|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
27 رمضان برای توافق هسته‌ای رمز شد/ چپ و راست به اعداد هم رسید!
کد خبر: ۱۰۷۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷
بیست ‌و هفتم ماه رمضان سال گذشته بود که توافق هسته‌ای به نتیجه رسید. پس از گذشت یکسال و در شب بیست ‌و هفتم رمضان، دست‌اندرکاران برجام در سالن اجلاس گرد هم آمدند تا چینش حاضران، چند بعدی بودن برجام از ابعاد دیپلماتیک و فنی تا بعد حقوقی، اقتصادی و ... را صرف کند.
  بیست ‌و هفتم ماه رمضان سال گذشته بود که توافق هسته‌ای به نتیجه رسید. پس از گذشت یکسال و در شب بیست ‌و هفتم رمضان، دست‌اندرکاران برجام در سالن اجلاس گرد هم آمدند تا چینش حاضران، چند بعدی بودن برجام از ابعاد دیپلماتیک و فنی تا بعد حقوقی، اقتصادی و ... را صرف کند.

ترکیب مسئولان حاضر در این آئین نیز گویای ابعاد مختلف برجام بود. محمدجواد ظریف، علی اکبر صالحی و ولی‌الله سیف و ... هر کدام ابعاد مختلفی از برجام را ندا می‌دادند. اما حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع کابینه یازدهم در کنار دیپلمات‌ها، اقتصاددانان و حقوقدانان نیز خود حامل این پیام بود که مسیر برجام، مسیر تقویت برنامه دفاعی کشور است؛ چراکه ایران با برجام نه تنها از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شد، بلکه به گفته رئیس‌جمهور، از مشکلاتی که در بخش نظامی پیش روی کشور بود نیز کاسته شد.

علاوه بر مسئولان، حضور خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حوزه هسته‌ای در این نشست رمضانه که در فعالیت سی ماهه دولت یازدهم تا به سرانجام رسیدن مذاکرات، پابه‌پای تیم مذاکره‌کننده بودند، حضوری پر رنگ بود. رئیس‌جمهور از رسانه ای ها به طور ویژه سپاسگزاری کرد و گفت: رسانه‌های کشور در مسیر مذاکرات خدمت بزرگی کرده‌اند و هنوز هم به این خدمت ادامه دهند.

دکتر روحانی در سالگرد به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای، دست‌اندرکاران برجام را دور هم جمع کرد تا بخاطر هر بشکه نفتی که امروز صادر می‌شود، هر LC که باز می‌شود، هر معامله بانکی که انجام می‌گیرد، هر کشتی که از ایران در سواحل دنیا پهلو می‌گیرد و هر مذاکره‌ای که برای سرمایه‌گذاری در پسابرجام انجام می‌شود، به آنها دست مریزاد بگوید و یادآوری‌شان کند که این موفقیت‌ها در سایه دعاهای مردم در شب‌های نورانی ماه مبارک رمضان و حمایت‌های محکم رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره‌کننده حاصل شده است.

مسعود پزشکیان نایب رئیس دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در مجلس نهم از معدود حامیان عضو کمیسیون برجام بود، اولین سخنران این مراسم بود. پزشکیان در جمع دست‌اندرکاران برجام، شکسته شدن وحدت جهانی علیه ایران را یک دستاورد بزرگ برجام نامید و گفت: ما روی پایمان خواهیم ایستاد اما با تعامل و گفت‌وگو.

وی در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر انعکاس صادقانه واقعیت‌ها به مردم، خاطرنشان کرد: اینکه با پذیرش برجام چه مقدار هزینه اقتصادی بر ایران تحمیل شده و یا با عدم پذیرش آن چه هزینه‌ای بر ما تحمیل می‌شد، موضوعی است که باید شفاف گفته شود. بحث علمی و عدد و رقم دعوا ندارد و چپ و راست هم ندارد. اگر این عدد و رقم را شفاف با مردم درمیان بگذاریم، با قدرت و ایمان می‌توانیم راه را ادامه دهیم.

دکتر میر شهبیز شافع، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی نیز ضمن تشریح ابعاد ضمانت اجرایی برجام، مهمترین دستاورد برجام در حوزه حقوق بین‌الملل را خروج ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل دانست و گفت: این اتفاق علاوه بر اینکه در تاریخ حقوق بین‌الملل بی‌نظیر است، شجاعتی به ایران داد تا بقیه مسائل حقوقی و چالش‌های خود را با زوایه جدیدی از منظر حقوقی مورد توجه قرار دهد.

وی با اشاره اینکه امروز یک نگاه جدید مبتنی بر حقوق بین‌الملل در عرصه سیاست خارجی کشور وجود دارد، گفت: دستاوردی که امروز تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در توافق برجام به دست آورده، نشان از قدرت تعامل، درایت، بصیرت و توانایی این تیم است.
دکتر پرویز عقیلی کرمانی، مدیرعامل بانک خاورمیانه نیز آخرین سخنران قبل از رئیس‌جمهوری بود که مطالب خود را در حوزه بانکداری بین‌المللی و بانکداری داخلی در قبل و بعد از برجام ارائه کرد و گفت: بانکداری بین‌المللی ما در زمان تحریم واقعا بانکداری نبود. کار ما با یک عده صراف بود. اما بعد از برجام، بانک‌های خارجی بزرگتر و بیشتری در حال ورود به این حوزه هستند.

وی افزایش علاقمندی بانک‌های بزرگ برای ارتباط با ایران را مستلزم «تطبیق سیستم بانکی ایران با احتیاجات بین‌المللی» و در عین حال لازمه اصلاح سیستم بانکداری داخلی را «شفافیت» دانست و گفت: همیشه صحبت بر سر این است که کشور ما بانک‌محور است. دوره بانک‌محور بودن تمام شده است و ایران نیاز دارد که در کنار سیستم بانکی خود، بازار اوراق بدهی راه‌اندازی کند.

دکتر عقیلی، بزرگترین دستاورد دولت یازدهم را کاهش تورم نقطه به نقطه به حدود 8 درصد دانست و خاطرنشان کرد: تنها راه حفظ تک رقمی شدن تورم، راه‌اندازی بازار اوراق بدهی است که این راه به هیچ وجه تأثیری بر روی نقدینگی نخواهد داشت.
دقایقی مانده به اذان مغرب، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در جمع دست‌اندرکاران برجام، ضمن اینکه از مجلس، رسانه‌ها و نخبگان کشور خواست تا راه‌های استفاده و بهره بردن از برجام را بررسی کنند، گفت: از هیچ چیز نهراسید. هر چه تیرهای غلط به سمت انسان بیاید باعث شکرگزاری است چون اجر عمل صالح پیش خدا بیشتر می‌شود.

دکتر روحانی، برجام را کم‌هزینه‌ترین راه برای دستیابی به اهداف ملی‌مان دانست و گفت: راه دیگری غیر از برجام برای رسیدن به اهداف و منافع ملی وجود نداشت. راهبرد برد – برد از وعده های اصلی به مردم در انتخابات 92 بود و مردم در انتخابات به این راهبرد رأی دادند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دعوا همین‌طور ادامه پیدا می‌کرد، فروش نفت ایران به صفر می‌رسید. سیستم بانکی ما هم که قفل شده بود و جابجایی پول از طریق صرافی و با معطلی‌ و ریسک‌های فروان صورت می گرفت. در خرید جنس هم منحصر به چند کشور بودیم و در یک رقابت آزاد نمی‌توانستیم خرید کنیم. همچنین در مسیری بودیم که هر آن احتمال یک برخورد نظامی وجود داشت.

رئیس‌جمهوری در سخنرانی خود در جمع دست‌اندرکاران برجام، از آنچه که زیاد استفاده کرد، استعاره بود. دکتر روحانی گفت: برخی می‌گفتند اصلا وارد مذاکره نشویم چون PMD «کوچه بن بست» است؛ و ما می‌گفتیم PMD دیواری است که می‌توان خرابش کرد و اینگونه هم شد.

دکتر روحانی همچنین ادعای برخی قدرت‌ها مبنی بر عدم مشروعیت حق هسته‌ای ایران را به غصب «خانه» تشبیه و عنوان کرد که «امروز خانه را پس گرفته‌ایم و این مشروعیت را به دست آوردیم».

در خاتمه این مراسم، همزمان با اذان مغرب، نماز به اقامت رئیس جمهوری برگزار و دست‌اندرکاران برجام همراه با دکتر روحانی افطار کردند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین