|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
»
کد خبر: ۱۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰
پس از اعلام خبر کشته ‌شدن یکی دیگر از برادران رهبر شبکه حقانی در پاکستان، جزئیاتی مهم از اهداف و چگونگی کشته شدن وی منتشر شد.
«نصیر‌الدین حقانی» پسر بزرگتر جلال الدین حقانی بنیانگذار گروه شبکه حقانی و برادر سراج الدین حقانی که در حال حاضر رهبری این شبکه را به عهده دارد روز یکشنبه نزدیک منزلش در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان کشته شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، پس از اینکه افراد مسلح موتور سیکلت سوار نصیر الدین حقانی را هدف قرار دادند، حقانی در حالی که به شدت زخمی بود به بیمارستان انتقال یافت اما بر اثر شدت جراحات جان باخت.

بعد از این حادثه افراد ناشناس جسد نصیر الدین حقانی را از بیمارستان ربوده و شبانه به وزیرستان انتقال دادند.

در همین حال، گزارش می‌شود فاروق خدمتکار شخصی نصیر الدین حقانی که بر اثر اصابت گلوله به بازو و شکم زخمی شده بود توانست بعد از یک جراحی موفقیت آمیز جان سالم به در ببرد و هم اکنون در بیمارستان اسلام‌آباد تحت معالجه می‌باشد.

نصیر الدین حقانی بین تجار اسلام‌آباد با نام دکتر نصیر شناخته می‌شد این در حالی است که در بین شبه نظامیان و سازمان‌های دولتی پاکستان به عنوان ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان مشغول فعالیت بود.

وی بارها پیام‌هایی به عنوان سخنگوی ملاعمر رهبر طالبان افغانستان منتشر کرد. نصیر الدین حقانی 35 ساله در بخش حمل و نقل فعالیت می‌کرد و به همین علت ارتباط نزدیکی با بازرگانان داشت.

وی هر چند وقت یک بار به اسلام‌آباد سر می‌زد تا به وضعیت شرکت‌های حمل و نقل خود رسیدگی کند.

«حاجی ابراهیم» و «حاجی خلیل» دو برادر دیگر نصیر الدین حقانی نیز مقیم اسلام‌آباد هستند و به فعالیت‌های تجاری در این شهر مشغولند.

جلال الدین حقانی بنیان‌گذار شبکه حقانی دارای 8 فرزند پسر است که یکی از آنان در ولایت خوست کشته شد و 2 فرزند دیگرش بر اثر حمله پهپادهای آمریکایی در مناطق قبایلی پاکستان کشته شدند.

نصیر الدین حقانی چهارمین فرزند بنیانگذار شبکه حقانی است که در سال‌های اخیر کشته می‌شود.

در همین حال، شاهد الله شاهد سخنگوی طالبان پاکستان با تأیید خبر کشته شدن نصیر الدین حقانی ابراز داشت: عضو ارشد شبکه حقانی به دستور آمریکا و همکاری سازمانهای اطلاعاتی پاکستان کشته شده است و طالبان در این زمینه از پاکستان انتقام خواهند گرفت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد سازمان‌‌های اطلاعاتی پاکستان سعی داشتند خبر کشته شدن نصیر الدین حقانی مخفی بماند به همین علت رسانه‌های پاکستانی نتوانستند این خبر را منتشر کنند اما سرانجام رسانه‌های خارجی خبر مورد نظر را منتشر کردند و موضوع برملا شد.

نصیر الدین حقانی تأمین کننده مالی شبکه حقانی بود و در سفرهایی که به مکه داشت کمک‌های نقدی و غیر نقدی زیادی برای این گروه به دست می‌آورد.

نصیر الدین حقانی به عنوان ذبیح الله مجاهد در پاکستان فعالیت می‌کرد و این امر موجب نگرانی مقامات اسلام‌آباد شده است زیرا فقط سازمان اطلاعات و بخش‌هایی از ارتش از این موضوع با خبر بودند و مقامات دولتی هیچ اطلاعی در این زمینه ندارند.

نصیر الدین حقانی علاوه بر اینکه طراحی عملیات علیه  نیروهای آمریکایی و ناتو را به عهده داشت، شخصا در عملیات‌های متعدد که علیه نیروهای خارجی در افغانستان انجام شد شرکت می‌کرد.

در همین حال، «رحیم الله یوسف زئی» کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها کشته شدن نصیر الدین حقانی را یک ضرر جبران ناپذیر برای شبکه حقانی و پاکستان می‌داند.

به اعتقاد این کارشناس پاکستانی، کشته شدن نصیر الدین حقانی از هر لحاظ به نفع آمریکا، ناتو و افغانستان است.

خانواده حقانی اهل ولایت خوست واقع در افغانستان هستند اما این خانواده در سال 1980 از خوست به وزیرستان شمالی که در مناطق قبایلی پاکستان قرار دارد مهاجرت کردند و نزدیک میرانشاه مرکز وزیرستان شمالی ساکن شدند.

خانواده حقانی نقش فعالی در جنگ افغانستان داشت و از جانب سازمان سیا و آی اس آی سازمان اطلاعات پاکستان پشتیبانی می‌شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین