کد خبر: ۱۰۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
عارف با بیان اینکه برای انتخابات دائمی هیأت رئیسه نامزد نمی‌شود، افزود: «فراکسیون امید هم همین مشی رقابت دوستانه و همکاری و تعامل با فراکسیون دیگر مجلس برای حل مشکلات کشور را در دستور کار قرار خواهد داد.
محمدرضا عارف، نامزد فراکسیون امید برای ریاست مجلس به خبرنگار پارلمانی «ایران» گفت: «به آقای لاریجانی تبریک گفتم و حتماً در پیشبرد کارها هر جا لازم باشد، به رئیس مجلس کمک می‌کنم.» وی که بعد از اعلام نتایج رقابت بر سر کرسی ریاست موقت مجلس دهم به سمت لاریجانی رفت و به او تبریک گفت، این اقدام را مصداق رقابت توأم با رفاقت خواند که از پیش اعلام کرده بود.

عارف با بیان اینکه برای انتخابات دائمی هیأت رئیسه نامزد نمی‌شود، افزود: «فراکسیون امید هم همین مشی رقابت دوستانه و همکاری و تعامل با فراکسیون دیگر مجلس برای حل مشکلات کشور را در دستور کار قرار خواهد داد. وی احتمال تغییر در ترکیب هیأت رئیسه انتخاب شده در زمان انتخابات هیأت رئیسه دائمی را کم دانست.

روز گذشته و در جریان انتخابات هیأت رئیسه موقت مجلس دهم، یک شگفتی دیگر رقم خورد. برخلاف پیش‌بینی‌ها در رقابت بین دو فراکسیون اصلی مجلس، این فراکسیون اصولگرای ولایت بود که گوی سبقت را از فراکسیون امید برد. اصولگرایان از 12 کرسی هیأت رئیسه، 9 صندلی را از آن خود کردند تا سهم امیدی‌ها از عدد 3 تجاوز نکند. پیش از این گمانه‌زنی‌ها و البته گزارش‌های مستند حکایت از وزن تقریباً مساوی دو فراکسیون داشت و بر همین اساس معلوم بود که هر کدام از فراکسیون‌ها بتوانند تعداد بیشتری از مستقل‌ها را جذب کنند، در رقابت هیأت رئیسه موفق‌تر خواهند بود. نتایج رأی‌گیری‌های دیروز بهارستان نشان می‌دهد که اصولگرایان و طرفداران علی لاریجانی در جلب مستقل‌ها موفق‌تر بوده‌اند و فراکسیون امید نه تنها در این مهم ناکام مانده، بلکه تعدادی از اعضای این فراکسیون هم در رقابت بین لاریجانی و عارف، ترجیح‌شان ابقای رئیس مجلس نهم بوده است. با منتفی شدن بحث‌های معطوف به تعامل دو فراکسیون، علی لاریجانی و محمدرضا عارف برای کرسی ریاست موقت در جلسه دیروز نامزد شدند که در نهایت از 281 نماینده حاضر در صحن، 173 نفر به لاریجانی و 103 نماینده هم به عارف رأی دادند تا بدین ترتیب رئیس مجلس هشتم و نهم یک بار دیگر بر کرسی ریاست تکیه دهد. 5 نفر هم رأی سفید داده بودند. عارف که پیش از این به «ایران» گفته بود «رقابت توأم با رقابت با لاریجانی خواهد کرد»، بلافاصله بعد از اعلام نتایج به سمت لاریجانی رفت تا اولین فردی باشد که ریاست او را تبریک می‌گوید. رئیس فراکسیون امید، لاریجانی را در آغوش کشید و ضمن تبریک، با وی خوش و بش کرد. این اقدام البته بی پاسخ نماند و لاریجانی هم بعد از آنکه در جایگاه ریاست قرار گرفت، به سابقه دیرینه دوستی با عارف اشاره و از وی تشکر کرد.  صف‌آرایی دو فراکسیون برای انتخاب نواب رئیس اما نتیجه‌ای برابر داشت. آنجا که حمیدرضا حاجی‌بابایی منتخب همدان  و محمد دهقان منتخب چناران و طرقبه نامزد اصولگرایان بودند و مسعود پزشکیان منتخب تبریز و علی مطهری منتخب تهران هم گزینه‌های فراکسیون امید. در نهایت پزشکیان از مجموع 279 رأی، با کسب 154 رأی نایب رئیس اول و محمد دهقان با 136 رأی نایب رئیس دوم شد. مطهری هم با 4 رأی کمتر نسبت به دهقان (132) و حاجی بابایی با 122 رأی از ورود به ترکیب هیأت رئیسه موقت بازماندند.
در انتخاب دبیران هم 12 نماینده برای 6 کرسی اعلام آمادگی کردند. 6 نفر سهم فراکسیون امید بود و 6 نفر هم نامزدهای اصولگرایان. در این رقابت اما نتیجه 5 به یک به نفع اصولگرایان شد. غلامرضا کاتب با 161 رأی، امیرحسین قاضی‌زاده با 146، اکبر رنجبرزاده با 138، سید ناصر موسوی لارگانی با 131 و احمد امیرآبادی با 130 رأی انتخاب شدند. تنها سهم فراکسیون امید از کرسی دبیران هم عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اهل سنت بود که 137 رأی کسب کرد.
آخرین رقابت دیروز بر سر 3 صندلی ناظرین هیأت رئیسه اتفاق افتاد. آنجا که بهروز نعمتی، محمد عاشوری و ناصری‌نژاد از فراکسیون اصولگرایان و محمد قسیم عثمانی، پروانه مافی و عبدالرضا ‌هاشم‌زایی از فراکسیون امید نامزد شده بودند. در نهایت بهروز نعمتی با رأی بالای 175، عاشوری 168 و عثمانی با 138 به ترکیب هیأت رئیسه موقت اضافه شدند. بدین ترتیب امیدی‌ها یک کرسی دیگر (عثمانی) به دست آوردند تا در مجموع 3 صندلی هیأت رئیسه موقت را در برابر 9 کرسی اصولگرایان از آن خود کنند.  انتخابات که به اتمام رسید، عمر هیأت رئیسه سنی مجلس هم پایان یافت. ‌هاشم‌زایی از منتخبان دعوت کرد برای ادای سوگند به جایگاه بروند. در ادامه لاریجانی متن سوگندنامه را جمله به جمله خواند و دیگر اعضا هم آن را تکرار کردند سپس رئیس سنی مجلس جایگاه را به هیأت رئیسه موقت تحویل داد و علی لاریجانی بعد از یک روز و نیم دوری از صندلی ریاست، به جایگاه خود برگشت.

نخستین نطق لاریجانی در مجلس دهم

لاریجانی در اولین نطق خود از لطف و حسن ظن همکاران به خود و هیأت رئیسه موقت سپاسگزاری و از هیأت رئیسه سنی تشکر کرد. لاریجانی افزود:  در ترکیب هیأت رئیسه از همه فراکسیون‌ها حضور دارند و این همگرایی را شما برای آینده کاری خود رقم زدید. رئیس موقت مجلس همچنین گفت: ‌از آقای عارف که دوستی ما با ایشان قدیمی است، تشکر می‌کنم. ایشان را یکی از شخصیت‌های کشور می‌دانم که صمیمانه تلاش می‌کنند. ما در این مدت با هم ارتباط و تلاش داشتیم در مجلس بعدی یعنی همین مجلسی که در آن هستیم، نتایجی برای کشور رقم بخورد که همگرایی بیشتر شود. وی ادامه داد:  باید بدانیم کار مهمی بر دوش داریم. از طرفی شرایط پرالتهاب منطقه است که باید از حقوق کشور پایداری و صیانت کنیم؛ از طرفی مشکلات اقتصادی داخل کشور به قدری پیچیده است که اقتضا می‌کند با تدبیر و همه‌جانبه‌نگری و روش علمی به آن توجه کنیم که بتوانیم آن را سامان دهیم. لاریجانی در ادامه از مرکز پژوهش‌های مجلس خواست اولین کارشان این باشد که استراتژی مجلس دهم را با کمک و نظر نمایندگان تأیید کند تا مجلس دهم چهار سال پیش رو را با استراتژی طی کند. او در ادامه نطق خود عنوان کرد:‌ مفتخریم که از یک نظام مردم‌سالار دینی برخورداریم و این نظام از یک چارچوب نظری قوی برخوردار است و هر چه ما در توسعه سیاسی موفق‌تر عمل کنیم و مشارکت را در کشور گسترش دهیم، به تئوری عدالت و پایداری نزدیک‌تر می‌شویم.

منبع: ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین