|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۹۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
کارگران پیش از این فضولات سبزرنگ این حشرات را هر روز از سنگ‌های مرمرین تاج محل تمیز می‌کردند، اما سائیدن روزانه این سنگ‌ها موجب ایجاد آسیب به سطح صاف و صیقلی سنگ‌ها شده است.
بنای تاریخی تاج محل که بزرگترین جاذبه گردشگری کشور هند نیز محسوب می‌شود با حمله گسترده حشرات در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.

متخصصان باستان‌شناسی هشدار داده‌اند، حمله خیل عظیمی از حشرات پشه‌مانند که از رودخانه آلوده در نزدیکی بنای تاریخی تاج محل در هند نشات می‌گیرند با جا گذاشتن فضولات خود بر روی این بنای مرمری و قرن هفدهم تهدیدی جدی برای آن ایجاد کرده‌اند.

کارگران پیش از این فضولات سبزرنگ این حشرات را هر روز از سنگ‌های مرمرین تاج محل تمیز می‌کردند، اما سائیدن روزانه این سنگ‌ها موجب ایجاد آسیب به سطح صاف و صیقلی سنگ‌ها شده است.

«بووان ویکرام»، از مرکز بررسی باستان‌شناسی هند در این‌باره گفت: مجموعه‌ای از قاب‌های مرمری بنای تاج محل که دارای تصاویر و نقش و نقوش گیاهان است، بر اثر این حشرات نمای خود را از دست داده‌اند.

مسئولان هندی در پی یافتن راه حلی دائمی برای حل این مشکل ایجاد شده توسط این حشرات هستند که ظاهری شبیه پشه دارند و تعداد قابل توجهی از آنها در رودخانه آلوده «جمنا» در نزدیکی تاج محل وجود دارند. وضعیت آلودگی این رودخانه به اندازه‌ای ناگوار است که حتی آبزیان نیز دیگر نمی‌توانند در آن زندگی کنند.

تاج محل

به گزارش گاردین، رشد قابل ملاحظه جلبک‌ها و پسماندهای فسفری حاصل از ریختن خاکسترهای یک محل مرده سوزانی در این رودخانه، منبع اصلی تغذیه این حشرات مزاحم است.

بنای تاریخی «تاج محل» در قرن هفدهم میلادی به‌ دستور یکی از پادشاهان ایلخانی به نام شاه‌جهان برای اثبات علاقه‌اش به همسرش در مدت 22 سال ساخته شد و از قرن هفدهم تاکنون به عنوان نماد عشق در هند شناخته می‌شود.

سالانه حدود 4 میلیون نفر از این مجموعه بازدید می‌کنند و این موج عظیم هجوم گردشگران صدماتی را به سازه آن وارد کرده است. همچنین متخصصان بر این باورند که کاهش سطح آب رودخانه «جومنا» در نزدیکی تاج محل یاعت شده که فونداسیون چوبی این بنا تحت تاثیر قرار بگیرد. این سازه متقارن با استفاده از 20 هزار قطعه‌سنگ مرمر روی سکویی عظیم از مرمر بنا شده است.

تاج‌محل در سال ۱۹۸۳ میلادی در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین