»
کد خبر: ۱۱۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۸
13 وزیر خارجه پیشین از جمله آمریکا، کانادا و همچنین فلسطین اشغالی حمایت خود را از مذاکرات ژنو 3 خبر دادند و تاکید کردند که باید به دیپلماسی دولت حسن روحانی فرصت نتیجه بخشی داد.
تارنمای صدای آمریکا نوشت: این وزیران با صدور بیانیه ای حمایت خود را از مذاکرات ژنو 3 که میان ایران و شش قدرت برتر جهان در جریان است اعلام کرده و خواستار دادن وقت و فرصت کافی برای ادامه این مذاکرات شده اند.

به نوشته این منبع خبری آمریکایی، در بیانیه این وزرا آمده است: ما وزیران خارجه پیشین از اروپا، خاور دور، آمریکای شمالی و خاورمیانه، قویا معتقدیم که حمایت و ادامه مذاکرات میان کشورهای 1+5 با ایران، به سود جمعی و جهانی ماست.

«ما، به عنوان وزیران خارجه پیشین، معتقدیم که منطق حکم می کند در مدتی که ایران برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به تعلیق درمی آورد، خود را به انجام مذاکرات فشرده با ایران متعهد بدانیم».

«به نظر ما این اقدام، هم دعوت و ترغیب به پیشرفت مذاکرات است و هم از تاریخ عبرت می گیرد. هفت سال پس از مذاکرات 1+5 با ایران و 34 سال پس از آخرین مذاکره ایالات متحده آمریکا با ایران، اکنون حسن روحانی رییس جمهوری این کشور علاقه خود را به احیای مذاکرات تعهدآمیز نشان می دهد و توافق موقتی که اکنون در دست مذاکره است، تعهدی واقعی و عینی به حل مسئله از راه دیپلماسی است که باید به آن وقت و فرصت داد.»

«چنین توافق موقتی می تواند در هنگام تدوین مذاکرات نهایی کشورهای 1+5 درباره کل برنامه اتمی ایران، موجب اعتماد سازی شود.»

وزیران خارجه امضا کننده بیانیه نوشته اند: پیشنهاد آزاد کردن بخشی از دارایی های ایران امتیاز کوچکی برای هموار سازی راه رسیدن به هدف هایی عمیق تر است.

برخی ادعا می کنند که هرگونه مذاکره ای با ایران مخاطره آمیز است، اما اگر خود را از این گزینه محروم کنیم تنها با گزینه ای دوقطبی روبرو خواهیم بود که از دو حال خارج نیست، یا جنگ و یا ایران مجهز به تسلیحات اتمی.

«بدیهی است که حرکت در مسیر دیپلماتیک بهترین روش برای پیش روی است. توافق موقت می تواند گامی مهم در آغاز روندی طولانی باشد. بر ماست که از تلاش های گروه 1+5 در رسیدن به چنین توافق موقت و از ادامه تلاش های موثر آنان برای رسیدن به توافقی جامع و شامل پشتیبانی کنیم.»

سایت اینترنتی صدای آمریکا در پایان این گزارش اسامی امضاء کنندگان این بیانیه حمایتی را به شرح زیر اعلام کرد: ˈمادلین آلبرایتˈ آمریکا، ˈهالدور اسگریمسونˈ ایسلند، ˈلوید اکس ورثیˈ کانادا، ˈاشلومو بن آمریˈ اسرائیل، ˈاریک دریکˈ بلژیک، ˈلامبرتو دینیˈ ایتالیا، ˈهایمه گاماˈ پرتغال، ˈهان سونگ سوˈ کره جنوبی، ˈدان مک کینونˈ نیوزیلند، ˈژرژ پاپاندروˈ یونان، ˈنیلس پترسونˈ دانمارک، ˈلیدی پولفرˈ لوکزامیبورگ و ˈکنوت ولباکˈ نروژ.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین