کد خبر: ۱۱۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
امروزه سرمایه‌گذاری در بخش بیمه سلامت یکی از محورهای اصلی راهبرد کاهش فقر و توسعه سرمایه انسانی و اجتماعی است. با این وجود با توجه به تغییرات اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی، نظام سلامت به طور دائم با چالش‌های گوناگونی در مقوله‌های مرتبط با عدالت، کیفیت، کارآیی و اثربخشی مواجه است.
 امروزه سرمایه‌گذاری در بخش بیمه سلامت یکی از محورهای اصلی راهبرد کاهش فقر و توسعه سرمایه انسانی و اجتماعی است. با این وجود با توجه به تغییرات اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی، نظام سلامت به طور دائم با چالش‌های گوناگونی در مقوله‌های مرتبط با عدالت، کیفیت، کارآیی و اثربخشی مواجه است.

در ابتدای دولت یازدهم ۹۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه درمان قرار داشتند. همچنین سهم پرداخت از جیب توسط مردم برای هزینه‌های درمان بالغ بر ۶۵ درصد بود و هفت درصد جمعیت با هزینه‌های کمرشکن سلامت مواجه بودند.

طی دو سال گذشته، موضوع پوشش کامل بیمه پایه سلامت و کاهش پرداخت از جیب یکی از محوری‌ترین رویکردها و برنامه‌های دولت بوده است که اهم آن عبارتند از:

اجرای طرح بیمه همگانی سلامت برای پوشش افراد فاقد بیمه

 در سال ۱۳۹۲ پوشش جمعیت کشور از نظر بیمه‌های پایه درمان برابر ۹۰ درصد بود که با اجرای طرح بیمه همگانی سلامت برای پوشش افراد فاقد بیمه سلامت، جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت تا آذرماه ۱۳۹۴ بالغ بر ۹۶ درصد کل جمعیت کشور را شامل شد. (در اجرای طرح تحول سلامت در حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر که براساس مطالعات انجام شده حدود ۹۰ درصد آنها ساکنان حاشیه شهرها بوده‌اند از طریق سازمان‌ بیمه سلامت تحت پوشش بیمه پایه درمان قرار گرفته‌اند.)

به منظور عمق بخشیدن به پوشش بیمه‌های سلامت و کاهش پرداخت از جیب مردم در هنگام برخورداری از خدمات سلامت،  طی دو سال گذشته کاهش پرداخت از جیب در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفته است و میزان پرداخت از جیب مردم در هنگام استفاده از خدمات تشخیصی و درمانی در حال حاضر به ۵۸ درصد کاهش پیدا کرده است. این میزان در بخش بستری بیمارستان‌های دولتی از ۴۰ درصد به حداکثر شش درصد کاهش یافته است.

کاهش خانوارهای مواجه با هزینه‌های کمرشکن درمان

از آنجا که افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و سرطانی برای تهیه دارو و ملزومات مورد نیاز خود مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت بودند از این رو در طرح تحول سلامت و به منظور جلوگیری از افتادن جمعیت مواجه با هزینه‌های کمرشکن سلامت  به زیر خط فقر ، بسته ویژه‌ای شامل کاهش فرانشیز خدمات دارویی و درمانی بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و همچنین پرداخت بخشی از هزینه‌ها از محل هدفمندی‌ یارانه‌ها در نظر گرفته شد و بعد از گذشت دو سال جمعیت مواجه با هزینه‌های کمرشکن از  هفت درصد در سال ۱۳۹۲ به شش درصد در حال حاضر کاهش یافته است.

افزایش سهم بیمه‌ها از گردش مالی بخش سلامت

با توجه به مفاد بند ۲-۷ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر مدیریت منابع بخش توسط بیمه‌ها، اعتبارات مربوط به یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، بخشی از اعتبارات مربوط به هدفمندی یارانه‌ها و یارانه دارو از طریق نظام بیمه با مدیریت وزارت بهداشت و درمان هزینه شده است و سهم بیمه‌ها از گردش مالی بخش سلامت از  ۱۷ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۸ درصد در پایان سال ۱۳۹۴ افزایش پیدا کرده است.

در مجموع می‌توان گفت اجرای طرح بیمه همگانی و رایگان سلامت به میزان ۱۰ میلیون نفر در دوره دولت یازدهم،  گسترش بیمه خدمات سلامت و پرداخت هزینه کمتر از جیب مردم ( فرانشیز ۱۰ درصد در بیمارستان های دولتی و اعمال فرانشیز پنج درصد برای روستائیان)، ارتقای سطح حمایتی، بیمه‌ای و درمانی از اقشار آسیب پذیر از جمله حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج (۶۲ هزار و ۵۴۰ نفر تا پایان سال ۹۴)، افزایش تعداد داروهای مشمول یارانه و گسترش پوشش بیمه‌ای به بیش از ۳۰۰ خدمت از جمله اقدامات انجام شده سازمان بیمه سلامت ایران  در دولت یازدهم است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین