|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۲۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
قائم مقام دبیرکل سازمان ملل گفت که برغم گذشت 20 سال از تصویب معاهده منع آزمایشات هسته ای، جهان همچنان با خطرات فزاینده ای در این خصوص روبرو است.
 قائم مقام دبیرکل سازمان ملل گفت که برغم گذشت 20 سال از تصویب معاهده منع آزمایشات هسته ای، جهان همچنان با خطرات فزاینده ای در این خصوص روبرو است.

به گزارش ایرنا، یان الیاسون در نشست روز دوشنبه مجمع عمومی سازمان ملل به مناسبت بزرگداشت سالزور امحاء کامل سلاح های هسته ای به نیابت از طرف بان کی مون تاکید کرد که جامعه بین المللی بیش از این استطاعت بی تحرکی نسبت به این خطر (خطرات فزاینده هسته ای) را نخواهد داشت.

وی افزود، در نگاهی به افق امروز جهان همه ما با خطرات فزاینده هسته ای روبرو هستیم.

الیاسون یاد آور شد که شورای امنیت سازمان ملل در روز 23 سپتامبر قطعنامه تازه ای را ضمن حمایت از معاهده منع کامل آزمایشات هسته ای به تصویب رساند و طی آن خواستار پیوستن هرچه سریع تر کشورهای باقی مانده به این معاهده شد و دبیر کل سازمان ملل نیز با استقبال از این قطعنامه همه کشورهای جهان را به پایبندی به مفاد آن فراخواند.

قائم مقام بان کی مون به صراحت به این نکته اشاره کرد که برغم همه توافق ها و معاهده ها در این رابطه تلاش برای تحقق خلع سلاح عمومی هسته ای دچار ایستایی شده و برخی از کشورها دهها میلیارد دلار را به حفظ و گسترش این سلاح ها اختصاص داده اند.

وی افزود در حالی که کشورهای زیادی هنوز توانمندی های هسته ای را بخشی از دکترین امنیتی خود به حساب می آورند، تحولات اخیر ثابت کرده که سلاح های هسته ای قادر به تضمین صلح و امنیت نبوده بلکه گسترش و تملک بیشتر بر آنها سرچشمه عمده تنش های بین المللی بوده است.

به گفته قائم مقام بان کی مون، همزمان با این بی اعتنایی ها شکاف میان جامعه بین المللی در رابطه با خلع سلاح هسته ای نیز عمیق تر شده است.

وی با یادآوری اینکه در سال آینده نشست تازه ای از بازنگری معاهده ان پی تی آغاز خواهد شد، هشدار داده است که جهان بیش از این استطاعت دور دیگری از بی اعتنایی و بی تحرکی در این زمینه را نخواهد داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین