کد خبر: ۱۰۸۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
وزارت امور خارجه چین امروز سه شنبه به دنبال صدور رای دیوان بین المللی لاهه در باره منازعات دریایی این کشور با فیلیپین در دریای جنوبی، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این رای را به رسمیت نمی شناسد.
 وزارت امور خارجه چین امروز سه شنبه به دنبال صدور رای دیوان بین المللی لاهه در باره منازعات دریایی این کشور با فیلیپین در دریای جنوبی، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این رای را به رسمیت نمی شناسد.
 
در این بیانیه به شدت از اقدام این دادگاه در باره صدور رای ابراز ناخرسندی شده و آمده است: چین نه این رای را به رسمیت می شناسد و نه آن را می پذیرد.

بیانیه می افزاید که رای دادگاه بین المللی لاهه از نظر چین کان لم یکن و باطل است و این کشور هیچ الزام حقوقی برای خود در اجرای آن نمی بیند.

بیانیه ادامه می دهد: مهم نیست چه تعداد از چنین آرایی صادر شود. زیرا تحت هیچ رای و هیچ شرایطی حق حاکمیت و منافع چین در دریای جنوبی تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

در بیانیه تاکید شده است: چین با تمامی ادعاهایی که بر مبنای چنین آرایی بر دریای جنوبی می شود با این رای و حامیان آن به شدت مخالفت می ورزد.

از سوی دیگر چین اقدام به انتشار بیانیه ای موسوم به بیانیه دولت جمهوری خلق چین در خصوص حق حاکمیت و منافع دریایی و منافع این کشور در دریای جنوبی کرده است.
در این بیانیه جداگانه آمده است که چین از لحاظ تاریخی بر این دریا مالکیت دارد و حقوق آن نیز بر اساس منافع تاریخی به رسمیت شناخته شده است.

این در شرایطی است که دیوان لاهه دقیقا در رای خود اعلام کرده است که چین از لحاظ مستندات تاریخی حق انحصاری استفاده از منابع طبیعی در این دریا و یا ساخت جزایر مصنوعی در آن را ندارد.

در این بیانیه تاکید شده است که چین با تهاجم و اشغال جزایر دریای جنوبی از سوی برخی کشورها از جمله جزایر «نن شا» مخالفت می ورزد و از منافع خود در این منطقه بر اساس قوانین و حقوق قضایی چین حراست خواهد کرد.

چین یک بار دیگر در این بیانیه آورده که در این جزایر دارای منطقه انحصاری اقتصادی است و از لحاظ تاریخی منافع خود را در آنجا مورد حراست قرار می دهد.

چین همچنین در بیانیه هایی که امروز منتشر کرده از نام چینی «نن های جونگ» به معنای دریای جنوبی چین استفاده کرده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین