|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۱۱۹۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کنگره امریکا پس از کش و قوس‌های فراوان با کاخ سفید، سرانجام شب گذشته طرحی را که بر اساس آن به خانواده قربانیان 11 سپتامبر اجازه می‌دهد شخصاً از دولت عربستان شکایت کنند، تصویب کرد.
 کنگره امریکا در آستانه پانزدهمین سالگرد حملات تروریستی «برج‌های دو قلو» تصویب کرد.


کنگره امریکا پس از کش و قوس‌های فراوان با کاخ سفید، سرانجام شب گذشته طرحی را که بر اساس آن به خانواده قربانیان 11 سپتامبر اجازه می‌دهد شخصاً از دولت عربستان شکایت کنند، تصویب کرد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، جمهوریخواهان امریکا که اکثریت کنگره را در دست دارند، همان‌طور که پیشتر به خانواده قربانیان حمله 11 سپتامبر قول داده بودند، در حرکتی برخلاف خواست و نظر دموکرات‌های کاخ سفید نشین، این طرح را پیش از برپایی مراسم پانزدهمین سالگرد این حمله تروریستی که فردا برگزار خواهد شد، تصویب کردند. تا کنون خانواده قربانیان 11 سپتامبر به طور قانونی حق نداشتند به طور شخصی دست به شکایت از عربستان بزنند. زیرا مطابق قانونی که در سال ۱۹۷۶ در امریکا تصویب شده بود، هیچ دادگاهی حق بررسی شکایت از سایر کشورها را نداشت. اما لایحه‌ای که دیشب  در سنای امریکا به تصویب رسید، امکان انجام تغییرات استثنایی در این قانون را فراهم کرد. طرحی که دیشب در کنگره تصویب و تبدیل به لایحه شد، بزودی به کاخ سفید فرستاده می‌شود تا به تأیید رئیس جمهوری امریکا نیز برسد. باراک اوباما پیشتر گفته بود اگر چنین لایحه‌ای تصویب شود، آن را تأیید نخواهد کرد. او به قانونگذاران کنگره هشدار داده‌بود، تصویب چنین طرحی می‌تواند امنیت شهروندان امریکایی را در دیگر کشورهای جهان به خطر اندازد. اما جمهوریخواهان به‌لحاظ قانونی می‌توانند رأی او را نپذیرند. اگر این اتفاق رخ دهد این نخستین بار خواهد بود که جمهوریخواهان از چنین قدرتی در برابر اوباما استفاده می‌کنند.
طرح این لایحه که گفته می‌شود توسط یک سناتور دموکرات و یک سناتور جمهوریخواه تهیه شده، در پایان ماه مه با اکثریت مطلق آرا به تصویب مجلس سنای ایالات متحده رسید. اما برای اجرایی شدن آن نیاز به تصویب آن در کنگره امریکا بود. در آن زمان عربستان سعودی به این مصوبه مجلس سنا واکنش نشان داد و اعضای کنگره امریکا را به فروختن اموال آنان و به حراج گذاردن اوراق قرضه دولت امریکا به مبلغ ۷۵۰ میلیارد دلار تهدید کرد تا مانع تصویب آن در کنگره شود. دولت عربستان سعودی همچنین برای رد لایحه مذکور، دست به لابی‌گری‌های بسیار در کنگره امریکا زده بود.

عربستان سعودی متحد چندین دهه‌ای امریکا در طول 15 سال گذشته همواره منکر نقش خود در این حملات شده‌است. اما شواهد و اسنادی که در دست است، نشان می‌دهد از 19 هواپیماربای حادثه 11 سپتامبر، 15 نفر تبعه عربستان سعودی بودند. بر اساس این اسناد همچنین افرادی که وابسته به خاندان سعودی هستند در انجام این عملیات که به کشته شدن سه هزار نفر انجامید، دست داشته‌اند. ‌

تصویب این لایحه در کنگره امریکا که اکثریت آن را جمهوریخواهان در دست دارند، همچنین نمایش انتخاباتی آنان در مقابل دموکرات‌ها محسوب می‌شود. مردم امریکا نوامبر امسال با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، تعیین خواهند کرد سکان هدایت این کشور در 4 سال آینده را جمهوریخواهان به دست گیرند یا دموکرات‌ها. 8 سال حکومت اوباما از حزب دموکرات با انتقاداتی همراه بوده است، اما در عین حال مردم امریکا هنوز جنگ‌هایی را که در دوره بوش بر این کشور تحمیل شد (جنگ افغانستان و عراق)  فراموش نکرده‌اند. گفتنی است، هیلاری کلینتون کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا از تصویب لایحه اعطای مجوز به خانواده قربانیان 11 سپتامبر برای شکایت از دولت عربستان حمایت کرده‌ بود.

منبع: ایران
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین