کد خبر: ۱۲۱۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
در انتخابات 28 شهریور ماه 14 حزب که توانسته اند پیش شرط الزامی امضای 200 هزار حامی را ارائه کنند و همچنین نامزدهای مستقل (غیروابسته به احزاب) رقابت می کنند.
روسیه که با بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع از اروپا تا آسیا و قطب شمال بزرگ ترین کشور جهان به شمار می رود، روز یکشنبه رای گیری انتخابات دوما (مجلس) را برگزار می کند.

 از 28 خرداد که تاریخ برگزاری انتخابات اعلام شد، احزاب و نامزدهای مستقل رقابت های کم بازتاب خود را در جامعه و رسانه ها آغاز کردند، زیرا بیشتر متکی به فعالیت احزاب و نه رقابت های بین فردی هستند.

افزون بر اینکه از حدود دو هفته پیش برگزاری انتخابات هفتمین دوره دوما در مناطق دورافتاده، سخت گذر و نزدیک قطب شمال آغاز شده و در حال انجام است، روس های مقیم کشورهای مختلف نیز براساس سابقه اقامت منطقه سکونت در روسیه در حوزه های رای گیری مراکز و نمایندگی های دیپلماتیک برای انتخاب نماینده مورد نظر خود رای می دهند.

در انتخابات 28 شهریور ماه 14 حزب که توانسته اند پیش شرط الزامی امضای 200 هزار حامی را ارائه کنند و همچنین نامزدهای مستقل (غیروابسته به احزاب) رقابت می کنند.

با وجود اینکه احزاب فعالیت های گسترده ای در دوما دارند و حتی حزب های مخالف براساس کرسی ها از قدرت تاثیرگذاری برخوردارند و می خواهند سهم کرسی های خود را افزایش یا حداقل حفظ کنند، اما این تلاش ها به جامعه منتقل نمی شود و یک آرامش نسبی دور از هیجان های معمول انتخاباتی دیگر کشورها در روسیه وجود دارد.

تنها اخبار اندکی که در این زمینه منتشر می شود، مربوط به برگزاری نشست های احزاب مختلف به صورت اطلاع رسانی است و در حقیقت مسائل انتخاباتی در رسانه های پرمخاطب مانند روزنامه ها، شبکه های رادیویی و تلویزیونی یا پایگاه های اینترنتی بازتاب مهمی ندارد.

شاید یکی از دلایل کم بودن جنجال ها و تنش های اجتماعی و سیاسی پیش از برگزاری رای گیری ها، برگزار نشدن انتخابات آزاد در دوران شوروی تا سال 1991 زمان فروپاشی است که سبب شده مردم روسیه جدید با واقعگرایی و نه هیجان های معمول گذرای سیاسی نسبت به انتخابات، احزاب و نامزدها واکنش نشان دهند.

از سوی دیگر، جوانان که معمولا در هر کشوری پیشگامان رقابت های انتخاباتی هستند و شور و شوق حمایت از نامزدهای مورد علاقه را ابراز می کنند، در روسیه چنین روحیه ای وجود ندارد.
حزب ها هم که ترجیح می دهند بیشتر به امور داخلی خود و تعیین نامزدهای مورد نظر بپردازند و به فعالیت های اردوگاه انتخاباتی دیگر احزاب نیز توجهی نمی کنند، از تریبون شبکه های تلویزیونی و رادیویی برای تبلیغ حزب و برنامه ها بدون تکیه برجسته به افراد استفاده می کنند که بدون هزینه است.
افزون بر این دلایل، حزب حاکم روسیه واحد که اصلی ترین چهره آن ولادیمیر پوتین است و اکنون نیز سومین دوره ریاست جمهوری را می گذراند از سال 200 تاکنون به دلیل انسجام سیاسی و پیشرفت های اقتصادی در این کشور، توانسته با گذر از سد چندین دور انتخابات ریاست جمهوری و دوما بر سر قدرت بماند و احتمالا این مسیر ادامه یابد.

همزمان، احزاب دیگر به ویژه منتقدان دولت با گرایش غربی و لیبرالی از جمله یابلوکا، پارناس و روسیه آزاد امیدوارند با جذب هر چه بیشتر رای دهندگان و کسب حد نصاب پنج درصد، بتوانند وارد دوما شوند و جبهه سیاسی خود را تحکیم بخشند.

حزب روسیه واحد که اکنون دیمیتری مدودیف نخست وزیر رهبری آن را برعهده دارد، از 238 کرسی برابر با 52،9 درصد نمایندگان دوما برخوردار است و از نگاه کارشناسان، انتظار می رود با افت و خیز کمی شمار لازم نمایندگان را برای تداوم حکومت در انتخابات پیش رو به دوما بفرستد.

پس از روسیه واحد، حزب کمونیست با فاصله زیادی و در اختیار داشتن 92 نماینده مهمترین حزب مخالف است که به بردباری سیاسی شهرت دارد و سپس روسیه عادل با 64 کرسی قرار دارد و لیبرال دموکرات نیز صاحب 56 کرسی است.

نیمی از 450 کرسی مجلس دوما برای رقابت های حزبی در نظر گرفته شده و نیم دیگر نیز برای نامزدهای مستقل است که باید جدا از احزاب وارد رقابت های انتخاباتی شوند تا حق رای دهندگانی که نمی خواهند به احزاب و در مواردی به بازی های سیاسی آنها وابسته شوند، حفظ شود و انگیزه کافی برای شرکت در رای گیری داشته باشند.

البته بسیاری از نمایندگان مستقل نیز به صورت پنهان و نیمه آشکار از حمایت احزاب برخوردارند که پس از ورود به مجلس می توانند به یک حزب وابسته شوند.

بر اساس آمار اعلام شده بیش از 109 میلیون نفر از جمعیت 146 میلیون و 500 هزار نفری روسیه واجد شرایط رای دادن هستند و حداقل سن برای شرکت در رای گیری نیز 18 سال است.

روسیه با حدود ۱۷ میلیون و 75 هزار کیلومتر مربع گستردگی واقع در شمال اوراسیا، نزدیک دو برابر کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا و بیشتر از یک دوم قاره آفریقا است و با اقیانوس آرام شمالی، اقیانوس منجمد شمالی، دریای خزر، سیاه و بالتیک مرز آبی و با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی نیز مرز زمینی دارد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین