|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۲
»
کد خبر: ۱۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۴
ˈسید عباس عراقچیˈ عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان با گروه 1+5 در گفت و گو با خبرگزاری آذری ˈترندˈ با تاکید مجدد بر تثبیت حق غنی سازی ایران در توافقنامه ژنو گفت: ˈدستاورد مذاکرات ژنو این بوده است که حق غنی سازی ایران در عمل تثبیت شده و همه کشورها پذیرفته اند که غنی سازی ایران ادامه پیدا بکندˈ.
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود چیزی تحت عنوان ˈحق غنی سازیˈ در توافق ژنو ذکر نشده است، گفت :ˈ در اینجا یک مغلطه ای صورت گرفته و باعث سوء تفاهماتی شده است. حق غنی سازی ایران چیزی نیست که کشوری بخواهد به ایران بدهد یا ندهد، یا به رسمیت بشناسد یا نشناسد . ما از کسی نمی خواهیم حق ما را به رسمیت بشناسد و یا به ما این حق را بدهد. ما خودمان این حق را داریم. ولی انتظار داریم که کشورهای دیگر به این حق ما احترام بگذارند و اجرای آنرا بپذیرند که در سند ژنو همین کار صورت گرفته است و همه کشورهای 1+5 از جمله امریکا قبول کرده اند که برنامه غنی سازی ایران ادامه پیدا می کندˈ.

عراقچی در پاسخ به سوالی در مورد گام های بعدی پس از توافق اخیر گفت : ˈتوافقی که صورت گرفت، گام اول از یک توافق بزرگتر است و دو طرف، مذاکرات مربوط به آن گام بزرگتر را به عنوان راه حل نهایی شروع خواهند کردˈ.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان افزود :ˈاین گام که برای شش ماه در نظر گرفته شده ، شامل مجموع اقداماتی است که باید همه با هم اجرا بشوند و اولویت خاصی منظور نشده است ˈ.

به نوشته ترند ، عراقچی در ارتباط با اخبار مربوط به آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا گفت:ˈ هیچ پولی از ایران در آمریکا ضبط و یا بلوکه نشده است . این پولها درآمدهای نفتی ایران است که به دلیل تحریمهای بانکی امکان نقل و انتقال آنها وجود نداردˈ.

وی در مورد پروسه آزادسازی دارایی های ایران اظهار داشت: ˈبر مبنای توافقی که صورت گرفته است یک سازو کار بانکی مشخص خواهد شد که بر اساس آن از این پولها برای رفع برخی احتیاجات ایران استفاده خواهد شدˈ.

عراقچی همچنین در مورد کشورهایی که دارایی های ایران در آنجا خارج از دسترس مانده اند ، گفته است که این پول ها در جاهایی است که ما به آن ها نفت می فروشیم.

به نوشته ترند، عراقچی احتمال بازبینی برخی از بندهای موافقت نامه ژنو را رد کرد و گفتˈ توافقی هست که صورت گرفته و موافقت وزیر خارجه ایران با آن اعلام شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان همچنین در باره زمان اجرایی شدن این توافقنامه گفت:ˈبه محض اینکه دو طرف آماده اجرا باشند و احتمالا از حدود یک ماه دیگر این توافق اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین درباره رایزنی ایران با اعضای اتحادیه اروپا برای اجرای لغو تحریم های پیش بینی شده در توافقنامه ژنو به این خبرگزاری آذری گفته است که اینها یکسری مسائل اداری داخل اروپا هست که خود خانم کاترین اشتون انجام می دهد. ایشان که به نمایندگی از اتحادیه اروپا در مذاکرات حضور داشت با مراجعه به شورای اروپا و شورای وزیران هماهنگی های لازم را برای لغو تحریمهایی که مورد موافقت قرار گرفته انجام خواهد دادˈ.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین