|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۱۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علامه ابن‌ شهرآشوب را قهرمان عرصه قلم و نگارش و از قله‌های درخشان تاریخ ایران و اسلام توصیف کرد.
علی جنتی پیش از ظهر پنج‌شنبه، 30 آبان‌ماه، در نخستین کنگره بین‌المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی که در پلاژ نیروی انتظامی ساری برگزار شد، اظهار کرد: خطه مازندران از دیرزمان پایگاه تشیع و پناهگاه فرزندان اهل بیت عصمت و طهارت بوده است. این استان در طول دو قرن اخیر خاستگاه علمای بزرگ و شخصیت‌های علمی برجسته بوده است.

او ادامه داد: وجود امام‌زادگان متعدد در مازندران خود نشان‌دهنده این است که این خطه پناهگاهی برای فرزندان اهل بیت عصمت و طهارت بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ شیعه مرحوم ابن‌شهرآشوب بوده که امروز این کنگره به نامش برپا شده که برگزاری این کنگره اقدامی قابل ستایش و تقدیری در جهت شناسایی این شخصیت برای عامه مردم شود.

جنتی افزود: مقالاتی نیز به این کنگره ارسال شده که بخشی از آن‌ها در دو جلد چاپ کتاب شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که علامه ابن‌ شهرآشوب یکی از ستون‌های استوار تشیع و از قله‌های درخشان تاریخ ایران و اسلام است، گفت: زندگی و آثار این عالم فرزانه سراسر درس عبرت و معنویت کسب علم و تلاشی برای مردم است.

جنتی یادآور شد: این علامه در علوم اسلامی زمان خود مقامی بلند به دست آورده و تا آخرین لحظه در تربیت شاگردان و پدیدآوردن آثار پژوهشی تلاش جدی داشته است.

او تصریح کرد: این نابغه از یک‌سو افتخار سرزمین ایران است و از سوی دیگر حق بزرگی بر ایران دارد و باید جایگاه علمی و اخلاقی او به جامعه علمی شناسانده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک کلام علامه شهرآشوب را جامع همه فضیلت‌ها دانست و گفت: مقام او در حدی است که علمای سنی را به شگفت واداشته است و در این همه کرسی اغراقی یافت نمی‌شود.

جنتی خاطرنشان کرد: این علامه در سن هشت‌سالگی قرآن را حفظ کرد و از این‌رو ملقب به حافظ شد و همواره در تلاش بود تا گره‌های فقهی را بگشاید و کوشش بایسته‌ای درجهت دفع شبهات و رفع خرافات دین انجام داده است.

او اظهار کرد: هفت سده از حیات این بزگوار می‌گذرد، اما چنان‌چه بایسته از فضل او توشیده‌ای برنچیدیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که علامه شهرآشوب تلاش می‌کرد تا شیعه را آن‌گونه که بود، به جامعه نشان دهد، افزود: برجستگی مقام علمی او را از دیگران متمایز کرده بود.

جنتی با اشاره به این‌که علامه ابن‌ شهرآشوب قهرمان عرصه قلم و نگارش بود، ادامه داد: این فقیه بزرگوار 20 کتاب فاخر در علوم انسانی از خود به جای گذاشته که نشان‌گر نبوغ علمی نویسنده آن است و آثارش همواره مورد توجه عالمان است.

او افزود: این علامه بزرگوار همه توان خود را برای کسب جرعه‌ای از دریای علوم محمد (ص) به کار می‌گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابن‌ شهرآشوب را مظهر گفت‌وگوی علمی میان مذاهب مختلف دانست و گفت: در تمام سخنانش اعم از نثر و شعر با ادله علمی مدافع سرسخت شیعه بود و به مخالفان شیعه پاسخ‌های مستدل داده است.

جنتی خاطرنشان کرد: اکثر اشعار این فقیه در کتاب المناقب گرد آمده، اما هنوز دیوان شعری از این شاعر اهل بیت(ع) تدوین نشده است که جا دارد پژوهشندگان حوزه و دانشگاه در این زمینه ورود پیدا کنند.

او تصریح کرد: امیدواریم این کنگره گامی مؤثر برای شناساندن این عالم دین‌پرور از خطه مازندران باشد. بزرگداشت آثار علامه شهرآشوب پاسداشت دستاوردهای گران‌سنگ تفکر اسلامی است.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که وجود مواهب خدادادی در مازندران سبب شده که این استان میزبان گردشگران و مسافران باشد، گفت: متاسفانه برخی ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی دیده می‌شود و تا زمانی که علل اصلی این نابسامانی‌های موشکافی نشود، نمی‌توانیم در زمینه برخورد با این ناهنجاری‌ها موفق عمل کنیم.

او افزود: متاسفانه چندان به بررسی ریشه‌های اساسی ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی نپرداخته‌ایم و باید به دنبال راه‌حل‌های علمی باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از رسالت‌های وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، توسعه فرهنگ دینی و ارزش‌های اسلامی در جامعه است و باید تلاش شود و همه دست به دست هم دهند تا بتوانیم به برخی از مشکلات و ناهنجاری‌ها فائق آییم.

جنتی در پایان از تمام موسسات پژوهشی و علمی که در ما‌های گذشته با برگزاری نشست‌های مقدمات برگزاری این کنگره را فراهم ساختند، تقدیر و تشکر کرد.

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار مازندران و جمعی از مسؤولان استانی از افرادی که به این کنگره مقالات علمی ارسال کرده‌ بودند، تقدیر شد، همچنین سه اثر علامه ابن‌ شهرآشوب رونمایی شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین