|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
»
کد خبر: ۱۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
گويا ماه عسل رابطه « دولت و مجلس» تنها با گذشت نزديك به 100 از روي كار آمدن دولت روحاني رو به اتمام است و اين مجلسي ها هستند كه به بهانه استفاده از ابزارهاي نظارتي خود در صدد سوال و استيضاح از وزيران و تذكر به رئيس دولت هستند.
«شکرآب» بهترین تعبیر برای رابطه مجلس هشتم و نهم با دولت دهم بود؛ رابطه‌ای که 13 مرداد ماه با روي كار آمدن دولت حسن روحاني بالاخره با همه جنجال‌هایش تمام شد. بعد از آن بود كه همه از ماه عسل دولت يازدهم با مجلس اصولگراي نهم سخن مي گفتند.

نمايندگان بعد از تجربه دولت نهم و دهم بيشتر بر طبل نظارتي خود در دولت يازدهم مي كوبند. حالا هر بخشي از مجلس در صدد انتقاد از دولت است.

مجلسي ها كه معتقد بودند «احمدی‌نژاد خیلی به مشورت اعتقادی ندارد». «توقع نداریم احمدی‌نژاد از قصاب محله‌شان مشورت بگیرد، اما حداقل با وزرا مشورت کند»؛ بخشي از انتقادهايشان بود و از دولت روحانی می‌خواستند که از «خودرایی» دوری کند، مشورت کند و تصمیم‌گیری‌ها را عملی کند حالاروزانه چند تذكري از تريبون مجلس به روحاني از سوي نمايندگاني بيان مي شود كه تا چندماه پيش تمايلي به دادن تذكر به رئيس دولت دهم نداشتند .

شايد بتوان گفت جلسه هاي راي اعتماد مجلس اصولگرا به كابينه دولت روحاني آغاز چالش دولت با قوه مقننه بود. سه وزير از راهيابي به پاستور جا ماندند و در مرحله بعد جعفر توفيقي يكي از گزينه هاي مورد اعتماد حسن روحاني نيز به علت واكنش هاي منفي به عنوان وزير علوم به مجلس معرفي نشد. وزراي پيشنهادي ورزش و جوانان دو بار به مجلس معرفي شدند اما ازنمايندگان مجلس راي اعتماد نگرفتند.

از گمانه زني كه براي استيضاح رحماني وزير كشور به دليل انتخاب استانداران در مجلس وجود داشت تا اعلام وصول سوال از فرجي دانا وزيري كه تنها هشت روز از پاستور نشيني اش مي گذرد به دليل آنچه كه انتصاب «فتنه گران» در وزارت علوم خوانده مي شود. بخش ديگري از انتقادهايي است كه دولتي ها را نشانه مي گيردو

محرمانه ماندن مذاكرات هسته اي و دعوت ظريف وزير امور خارجه به جلسه اي با عنوان «محرمانه» در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و انتشار گزينشي و به دلخواه و نابجا خواندان گفت وگوي تلفني روساي جمهور ايران و آمريكا توسط منصور حقيقت پور نايب رئيس كميسيون امنيت ملي كه واكنش تند ظريف به اين موضوع به دنبال داشت، انتقاداتي را از طرف نمايندگان به تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان وارد كرد. اين موضوع در نهايت با تذكر رئيس مجلس تمام شد اما اين كميسيون هر بار به بهانه اي ميزبان ظريف و معاونانش است چرا كه اعضاي آن معتقدند بايد نمايندگان در جريان گفت وگوهاي هسته اي قرار بگيرند.

پس از ماجراي هاي ظريف، انتقاد به عزل و نصب ها در وزارت خانه ها به سوژه انتقاد نمايندگان در تذكر هاي كتبي، شفاهي و نطق هاي آنها تبديل شده و انتصاب جعفر توفيقي به عنوان معاون مشاور وزير علوم توسط فرجي دانا روز گذشته با تذكر كتبي 150 نماينده مجلس خطاب حسن روحاني رئيس جمهوري همراه شد.

عملكرد وزيران دولت يازدهم نيز دليل ديگر انتقاد هاي اخير اين روزهاي بهارستان نشينان است، نمايندگان مجلس يك روز به سن بالاي يك وزير را براي انتقاد از دولت «بهانه» مي كنند و روزي ديگر از عملكرد وزير ديگر در وزارتخانه اي ديگر.

سخنان حسن روحاني در هر نشست و برنامه اي نيز با واكنش نمايندگان روبه رو مي شود، صحبت هاي رئيس جمهوري در دانشگاه تهران در رابطه با خالي بودن خزانه با سيلي از واكنش ها از تاييد و تكذيب ها را در مجلس به دنبال داشت. عده اي از خزانه خالي و عده اي از خزانه اي كه پر است دفاع مي كردند. فاطمه آليا عضو جبهه پايداري نيز در واكنش به اين سخن حسن روحاني گفت"اگر خزانه خالي است اما زنان ايراني طلادارند". محمد رضا باهنر نايب رئيس مجلس نيز در نهايت بيان اين صحبت ها درباره پر يا خالي بودن خزانه را به نفع منافع ملي نداست و خواستار پايان اين اظهارات شد.

اين موارد در حالي است كه علي لاريجاني بارها وعده همكاري مجلس و دولت را داده بود. حتي برگزاري نشست مشترك سه ساعت و نيمه به ميزباني دولت نيز تاكنون نتوانسته چگونگي تعامل با مجلس را بهبود بخشد. در اين نشست مشترك حسن روحاني و علي لاريجاني رئيس اصولگراي مجلس هر چه گفتند از تعامل بود و به دنبال آنها، نمايندگان حاضر در آن جلسه نيز از تعامل متقابل دولت و مجلس مي گفتند اما اين تعامل در روزهاي اخير شكل تقابل به خود گرفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین