|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۴
محمد کشتی آرای تشریح کرد:
کد خبر: ۱۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
در حالی که تنش‌های بازار طلا و ارز در هفته جاری، دوباره منجر به سردرگمی بسیاری از خریداران و فروشندگان شده است، این بیم برای بسیاری هست که در ریسک بالای این روزهای بازار طلا و ارز، دچار ضرر و زیان‌های ‌جبران‌ناشدنی شوند. در این شرایط، نگاهی به بازار جهانی و تحولات داخلی، شاید روند آتی بازار را تا اندازه‌ای مشخص و تعیین کند.
در حالی که تنش‌های بازار طلا و ارز در هفته جاری، دوباره منجر به سردرگمی بسیاری از خریداران و فروشندگان شده است، این بیم برای بسیاری هست که در ریسک بالای این روزهای بازار طلا و ارز، دچار ضرر و زیان‌های ‌جبران‌ناشدنی شوند. در این شرایط، نگاهی به بازار جهانی و تحولات داخلی، شاید روند آتی بازار را تا اندازه‌ای مشخص و تعیین کند.

امروز پس از دو روز پیاپی سقوط طلا و ارز به یکباره ‌و غیرمنتظره، بهای طلا و ارز ‌‌افزایش یافت. این نوسانات غیر منطقی بیش از همه ناشی از اخبار سیاسی است که در حاشیه تحولات پس از مذاکرات ژنو در حال رقم خوردن است.

بنا بر این گزارش، امروز بهای طلا در بازار آتی جهانی در پی ‌توافق در مذاکرات ژنو بین ایران و غرب با افزایش روبه‌رو بود و طلای سر‌رسید ماه فوریه با افزایشی ۱۱ دلاری یا ۹ درصدی به رقم ۱۲۵۲.‌۴ دلار رسید. «مارک اورورک» استراتژیست بازار جونز در این رابطه، این امر را ناشی از انتظارات از حصول توافق در ژنو دانسته است.

از سوی دیگر، در بازار داخلی طلا با یک جهش یکباره از آغاز صبح امروز به رقم ۸۹ هزار تومان در گرم برای طلای ۱۸ عیار رسیده ‌و بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز تا این ساعت برابر با ۸۷۰ هزار تومان است. دلار نیز با یک جهش قیمتی به رقم ۲۹۵۳ تومان رسیده است.

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشوری پیرامون این تحولات و پیش‌بینی ‌بازار در روزهای آتی گفت: روز آتی یعنی چهارشنبه بسیاری از آمارهای اقتصادی جهانی بروز رسانی می‌شوند و با توجه به کشش و جاذبه بازار داخلی و خارجی که منجر به روند مثبت شده، ‌شاید باید گفت که تا روز آینده بهای داخلی و جهانی طلا تغییر چندانی نداشته باشد.

وی ادامه داد: در دو روز گذشته در پی توافق هسته‌ای، روند بازار به گونه‌ای بود که با توجه به آنکه بسیاری که منتظر فرصت بودند ‌با توجه به کاهش قیمت اقدام به خرید کنند، عرضه بیش از تقاضا بوده است. در حالی که امروز به یکباره جهت بازار عوض شد و در حالی که هنوز تقاضا برای طلا هست، عرضه کمتر از تقاضاست.

وی افزود: اما اکنون در بازار گویا تعادل قیمتی رقم خورده ‌و با معکوس شدن وضعیت بازار قیمت‌ها متعادل شده است، حال آن که تا دیروز حباب منفی در سکه وجود داشت و امروز تا حد زیادی قیمت‌ها واقعی شد. این در حالی بود که ادامه روند حباب منفی به زیان کشور بود و منجر به خروج طلا از کشور می‌شد.

کشتی آرای در باب تحولات بازار در روزهای آتی گفت: با توجه به آنکه اکنون قیمت‌ها به سمت متعادل شدن ‌پیش رفته، باید منتظر بود تا در روزهای آتی قیمت‌ها واقعی‌تر شوند. بهای جهانی نیز با توجه به مسائل سیاسی تغییراتی خواهد داشت که فردا این تغییرات بهتر مشخص خواهد شد.

کشتی آرای در این خصوص که بسیاری از فروشندگان و خریداران طلا اکنون در شرایطی هستند که از بابت نوسانات غیر منطقی بازار متضرر شده‌اند، و در اوضاع کنونی، بهترین استراتژی چه می‌تواند باشد، گفت: در‌‌ همان زمان هم که نوسانات بازار طلا به یکباره منجر به افزایش قیمت ارز و طلا شد، ما بار‌ها عنوان کردیم ‌باید کسانی وارد این بازار شوند که قدرت ریسک پذیری بالایی دارند. در این روز‌ها که قیمت روند نزولی پیدا کرده، تمایل بسیاری از مردم برای حضور در بازار از بین رفته است.

وی افزود: این ذات بازار طلا و ارز است و همواره سود و زیان در این بازار در کنار هم هستند که تعادل بازار را رقم می‌زنند، همیشه باید زیانی ‌باشد تا در کنار آن سودی رقم بخورد. در نتیجه توصیه مانند همیشه این است، ‌کسانی که تحمل زیان و ریسک بازار را ندارند، به هیچ وجه وارد بازار طلا و ارز نشوند.
منبع: تابناک
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین