|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۰
کد خبر: ۱۱۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
صالحی امیری افزود: از این منظر به یک ضرورت قطعی تاریخی رسیدیم که باید وقایع و تحولات انقلاب توسط عناصر و شخصیت‌هایی که حب و بغض ندارند و انصاف و عدالت و اخلاق در وجودشان حاکم است، ثبت و ضبط شود تا آیندگان دچار اعوجاج و تحریف نشوند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در مراسم رونمایی از کتاب‌های «عشق و تلاش» و «حکومتی بر اساس اخلاق»، رد صلاحیت سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان را موجب وارد شدن خسارت به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و همچنین به انتقاد از تحریف تاریخ انقلاب پرداخت و گفت: وضع به گونه‌ای شده که امروز انقلابیون بدهکار و ساکتین در انقلاب طلبکار شده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،به‌نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مراسم رونمایی از کتاب‌های «عشق و تلاش» و «حکومتی بر اساس اخلاق» شامل خاطرات حجت الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی و حجت الاسلام عبدالکریم بی آزار شیرازی، با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، در مرکز دائره‌المعارف اسلامی، برگزار شد. در این مراسم سیدرضا صالحی امیری، با بیان اینکه بزرگترین تهدید تاریخ انقلاب اسلامی تحریف آن است و این تهدید جدی و نگران کننده است، تاکید کرد: این مسئله آینده بسیار خطرناکی را به نسل آتی منتقل خواهد کرد که از امروز باید آن را شناخته و پیشگیری کنیم.

او ادامه داد: دلیل عمده آن این است که جامعه ایران، جامعه‌ای شفاهی است و جامعه شفاهی اصولاً جامعه‌ای است که حافظه کوتاه‌مدتی دارد؛ ولی حافظه بلندمدت آن معمولاً فعال نیست.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه در چنین جامعه‌ای تبیین شفاهی تاریخ عمدتاً با سلایق فکری، جناحی و سیاسی و منافع فردی نوعی تلفیق و اغتشاش پیدا می‌کند، گفت: نهایتاً آن چیزی که ما از تاریخ شفاهی و خاطرات شفاهی ایران نیاز داریم، یک پالایش جدی است. در غیر این صورت، ما شاهد یک تحریف تاریخی خواهیم شد.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه بین خاطرات شفاهی و تاریخ شفاهی فاصله زیاد است، تصریح کرد: خاطره آن چیزی است که فرد از مجموعه آن چیزی که خود در آن سهیم بوده است، نقل می‌کند اما وقتی ما از تاریخ شفاهی صحبت می‌کنیم یعنی نقل یک پدیده توسط چند نفری که در آن پدیده حضور یا نقش داشتند.

او با طرح مثالی افزود:‌ موضوعی که همین ماه‌های اخیر در انقلاب اسلامی اتفاق افتاد انتخابات خبرگان بود. شخصیتی به نام سید حسن خمینی، توسط جمعی رد صلاحیت شد اما وجدان عمومی نسبت به این پدیده واکنش منفی داشت و قرار است این پدیده تدوین و خاطراتش به نسل‌های بعدی منتقل شود.

مشاور رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: من این پدیده را این گونه نگارش کردم و بعد منتشر کردم که رد صلاحیت شخصیتی به نام سید حسن خمینی، به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، خسارت وارد کرد. با حضور ایشان حداقل با افزایش مشارکت یک میلیون نفری در کشور مواجه می‌شدیم که ضریب امنیت ملی جمهوری اسلامی را به دلیل مشارکت حداکثری تقویت می‌کرد و عدم حضور یک میلیون رأی خاموش در تهران، قطعاً لطمه به انقلاب اسلامی و امنیت ملی است.

صالحی امیری اضافه کرد: نکته دوم این است که حضور این شخصیت به ایجاد نشاط ملی خصوصاً نسل جوان به شدت کمک می‌کرد.از این منظر تداوم انقلاب اسلامی را با امید و نشاط تضمین می‌کرد و فقدان حضور ایشان باعث افول نشاط و امید در نسل جوان شد.

او با تاکید بر اینکه این تحلیل یک فرد حاضر در انتخابات است که از یک منظر تحلیلی به یک پدیده‌ای به نام رد صلاحیت نگاه می‌کند و نقل خاطره می‌کند،‌ بیان کرد: همزمان در همین کشور، عده‌ای نسبت به این پدیده با تحلیل تاریخی، ذهنی، جناحی، سیاسی یا نفسانی، آن‌گونه وانمود می‌کنند که آنچه اتفاق افتاد یک ضرورت تاریخی بود. شما فرض را بر این بگذارید که فرزندان ما، می‌خواهند نسبت به این واقعه آگاهی واقعی داشته باشند، چه باید بکنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به انتخابات سال 92 اذعان کرد: وقایعی در انتخابات سال 92 در این کشور روی داد ناشی از این این بود که یک ملت تصمیم گرفت اراده خود را از طریف صندوق بر سیستم حاکم کند و این یک تحلیل و یک نگاه است.به عنوان یک وقایع نگاری که در صحنه بود، اینگونه فکر می‌کنم که حق انتخاب حداکثری برای جامعه ایران وجود داشت و جامعه در فضای انتخاب به تصمیم رسید که انتخابی داشته باشد که قدرت تحمیل در آن نباشد. این یک نوع وقایع نگاری است و به گونه دیگر این است که دیگرانی که در این صندوق رأی نیاوردند، محصول تفرق و اختلاف آرا هستند.

صالحی امیری با بیان اینکه یک مقدار فاصله بگیریم و به جنگ بپردازیم، به طرح این سؤال از سوی نسل جدید پرداخت و گفت: اساساً فرزندان من سؤال می‌کنند که آیا آقای هاشمی رفسنجانی در جنگ حضور داشته است؟ ما توضیح می‌دهیم که بله ایشان فرماندهی کل جنگ بودند. سؤال بعدی این مطرح می‌شود که چرا تلویزیون چیزی نشان نمی‌دهد؟ پاسخی ندارم جز اینکه تحلیلی کنم که تاریخ مشمول تحریف است.

او ادامه داد: سانسور و تحریف حضور آقای هاشمی در جنگ تحمیلی از مصداق‌های تحریف تاریخ انقلاب اسلامی است. به تعبیر آقای هاشمی زیباترین لحظه زندگی‌اش موقعی است که ما قطعنامه را پذیرفتیم و جلوی خونریزی را گرفتیم، اما در همین سرزمین و در همین فضا مورخانی نوشتند که بزرگترین خیانت آیت‌الله هاشمی این بود که قطعنامه را پذیرفت و شما شاهد هستید که در حال تکثیر است و افزایش پیدا می‌کند.

مشاور رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز در جامعه اینگونه با تحریف تاریخ مواجه می‌شویم و فردا نسل‌های بعدی چگونه قضاوت خواهند کرد؟ عنوان کرد: اگر مقداری فاصله بگیریم و به وقایع انقلاب اسلامی نگاه کنیم، نسبت به اندیشه امام و اندیشه‌ای که در حوزه حاکم بود، ساکتین در انقلاب و مدعیان امروز و ساکتین دیروز چه تحریفی اتفاق افتاد که امروز وضعیت به گونه‌ای شده است که انقلابیون بدهکار و ساکتین در انقلاب طلب کار شده‌اند و این تحریف تاریخ است.

صالحی امیری افزود: از این منظر به یک ضرورت قطعی تاریخی رسیدیم که باید وقایع و تحولات انقلاب توسط عناصر و شخصیت‌هایی که حب و بغض ندارند و انصاف و عدالت و اخلاق در وجودشان حاکم است، ثبت و ضبط شود تا آیندگان دچار اعوجاج و تحریف نشوند.

او با بیان اینکه از این منظر ثبت خاطرات آقایان حجتی کرمانی و بی آزار شیرازی و مهمتر از همه ثبت خاطرات آیت‌الله سید حسن خمینی برای آیندگان این نظام یک ضرورت قطعی است، اظهار کرد: هیچ راهی نیست که امروز صالحان وقایع را بنویسند و به نسل‌های بعدی منتقل کنند. اگر وقایع انقلاب را از زبان آقای هاشمی و بجنوردی و انقلابیون در بند نشنویم، باید از زبان ثابتی خائن و عناصر ساواک بشنویم. اگر خاطرات جنگ را از آقای هاشمی نشنویم باید از ژنرال‌های صدام بپذیریم و اگر وقایع امروز را از زبان سید حسن خمینی نپذیریم، باید از ساکتین انقلاب بپذیریم و آن وقت انقلاب دچار تحریف خواهد شد. من فکر می‌کنم ما باید برای این آسیب یک فکر اساسی بکنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین