کد خبر: ۱۱۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۹
این روزها با تغییر و تحولات در نحوه فعالیت چند شبکه تلویزیونی و تغییر ماموریت‌ها و مدیریت‌ها باید منتظر تعیین تکلیف شبکه‌ای برای استان تهران و همچنین HD شدن شبکه سه ماند.
مراسم افتتاحیه شبکه تهران به صورت رسمی دوشنبه ۵ بهمن ماه 94 در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد. شبکه ۵ که پیش از این شبکه تهران بود حدود ۶ سال پیش از طریق فرستنده‌های دیجیتال زمینی پخش شد و به تدریج از هویت تهران به هویت ملی تبدیل شد. در اهداف تشکیل این شبکه به نیازهای کلانشهر تهران اشاره شده بود؛ موضوع اطلاع رسانی به گونه‌ای است که باعث می شود مردم برای تصمیم گیری‌های شهری خود بتوانند اطلاعات لازم را از این شبکه در تلویزیون و یا از روی اپلیکیشن‌های موبایل و شبکه‌های اجتماعی دریافت کنند. از آنجا که در اکثر کشورها تلویزیون‌ها بیشتر خصوصی هستند، وجود موانعی در راه این تغییرات پیش‌بینی شده بود.

این روزها با تغییر و تحولات در نحوه فعالیت چند شبکه تلویزیونی و تغییر ماموریت‌ها و مدیریت‌ها باید منتظر تعیین تکلیف شبکه‌ای برای استان تهران و همچنین HD شدن شبکه سه ماند. به این ترتیب با منحل شدن یک شبکه (تهران)؛ شبکه های ۳، ۵ و کانال تماشا با تغییراتی مواجه خواهند شد و علی رغم گلایه‌هایی که مردم و هواداران شبکه اچ دی تهران در صفحات مجازی مطرح کرده اند، این شبکه با برپا کردن شام خداحافظی در همان محلی که جشن افتتاحیه را برگزار کرده بود به فعالیت‌های خود خاتمه داد. این شبکه که عمری ۶ ماهه داشت هرچه تا امروز تولید کرده روی آنتن می‌برد و بعد از آن شبکه ۵ سراسری فعالیت‌هایش را با تیم اسبق ادامه خواهد داد.

ادغام شبکه «تماشا» در شبکه «نمایش» و شروع فعالیت شبکه «نسیم»

از ۲۰ آبان ۹۳ زمانی که سیدعزت‌الله ضرغامی جای خود را به محمد سرافراز داد، این انتظار می رفت که به زودی تغییرات وسیعی در صداوسیما کلید زده شود، به ویژه با قطعی شدن حضور علی‌اصغر پورمحمدی به عنوان معاون سیما، همگان تغییراتی بزرگ در صداوسیما را انتظار می‌کشیدند. بلافاصله پس از این جابجایی حدس و گمان‌هایی درباره حذف برخی شبکه‌ها،‌ ادغام برخی دیگر و کوچک‌ شدن ساختار شبکه‌ها شنیده می‌شد اما اظهارنظر رسمی در این زمینه به گوش نمی‌رسید.

با ادغام شبکه تماشا در شبکه نمایش فرصت حضور شبکه نسیم در گیرنده‌های دیجیتال فراهم شد. در همان زمان علی اصغر پورمحمدی معاون سابق سیمای رسانه ملی پورمحمدی بر ضرورت اهتمام ویژه به صرفه‌جویی تاکید کرد و از مدیران شبکه‌های سیما خواست داوطلبانه برنامه‌های پرهزینه، کم اثر و کم بیننده را از جدول برنامه‌ها حذف و برای کوچک‌سازی شبکه نیز کارشناسی کنند. وی یک هفته بعد در بازدیدی از شبکه دو، از دستور کار معاونت سیما برای راه‌اندازی کمیته کودک در سیما با هدف ساماندهی برنامه‌های کودک در تلویزیون و تقسیم کار این حوزه بین شبکه‌ها خبر داد که این خبر هم بیانگر اتفاقات تازه‌ای در سازمان بود.

اعتراض به بودجه و کوچک شدن سازمان

۱۹ آذر ماه میزان بودجه صداوسیما اعلام شد و بلافاصله سیدتقی سهرابی مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی رشد ۶ درصدی بودجه امسال صدا وسیما در لایحه ابلاغی دولت را ناچیز و ناکافی دانست و گفت: علی‌رغم نیاز سازمان صدا و سیما به بودجه‌ای معادل حداقل ۳ هزار میلیارد تومان در سال مالی پیش‌رو، بودجه این سازمان در مقایسه با سال گذشته تغییر محسوسی نداشته و دولت، رسانه ملی را موظف کرده است از طریق پخش آگهی بازرگانی، ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد این درحالی است که مردم از پخش همین مقدار آگهی برای درآمد ۸۹۰ میلیارد تومانی هم ناراضی هستند و رسانه ملی نیز مجبور به آنتن فروشی خواهد شد. با این اعتراض سهرابی به بودجه و البته سخنرانی سرافراز در مراسم معارفه‌اش، می‌شد پیش‌بینی کرد به زودی سازمان کوچک‌تر خواهد شد و ممکن است تصمیماتی درباره حذف شبکه‌ها نیز گرفته شود. انتظار برای به نتیجه رسیدن تصمیمات مدیران جدید، ناگهان در صبحگاه ۲۵ آذر با ارسال یک خبر مفصل شامل ۱۱ انتصاب جدید در تلویزیون به سر رسید و ۱۱ مدیر تلویزیون جای خود را با دیگران عوض کردند.

«افق» و «نسیم» سراسری ‌شدند

در ۲۶ آذر حجت الاسلام و المسلمین موسوی مقدم معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما اعلام کرد از سوم دی ماه و همزمان با آغاز ماه ربیع الاول ۲ شبکه پرمخاطب «نسیم» و «افق» که تاکنون فقط شهروندان تهرانی می‌توانستند از برنامه‌های جذاب آن بهرمند شوند، قابل دریافت برای کلیه هموطنان سراسر کشور است. این دو شبکه روی دستگاه‌های گیرنده دیجیتال جایگزین شبکه‌های تماشا و العالم شد. فردای آن روز در پنجشنبه ۲۷ آذر مخاطبان تلویزیون با روشن کردن گیرنده‌های خود برنامه‌های یکسانی را در شبکه‌های «نمایش» و «تماشا» مشاهده کردند. شبکه «نمایش» از یک هفته قبل خبر از پخش سریال‌ می‌داد و شبکه «تماشا» نیز آخرین روزهای فعالیت خود را پشت سر می‌گذاشت.
«پویا»، شبکه تخصصی کودک
از جمله دیگر تغییرات، با رفتن علی بخشی‌زاده از شبکه دو، وی بین ۱۱ حکم جدید شبکه‌ها، به عنوان مدیر جدید شبکه پویا معرفی شد؛ شبکه تخصصی پویانمایی کودک که به نظر می‌رسد تغییرات اساسی در آن اعمال خواهد شد.بخشی‌زاده در گفت وگویی اعلام کرد این شبکه به زودی به شبکه رسمی کودک تلویزیون با چند کانال تبدیل می‌شود و گروه‌های برنامه‌ساز وشخصیت‌های محبوب کودکان به این شبکه می‌آیند.وی تصریح کرد: شبکه پویا قرار است در آینده نزدیک به شبکه کودک تبدیل شود و به عنوان شبکه ملی کودک سازمان معرفی شود. این شبکه ظرفیت کار بسیاری دارد و تمامی گروه‌های برنامه‌ساز در حوزه کودک باید به این شبکه بیایند و این شبکه، شبکه رسمی کودک سیما شود. ما در ایران ۱۴ میلیون دانش آموز داریم که مخاطب هدف ما هستند و فضای گسترده‌ای را برای شبکه پویا ایجاد می‌کنند.

کانال «تماشا» زیرمجموعه شبکه «نمایش»

در خبری که به تازگی از سوی معاونت سیما برای انتصاب حسین کرمی به عنوان مدیر کانال تماشا در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت به این نکته اشاره شد که کانال تماشا، یک کانال صد در صد تامینی است که برنامه‌های فیلم، سریال و مستند را با فرمت HD پخش می‌کند ولی همچنین شنیده می‌شود شبکه ۳ سیما نیز قرار است به زودی به امکان HD مجهز شود. به گزارش مهر، بعد از اینکه همه ماموریت‌های شبکه HDتهران به شبکه پنج سیما منتقل شد، امکان HD آن نیز به کانال «تماشا» به مدیریت حسین کرمی منتقل شده و پس از این کانال تماشا به عنوان زیرمجموعه شبکه «نمایش» فعالیت می‌کند. با این روند ماموریت های شبکه تهران به خانه سابق خود یعنی شبکه پنج سراسری واگذار شده و به نظر می رسد دوباره این شبکه با هویت استانی فعالیت های خود را ادامه دهد. البته از سویی دیگر برخی رسانه‌ها این گونه اعلام کرده‌اند که شبکه پنج همچنان ماموریت اقتصادی خود را حفظ می‌کند و شبکه جدیدی برای استان تهران راه‌اندازی می‌شود.

پوشش ملی شبکه «تهران»

با توجه به اهمیت استان تهران و نیز پایتخت ایران به عنوان مرکز مهم مناسبات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تصمیم گرفته شد که این شبکه با پوشش وسیع‌تر و در حد ملی از بستر فنی شبکه پنج سیما پخش شود. بدین ترتیب، شبکه تهران با انتقال به شبکه پنج، ارتقا یافته است. با این انتقال، کلیه ماموریت‌های رسانه‌ای شبکه تهران به شبکه پنج منتقل شده است.از سوی دیگر، کانال HD که زیرمجموعه شبکه نمایش سیما محسوب می‌شود، با عنوان تماشا، برنامه‌های فیلم، سریال و مستند را با فرمت HD پخش می‌کند.با این جابه‌جایی، شبکه تهران پوشش وسیع‌تری می‌یابد و امکان رویت فیلم، سریال و مستند با فرمت HD برای بینندگان استان تهران نیز فراهم می‌شود.همچنین شبکه پنج، شبکه تهران به‌زودی دفاتر خود را با همکاری استانداری و مراکز دیگر استان تهران، در شهرهای مختلف استان بازگشایی خواهد کرد.
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین