|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۱۱۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
وزیر نفت و گاز عمان روز چهارشنبه در گفت وگو با رویترز، اعلام کرد عمان و ایران برای تغییر مسیر و طراحی خط لوله زیردریایی گاز به منظور وارد نشدن به آب های تحت کنترل امارات عربی متحده، به توافق رسیدند.
  وزیر نفت و گاز عمان در گفت وگو با رویترز، اعلام کرد عمان و ایران برای تغییر مسیر و طراحی خط لوله زیردریایی گاز به منظور وارد نشدن به آب های تحت کنترل امارات عربی متحده، به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسقط ، محمد بن حمد الرمحی افزود: عمان و ایران در مرحله پیشرفته طراحی این خط لوله هستند و در مورد راهکارهای طراحی عمیقتر خط لوله نسبت به طراحی اولیه به توافق رسیدند تا این خط لوله از مرزهای آبی هیچ کشور ثالثی عبور نکند.

وی گفت: این خط لوله بجای طراحی در عمق 300 متری که پیش از این مورد نظر بود، قرار است در عمق یک هزار متری زیر سطح دریا طراحی شود و این خط لوله همچنین اندکی کوتاهتر خواهد شد.

الرمحی مشخص نکرد که این خط لوله گاز به چه علت وارد آب های امارات نخواهد شد؛ مقام های عمان و امارات پیش از این درباره این پروژه بحث کرده اند، اما روشن نیست که آیا امارات موافقت خود را با این پروژه اعلام کرده یا با مسیر عبوری از آب های این کشور مخالفت کرده است.

مقام های امارات بطور علنی درباره این موضوع صحبتی نکرده اند.

الرمحی گفت: عمان همچنان انتظار دارد تا پیش از پایان سال 2016 شرکت ها را برای حضور در مناقصه مهندسی، تهیه و ساخت این پروژه دعوت کند.

وی از برآورد هزینه این پروژه خودداری، اما تاکید کرد که این خط لوله را ایران و عمان بر اساس سهم 50 - 50 تامین اعتبار خواهند کرد.

این مقام عمانی افزود: عمان مذاکراتی را با طرف های ژاپنی، کره ای و چینی برای تامین اعتبار (فاینانس) پروژه آغاز کرده و استقبال خوبی از آن شده، بنابراین فاینانس پروژه مشکلی نخواهد داشت.

وزیر نفت و گاز عمان پیش بینی کرد که این خط لوله دو سال پس از امضای قرارداد با شرکت های سازنده به بهره برداری برسد، اما در عین حال گفت که قیمت گاز ممکن است پروژه را به تاخیر اندازد.

وی با بیان اینکه این خط لوله در شرایط امروز بازار سودآور نخواهد بود، افزود: من نسبت به آینده قیمت های نفت و گاز خوشبین نیستم؛ ما با شریکان خود در این زمینه که بازار خیلی امیدوارکننده نیست تفاهم داریم.

رویترز گزارش داد: ایران و عمان در سال 2013 توافقنامه انتقال گاز طبیعی به عمان را امضا کردند و ارزش این قرارداد در دوره ای بیش از 25 سال حدود 60 میلیارد دلار برآورد شد. در پی لغو تحریم های ایران در ماه ژانویه، دو کشور ایران و عمان تلاش خود را برای اجرای این پروژه احیا کردند. اما موضوع قیمت گاز و فشارهای آمریکا بر عمان نیز موجب تاخیر در این پروژه شده بود.

به گزارش ایرنا، علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اواخر خرداد ماه با بیان اینکه عمان در حال اخذ مجوزهای لازم برای عبور لوله واردات گاز ایران از مسیر آبهای سرزمینی امارات است، ابراز امیدواری کرد که عمان این مجوزها را دریافت کند تا پروژه با سرعت به کار خود ادامه دهد.

مهمترین طرح صادرات گاز ایران به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، صادرات گاز به عمان است که در صورت اجرایی شدن آن، گاز صادراتی کشورمان در عمان به ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) تبدیل و به بازارهای هدف صادر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران همچنین گفت: هفت شرکت خارجی برای حضور در پروژه صادرات گاز ایران و عمان اعلام آمادگی کردند اما تا زمانی که نتایج مطالعات در زمینه این خط لوله منتشر نشود نمی توان با شرکت های خارجی برای حضور در این پروژه مذاکره جدی کرد.

براساس توافق سال 2014 میان دو کشور، قرار است برای ١٥ سال روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین