»
یک کارشناس مذهبی خطاب به مداحان:
کد خبر: ۱۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
یک کارشناس مذهبی معتقد است: مداحان باید از بیان حرف‌های سست و بی ثمر خودداری کرده و به هر قیمتی اشک مخاطبان را درنیاورند.
از جایگاه بلند مداحی در نشر معارف دینی و تقویت احساسات مذهبی و انقلابی مردم یاد کرد و خاطرنشان کرد: مداحان همواره همچون نمک محافل عزاداری بوده‌اند و نقش آن‌ها در این‌گونه محافل انکار ناپذیر است.

این کارشناس مذهبی معتقد است: در سال‌های اخیر مسیر مداحی‌ها دچار انحراف شده است تا آنجا که مداحان از محتوای دینی مداحی‌های خود غافل شده‌اند و بدون مطالعه و انجام تحقیقات بنیادی در محافل حضور یافته و حرفهایی می‌زنند که گاهی زمینه‌های سوء استفاده بدخواهان غیرمسلمان و غیرشیعیان را فراهم می‌کنند.

این دکترای قرآن و علوم حدیث با بیان این‌که مداح اصیل باید در درجه اول با بنیه قوی و دانسته‌های بالا در محافل حضور یابد، تصریح کرد: جاری شدن اشک مخاطبان گرچه مطلوب است اما هدف اصلی عزاداری‌های امام حسین (ع) نیست، وظیفه اصلی مداحان این است که با انجام تحقیقات مفید از اشعار فاخر و مطالب قوی استفاده کرده و در راستای تبیین واقعه عاشورا از آن استفاده کنند.

وی از مداحان خواست در مداحی‌های خود شان و مرتبه امام حسین(ع) را پایین نیاورند و بر این مسئله واقف باشند که امام حسین (ع) با تمام عزت خود تا آخرین لحظه در مقابل دشمنان ایستاد.

کرمی با تاکید بر اهمیت توجه به نکات اخلاقی در مداحی‌های مداحان، گفت: مداحان باید تلاش کنند تا صبر و سایر ویژگی‌های شخصیتی امام حسین(ع) را به مخاطبان القاء کنند.

وی گفت: در تک تک حرکات امام حسین (ع) در واقعه عاشورا نمونه‌هایی از آموزش زندگی وجود دارد و یکی از کوچکترین آنها این است که وقتی امام حسین (ع) به مقابله با دشمن می‌رفت دختر کوچکش در برابر او ایستاد و ایشان در آن شرایط نه تنها هیچ گونه بی‌توجهی به دخترش نکرد بلکه حتی با آرامش تمام در برابر او ایستاد و به سئوالهایش پاسخ داد.

کرمی افزود: در این نحوه برخورد پدر با دخترش در آن شرایط حساس نکته تربیتی فوق العاده‌ای نهفته است که نشان دهنده توجه او به عنوان یک پدر به فرزندش است.

وی، سپس از محرم به عنوان تریبون بسیار بلندی برای نشر مسائل انسانی، یاد و تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود تا از ایجاد انحراف در مجالس امام حسین (ع) جلوگیری شود و هدف اصلی از عزاداری‌ها نشان دادن شخصیت واقعی امام حسین (ع) و هدف ایشان از قیام عاشورا باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین