|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۸
»
کد خبر: ۱۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
یک استاد دانشگاه با بیان این که یکی از حوزه‌های همکاری ایران و روسیه، مساله هسته‌یی ایران است، با اشاره به تحولات اخیر در موضوع هسته‌یی ایران،‌ گفت: روس‌ها نیز می‌خواهند این مساله حل شود.
جهانگیر کرمی، استاد دانشگاه در نشست روابط روسیه و ایران که عصر دوشنبه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: از مهم‌ترین همکاری‌های ایران و روسیه می‌توان به همکاری نظامی دو کشور اشاره کرد به گونه‌ای که روسیه شریک اول همکاری‌های نظامی ایران از سال 1988 به بعد بوده است اما ایران شریک سوم نظامی روسیه است. در همین راستا میزان مبادلات تجاری میان دو کشور حدود چهار میلیارد دلار است که رقم قابل توجهی نیست و روسیه شریک دهم ایران است.

او با بیان این که ایران و روسیه در مساله سوریه متحد راهبردی یکدیگر هستند، اضافه کرد: بعد از مساله افغانستان بزرگ‌ترین همکاری ایران و روسیه در بعد سیاسی در بحران سوریه است که با یکدیگر همکاری‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی دارند و این همکاری دستاوردهای مهمی برای ثبات منطقه به همراه داشته است.

کرمی اضافه کرد: با توجه به همکاری‌های موجود میان ایران و روسیه مانند مساله هسته‌یی، مسائل منطقه‌یی از جمله قفقاز و دریای خزر و اختلافات موجود می‌توان نتیجه گرفت که مسکو و تهران نمی‌توانند با یکدیگر متحد راهبردی باشند زیرا بازی روسیه در درون نظام بین‌المللی با بازی ایران متفاوت است اما همکاری‌های دو کشور مهم است زیرا هر از گاهی این همکاری‌ها مانند مساله سوریه به سمت مسائل راهبردی سوق می‌یابد.

وی تاکید کرد: با وجود همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف در صورت نبود سازوکارها و ضوابط برای ثبات‌سازی، روابط دو کشور چندان پایدار نیست.

هم‌چنین در ادامه این نشست لنادو نایوا، استاد مرکز شرق‌شناسی روسیه با اشاره به روابط فرهنگی ایران و روسیه، گفت: روابط دو کشور در دهه 90 و اوایل قرن بیست و یکم گرچه از استحکام کامل برخوردار نبود اما بر آن تعامل سیاسی حاکم بود. در این میان روابط اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور چندان توسعه نیافت و روسیه و ایران از تمام ظرفیت‌های خود در این مسیر استفاده نکردند.

او با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط مسکو و تهران، اضافه کرد: در طول دو قرن گذشته ایران و روسیه با یکدیگر مرز مشترک دارند و از نظر ژئوپلتیکی دو کشور به یکدیگر نزدیک بوده و همسایه یکدیگر محسوب می‌شوند. هم‌چنین رفت و آمدهای مقامات و تجار دو کشور از تاریخ طولانی برخوردار است. اولین سفر به ایران توسط تزارهای روسی در قرن شانزدهم انجام گرفته و از آن زمان گسترش یافته است. هم‌چنین در روسیه مراکز ایران‌شناسی تاسیس شده و با ترجمه کتب فارسی به روسی، مردم روسیه با فرهنگ ایران آشنا شده‌اند.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر نقش مسلمانان روسی در سیاست و اقتصاد روسیه گسترش یافته است، اضافه کرد: هویت اسلامی مسلمانان روسی شباهت زیادی با ملت ایران دارد و آن‌ها تمایل بیش‌تری به آشنایی با مردم ایران دارند. هم‌چنین ملت‌های روسیه و ایران در دیدگاه‌ها نیز با یکدیگر مشابهت دارند به طور مثال دو ملت در مسائل اخلاقی، ارزش‌های خانوادگی،‌ حقوق بشر و نقش مذهب در جامعه نگاه یکسانی دارند.

این کارشناس روسی با بیان این که گسترش روابط فرهنگی می‌تواند به گسترش روابط سیاسی کمک کند، تصریح کرد: یکی از موانع گسترش بر سر روابط فرهنگی دو کشور وجود نگاه منفی به تاریخ روابط دو کشور است. هم‌چنین در برخی از برهه‌های زمانی رفتار دولت‌های دو کشور باعث بی‌اعتمادی شده است.

هم‌چنین در پایان این نشست فیلم سه ترانه برای لنین به کارگردانی ژیگا ورتوف در حضور دانشجویان و صاحب‌نظران به نمایش گذاشته شد و پس از نمایش، این فیلم مورد بررسی قرار گرفت.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین