريد تعطيل‌شدن طولاني‌مدت ليگ قبل از مسابقات قهرماني آسيا تا چند هفته مانده به اعزام تيم به جام جهاني که حدود هفت، هشت ماه طول کشيد، يکي از عوامل تأثير‌گذار افت تيم شده بود؟

تعطيل‌شدن ليگ صد درصد روي عملکرد تيم ملي هم تأثير گذاشت به‌اين‌دليل که تيم ملي برگرفته از باشگاه‌ها و از ليگ است. شما ديديد ما بازي‌به‌بازي پيشرفت کرديم، چون بازيکنان وقتي در شرايط مسابقه قرار گرفتند، کم‌کم آماده شدند.

درحالي‌که در زمان تعطيلي ليگ هم ما نتوانستيم بازي‌هاي دوستانه زيادي را برگزار کنيم و بيشتر با اردوهاي مقطعي و تمرين، کار را به اينجا رسانديم. بااين‌حال، فکر مي‌کنيم بازي‌هاي مرحله گروهي بيشتر براي ما حکم بازي آماده‌سازي را داشت و بازيکنان ما توانستند در آن بازي‌ها اشتباهاتشان را متوجه شوند و در بازي‌هاي بزرگ، کمتر اشتباه کرديم.

شايد اگر شرايط بهتري داشتيم، مي‌توانستيم به فينال هم صعود کنيم، چون با فاصله بسيار کمي بازي را به روسيه واگذار کرديم و فقط يک گل کم آورديم.

به نظرم تيم ما لياقت رفتن به فينال را داشت. ما مي‌توانستيم اين اتفاق را رقم بزنيم و روسيه را هم شکست بدهيم اما کمي کارمان سخت شد. ما مقابل روسيه در ثانيه‌هاي پاياني بازي، موقعيت خيلي خوبي داشتيم که اگر آن موقعيت را تبديل به گل کرده بوديم و بازي مساوي مي‌شد، شايد به فينال راه پيدا کرده بوديم. بااين‌حال، خداوند خواست ما در آن مرحله حذف شده و سوم شويم که باز هم او را شکر مي‌کنيم. به نظرم اين موفقيت، لطف بزرگ خداوند بود که نصيب ما شد و با امکانات کمي که داشتيم توانستيم چنين شرايطي را به‌وجود بياوريم.

يکي از مواردي هم که در اين جام رقم خورد، دو خداحافظي بزرگ بود. ابتدا فالکائو که از تيم ملي برزيل خداحافظي کرد تا فوتسال، ديگر بازيکني افسانه‌اي مانند او را نبيند و ديگري هم محمد کشاورز خودمان بود که پس از سال‌ها حضور در تيم ملي، ترجيح داد ديگر در رده ملي بازي نکند. درباره اين دو موضوع هم صحبت مي‌کنيد؟

فالکائوي افسانه‌اي شايد بهترين لقبي است که بايد به اين بازيکن بسيار بزرگ داد. او در فوتسال، تاريخي است و پيش از جام جهاني هم گفته بود پس از پايان بازي‌هاي برزيل در جام جهاني خداحافظي مي‌کند. خوشحالم خداحافظي فالکائو مقابل تيم ايران رقم خورد و ما توانستيم برزيل را حذف کنيم و از آن خوشحال‌تر اينکه فالکائو ديگر نتوانست به رکورد وحيد شمسايي برسد تا رکورددار بيشترين گل زده ملي در فوتسال، همچنان يک ايراني باقي بماند. خوشبختانه بازيکنان ما هم براي فالکائو کم نگذاشتند و روح جوانمردي‌مان را نشان داديم. جايي که او به‌شدت اشک مي‌ريخت و بازيکنان ما وقتي اين صحنه را ديدند، احساسي شده و براي دلداري‌دادن به اين بازيکن سمت او رفتند.

خداحافظي کشاورز هم اتفاق تلخ و شايد همراه با شيريني براي فوتسال خودمان است. کشاورز بازيکن بسيار بزرگي است و خود من در ابتدا مخالف خداحافظي او بودم و مي‌گفتم اين بازيکن مي‌تواند حداقل يک سال ديگر به تيم ملي کمک کند. کشاورز با من صحبت کرد و خود من هم ديدم ممکن است ديگر چنين فرصتي براي او به‌وجود نيايد که بخواهد در جام جهاني و با افتخاري بزرگ از فوتبال ملي خداحافظي کند.

پس در ادامه با خداحافظي او موافقت کرديد؟

بله، چون بهترين فرصت براي کشاورز بود.

به نظرم خدا هم او را خيلي دوست داشت که شرايطي را رقم زد تا کشاورز در بهترين سال فوتسالي‌اش از تيم ملي خداحافظي کند. او قهرمان آسيا شد و تيم ملي هم با گل خود او به اين قهرماني رسيد، ما سوم جهان شديم و با شکست برزيل، شگفتي‌ساز اين دوره از بازي‌ها که گل کشاورز ما را به بازي برگرداند و پيروز شديم و همه اينها دست‌به‌دست هم داد تا محمد در سال خوبي از فوتسال ملي خداحافظي کند. او بازيکن بسيار بزرگي براي تيم ملي بود و از نظر  فني و اخلاقي مي‌تواند الگوي بسیاری از بازيکنان جوان ما باشد؛ الگويي که بزرگي‌اش را در تيم ملي نشان داد و گل‌هاي بسيار حساسي را براي ايران به ثمر رساند.

قبل از مسابقات هم تيم حاشيه‌هاي زيادي داشت؛ ازجمله انتقادهاي زيادي که به خود شما شده بود و به نظرم سفرکردن به جام جهاني با آن همه حاشيه، سختي زيادي داشت.

من هميشه سعي کرده‌ام صادقانه رفتار کرده و صحبت کنم و کاري به اين ندارم که چه کساني، چه چيزهايي گفتند اما ديديد پس از موفقيت ما در جام جهاني، ديگر مخالفي وجود نداشت و همه در حال تعريف از عملکرد تيم ملي فوتسال بودند. شايد من خيلي در يک سال اخير اذيت شدم و اعتماد زيادي وجود نداشت اما خوشحالم که نهايت تمام اين سختي‌ها و حاشيه‌ها يک موفقيت بزرگ بود که براي تيم ملي فوتسال رقم خورد.

يکي از مشکلات هم در طول مسابقات رخ داد که آن هم مربوط به لباس‌هاي بازيکنان بود و حتي در شبکه‌هاي اجتماعي، تصاويري منتشر شد که بازيکنان در حال دوختن لباس‌هاي خود با نخ و سوزن بودند، درحالي‌که خيلي‌ها شرايط اين تيم را با تيم ملي فوتبال و لباس‌هاي آنها مقايسه مي‌کردند.

به نظرم چنين مشکلاتي اصلا براي فوتسال ما و چهره يک تيم مانند ايران خوب نيست. جدا از بحث البسه، شما به وضعيت کف‌پوش سالن‌هاي فوتسال نگاه کنيد که وضعيت خوبي ندارند و ببينيد ما چگونه آماده شديم تا به جام جهاني برويم. به نظرم اين مشکلات بايد هرچه زودتر حل شود و اگر نتوانيم آنها را حل کنيم، موفقيتمان را هم نمي‌توانيم تکرار کنيم.

براي تکرار اين موفقيت شايد نياز به ابقاي کادر فني و حتي تقويت آن هم باشد. قرارداد شما و اعضاي کادر فني با فدراسيون فوتبال به پايان رسيده و حالا فدراسيون مي‌تواند مربي ديگري را هم جايگزين شما کند. خودتان علاقه‌اي به ماندن داريد؟

مگر مي‌شود علاقه نداشته باشم روي نيمکت تيم ملي کشور بنشينم. درست است، قرارداد من تمام شده و حالا فدراسيون تصميم‌گيرنده است. هر تصميمي هم بگيرند من احترام مي‌گذارم. اگر آقاي تاج بگويد بمان، مي‌مانم و باز هم کمک مي‌کنم و اگر بگويند، تو را نمي‌خواهيم، مي‌روم تا فوتسال با مربي ديگري به کارش ادامه دهد. هر اتفاقي که مي‌افتد ما بايد بهترين برنامه‌ريزي را داشته باشيم تا موفقيت تيم ملي فوتسال در آسيا و جهان تکرار شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین