کد خبر: ۱۰۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
قالیباف با اشاره به حفاری 500 متر تونل طی یک هفته در خط سه مترو تهران، گفت: سال گذشته در مقطع زیر اتوبان شهید صیاد شیرازی 500 متر حفاری در هفته را تجربه کردیم که واقعا کار سختی بود
شهردار تهران با بیان اینکه بالاخره مترو به خانه و محله ما هم رسید، گفت: یکی از اولویت‌های همیشگی ما در طول دهه گذشته توجه به حمل و نقل عمومی و توسعه آن در حوزه تاکسیرانی، اتوبوسرانی و به ویژه مترو بوده است.

محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح ایستگاه خواجه عبدالله انصاری واقع در خط سه متروی تهران، اظهار کرد: امروز به عنوان یک شهروند که در این محل زندگی می‌کنم از مسئولان مترو تشکر می‌کنم چراکه بالاخره مترو به خانه ما هم رسید.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از اولویت‌های همیشگی ما در طول دهه گذشته توجه به حمل و نقل عمومی و توسعه آن در حوزه تاکسیرانی، اتوبوسرانی و به ویژه مترو بوده است. اما برخی اوقات تحلیل‌ها و اخباری در برخی رسانه‌ها می‌بینیم که آنها را مطالب دقیق و کاملی نمی‌دانیم چراکه بعضا قصد دارند به گونه‌ای خبر را به افکار عمومی منتقل کنند که گویی حمل و نقل عمومی در اولویت نبوده است.

شهردار تهران تصریح کرد: این در حالی است که در یک دهه گذشته همیشه حمل و نقل عمومی اولویت نخست شهرداری تهران بوده و هیچ گاه از اولویت خارج نشده‌ایم. در این راستا تقریبا 38 درصد بودجه شهرداری تهران به صورت مستقیم و 60 درصد نیز به صورت غیر مستقیم متوجه حمل و نقل عمومی بوده است. با این شرایط نمی‌دانم بر اساس کدام تحلیل، آمار و اطلاعات بعضا این‌گونه اخبار به جامعه منعکس می‌شود.

وی تاکید کرد:بخش قابل توجهی از بزرگراه‌ها، پل‌ها و تونل‌هایی که در شهر ساخته می‌شود به صورت غیر مستقیم در حوزه حمل و نقل عمومی محسوب می‌شوند اما حدود 38 درصد از بودجه شهرداری نیز به صورت مستقیم در توجه به مترو، اتوبوس و جا به جایی مسافر اختصاص یافته است.

قالیباف مجموعه تونل‌های احداثی شهر تهران در حوزه مترو را حدود 200 کیلومتر بیان کرد و گفت: در سال 84 تونل‌های شهری ما حدود 40 کیلومتر بوده است که نتیجه بیست و اندی سال تلاش بوده‌است. در مقابل در طول 10 سال گذشته بالغ بر 160 کیلومتر مترو ساخته شده و در حال بهره برداری است. در کنار این موضوع در حال حاضر بیش از 300 کیلومتر خط مترو نیز در دست ساخت است.

وی با اشاره به رکود، مشکلات اقتصادی و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌ها در کشور تصریح کرد: مترو در تهران، مشهد، تبریز، شیراز و غیره تفاوتی ندارد و در دیگر شهرها هم مترو ساخته می‌شود. ما در شهر تهران هر ماه یک ایستگاه را افتتاح کرده و هر سال چند ده کیلومتر مترو را به بهره برداری می‌رسانیم اما در بعضی شهرها حدود 15 سال است که مشغول ساخت مترو هستند ولی مترو یا به بهره برداری نرسیده یا میزان بهره برداری از خطوط مترو کمتر از 10 کیلومتر است. این نتیجه در اولویت بودن مترو، توجه و تلاش مجاهدانه و جهادی در این عرصه است.

قالیباف با اشاره به حفاری 500 متر تونل طی یک هفته در خط سه مترو تهران، گفت: سال گذشته در مقطع زیر اتوبان شهید صیاد شیرازی 500 متر حفاری در هفته را تجربه کردیم که واقعا کار سختی بود اما در خط شش مترو تهران در هفته‌ گذشته توانستیم به 880 متر حفاری و 680 متر لاینینگ دست یابیم.

وی تصریح کرد: در شرایطی که به هر دلیلی پشتیبانی نمی‌شویم و کمکی از دولت در این بخش به دست ما نمی‌رسد، همیشه به مردم شهر گفته‌ایم که متعهد هستیم هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح کرده و هر سال خطوط مترو را گسترش دهیم. به این ترتیب امیدوارم همانطور که قول دادیم بتوانیم در سال آینده 100کیلومتر مترو را به شهر اضافه کنیم و مرز 300 کیلومتر مترو را در شهر به اتمام برسانیم.

شهردار تهران توضیح داد: تهران هفت خط مترو دارد و در دوره چهارم شهرداری تهران و شورای شهر همه هفت خط مترو را به انتها خواهیم رساند تا همه شهر از این امکان استفاده کنند و بتوانیم عدالت توزیعی را در حمل و نقل با اولویت جنوب به شمال ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون ایستگاه خواجه عبدالله انصاری با یک معماری اسلامی و ایرانی ساخته شده است و تمام تاسیسات فنی نیز در این ایستگاه وجود دارد. ما می‌‌توانیم هر دو دقیقه یک قطار به این ایستگاه اعزام کنیم اما در حال حاضر به دلیل نبود واگن تا پیش از این سر فاصله حرکت قطارها در این خط 30 دقیقه بوده که هم اکنون به 15 دقیقه کاهش پیدا کرده است.

قالیباف تاکید کرد: حتی لازم نیست زیرساخت‌ها را اضافه کنیم بلکه با همین زیرساخت‌های فعلی می‌توانیم ظرفیت فعلی بیش از 3 و نیم میلیون نفر جا به جایی مسافر با 200 کیلومتر خط مترو را به نزدیک 10 میلیون مسافر افزایش دهیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به ایستگاه میانی زباله در محله خواجه عبدالله انصاری اشاره کرد و گفت: ما روزانه باید هشت هزار تن زباله را از شهر جمع کنیم و گاهی در بعضی از مناطق دو – سه نوبت زباله را جمع آوری می‌کنیم. همچنین باید توجه داشت که امکان حمل زباله از مخازن به صورت مستقیم وجود ندارد و ما ناگزیر هستیم در یک نقطه دیگری این زباله‌ها را تخلیه کرده و مجددا بارگیری کنیم. به همین جهت این میزان زباله را سه بار پیاده و سوار می‌کنیم و در واقع 24 هزار تن زباله را در 24 ساعت تخلیه و بارگیری می‌کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: سیاست ما آن است که به سمت حذف ایستگاه‌های میانی برویم و یا نقاطی را انتخاب کنیم که به محل زندگی و خانه‌های شهروندان نزدیک نباشد. به همین جهت برای حل مشکل ایستگاه میانی زباله خواجه عبدالله انصاری هم با جدیت در شهرداری منطقه چهار تلاش می‌کنیم.

منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین