|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۷
»
کد خبر: ۱۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
یک استاد دانشگاه گفت: «چیزی که قلب یک ایرانی را به درد می آورد این است که تندروها همان قدر اخم و ترش رویی کردند و همان قدر بر توافق ژنو خشم گرفتند که نتانیاهو و جمهوری خواهان آمریکا رفتار کردند.»
دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: «من کاملا درد، رنج و عصبانیت تندروها را درک می کنم. چون جزئیات توافق ژنو و اینکه ایران و غرب و به خصوص آمریکا متعهد شدند ظرف 6 ماه آینده چه گام هایی را بردارند اصلا برای آنها مهم نیست. مهم این است که پارادایمی ترک برداشته است.»

وی ادامه داد: «پارادایمی که عنوان می کند بین ما و غرب به جز تقابل، دشمنی و رویارویی چیز دیگری وجود ندارد.»

وی افزود: «لذا تندروها متوجه شدند که عملا بیرق پارادایمی که در دست دارند (بیرق رویارویی با آمریکا) کم کم در حال شکستن است. چون ژنو نقطه آغاز بود و برای اولین بار بعد از 35 سال نمایندگان جمهوی اسلامی و نمایندگان آمریکا و غرب یک سند را امضا کردند و با هم به گرمی دست دادند و یکدیگر را در آغوش گرفتند.»

زیباکلام با تاکید بر اینکه توافق صورت گرفته یک توافق تاریخی است اظهار کرد: «تندروها باید تکلیف پرچم دشمنی با آمریکا و غرب را برافراشتند روشن کنند. یعنی باید به طرفداران خود توضیح دهند که چطور با غرب به تفاهم یا حداقل به یک آتش بس رسیدیم.»

وی ادامه داد: «این توافق نشان می دهد که ما و غرب می توانیم به توافق برسیم و جمهوری اسلامی می تواند با قدرت های بزرگ به تفاهم برسد. بنابراین اینکه گفته می شد دشمنی با آمریکا و غرب جزء لاینفک و ذات جمهوری اسلامی است کم کم برای طرفداران تندروها تبدیل به یک علامت سوال می شود.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «لذا تندروها در رابطه با توافق ژنو دو راه بیشتر ندارند. یا باید به توافق ژنو حمله کنند و بگویند آمریکایی ها به توافق ژنو پایبند نخواهند بود و نمی توان به آنها اعتماد کرد و این توافق باید در مجلس تصویب شود و یا اینکه مجبورند زیر میز توافق زده و بازی را بر هم بزنند.»

زیباکلام گفت: «منتهی چیزی که قلب یک ایرانی را به درد می آورد این است که تندروهای داخلی همان قدر اخم و ترش رویی کردند و همان قدر بر توافق ژنو خشم گرفتند که نتانیاهو و جمهوری خواهان تندروی آمریکا رفتار کردند.»

وی ادامه داد: «نتانیاهو عنوان می کند این توافق یک اشتباه تاریخی بود که آمریکا انجام داد. لذا این موضوع هم خیلی دردناک و هم خیلی جالب است که تندروهای ما با اسرائیلی ها و آمریکایی های تندرو در یک جبهه قرار گرفتند.»

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: «در گذشته اصولگرایان به من می گفتند ای صادق زیباکلام تو چکار کردی که آمریکایی ها از تو دفاع می کنند، رادیو آمریکا و بی بی سی از تو دفاع می کنند؟»

وی ادامه داد: «حال امروز صادق زیباکلام می تواند به اصولگرایان تندرو بگوید شما چه افکار و عقایدی دارید که با نتانیاهو، جمهوری خواهان تندرو، سلطنت طلبان و با تمام کسانی که به چیزی کمتر از محو نظام جمهوی اسلامی ایران رضایت نمی دهند در یک موضع و جبهه قرار گرفتید؟ شما چه افکار و عقایدی دارید که با کسانی که دشمنان قسم خورده جمهوی اسلامی ایران هستند هم پیمان و هم داستان شدید؟»
منبع: فرارو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین