|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۰۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
آزمایشات بر روی بقایای جسد «پابلو نرودا»، شاعر شیلیایی برنده نوبل ادبیات نشان داد، علت مرگ او مسمومیت نبوده است.
پس از کالبدشکافی بقایای جسد «پابلو نرودا» پس از گذشت 40 سال از مرگ شاعر بزرگ شیلیایی،‌ کارشناسان اعلام کردند هیچگونه سمی در بدن وی یافت نشده است. بررسی روی این پرونده شش ماه طول کشید.

این شاعر آمریکایی لاتین 12 روز پس از کودتایی 11 که به سرنگونی دولت‌ «سالوادور آلنده»، رییس جمهور شیلی و دوست نزدیک نرودا منجر شد،‌ در بیمارستان درگذشت.

آن زمان علت مرگ وی را ابتلا به سرطان پروستات تشخیص دادند، اما چند سال پیش راننده‌ وی مدعی شد او در اثر تزریق سم در روز پایانی عمرش توسط عمال «آگوستو پینوشه»، دیکتاتور شیلیایی کشته شده است.

این ادعاها باعث شد در آوریل 2013 پس از 40 سال پابلو نرودا را نبش قبر کنند و باقی‌مانده‌ جسدش را در شیلی و دیگر کشورها از جمله آمریکا مورد آزمایش قرار دهند.

پژوهشگران آمریکایی و اسپانیولی پس از انجام آزمایشات لازم مدعی شدند که مواد شیمیایی یافت شده در بدن نرودا کاملا منطبق با داروهایی است که وی برای درمان بیماری‌اش مصرف می‌کرده است.

یکی از مقامات شیلی در این‌باره گفت: ما قصد داریم برای انجام آزمایشات بعدی نمونه‌های بیشتری سفارش دهیم. بخش مهمی از تست‌ها با جدیت تمام انجام شده، اما هنوز به اتمام نرسیده است.

پابلو نرودا که بیشتر برای اشعار سورئال و احساسی‌اش شهرت داشت، در سال 1971 موفق به دریافت جایزه‌ نوبل ادبیات شد. گابریل گارسیا مارکز وی را «بزرگترین شاعر قرن بیستم» خوانده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین