|
|
امروز: دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
معاون نظارت بر اجرای استاندارد:
کد خبر: ۱۱۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
وی با بیان اینکه در سایر کشورها روش های دیگری نظیر اظهاریه انطباق اجرایی می شود، تصریح کرد: در طرح رویکرد نوین استانداردسازی به دنبال توسعه فرآیند استانداردسازی هستیم به گونه ای که درصددیم به یک اصل اسلامی در این بخش که همان خوداظهاری است برسیم.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد گفت: در کشور ۳۰ هزار استاندارد ملی تدوین شده که از این میزان حدود ۹۰۰ استاندارد مشمول مقررات اجرای اجباری است.

در گردهمایی آموزشی دستور العمل صدور، تجدید، تعلیق، رفع تعلیق و ابطال پروانه کاربردی نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی که صبح امروز با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد، وحید مرندی مقدم با بیان اینکه در کشور ۳۰ هزار استاندارد ملی تدوین شده است گفت :  از این میزان حدود ۹۰۰ استاندارد اجباری است که واردکنندگان، تولید و توزیع کنندگان باید  این استانداردها را رعایت کنند . وی افزود: سایر استانداردها،  استاندارد های تشویقی هستند.

وی با بیان اینکه در سایر کشورها روش های دیگری نظیر اظهاریه انطباق اجرایی می شود، تصریح کرد: در طرح رویکرد نوین استانداردسازی به دنبال توسعه فرآیند استانداردسازی هستیم به گونه ای که درصددیم به یک اصل اسلامی در این بخش که همان خوداظهاری است برسیم.

مرندی مقدم با اشاره به اینکه می خواهیم از توان ملی برای توسعه پوشش استاندارد برای تمامی کالاها بهره بگیریم، گفت: این مهم تحقق بند ۲۴ سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی را به همراه دارد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران  با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان باید محصولات را مطابق با اظهار خود تولید کنند ، تصریح کرد: با این اقدام قبل  از صدور هر گونه مجوز برای تولید باید نوع استاندارد محصول اعلام شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه امضا شده  بین سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت جهاد کشاورزی ، گفت: امید است در آینده ای نزدیک در راستای اظهاریه انطباق موفقیت بیشتری را کسب کنیم.

مرندی مقدم در پایان با اعلام اینکه اظهاریه انطباق یک فرآیند محسوب می شود، بیان کرد: استاندارد حلال یکی دیگر از اقدامات مشترک این سازمان با وزارت جهاد کشاورزی است که قصد داریم  در روز جهانی استاندارد سال جاری نخستین پروانه کاربرد علامت استاندارد حلال را صادر کنیم.
 
* نظارت بر سلامت محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای جدی‌تر می‌شود
 
محمد شجاع الدینی ، مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهادکشاورزی در این گردهمایی گفت: نظارت بر سلامت محصولات باغی، زراعی، خام زارعی، گلخانه ای و قارچ خوراکی جدی تر می شود.

وی گفت : رییس سازمان ملی استاندارد ایران به سلامت غذا اهمیت می دهد و هماهنگی گسترده ای را در این زمینه انجام داده است.

 مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهادکشاورزی خاطر نشان کرد: خوشبختانه دستگاه های ذیربط با تعامل بیشتر اقدام به تولید و عرضه محصولات می کنند.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد مسئول نمونه برداری و نظارت بر محصولات در بازار و وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید محصولات و نظارت بر آلاینده های مواد غذایی است.

شجاع الدینی بیان کرد: سازمان ملی استاندارد ایران  ارزیابی نمونه برداری و کنترل محصولات عرض� شده در بازار را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه باید به جایی برسیم که همانند سایر کشورهای جهان، دولت تنها متولی نظارتی باشد، گفت: بر این اساس بخش خصوصی می تواند به تولید بر اساس استاندارد ها بپردازد.

شجاع الدینی با تاکید بر اینکه بازرسی، نمونه برداری و ارسال محصولات به آزمایشگاه باید توسط شرکت های خصوصی انجام شود، بیان کرد: با بهره گیری از فناوری اطلاعات، ضریب دقت و سرعت تولید و نظارت افزایش پیدا می کند.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهادکشاورزی، انجام امور وزارت جهاد کشاورزی در بستر فناوری اطلاعات را از اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: عرضه محصول با کیفیت بهتر از دیگر اقدامات وزارت جهادکشاورزی محسوب می شود.

گفتنی است ، ارائه  سخنرانی های علمی و آموزشی از دیگر برنامه های این گردهمایی یک روزه بود.
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین