|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۹۹۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
در عمر 110 ساله نظام قانون‌گذاری در کشور، بالغ بر 11 هزار عنوان قانون به تصویب رسیده که البته حاصل فعالیت مجلس شورای ملی، شورای انقلاب و مجلس شورای اسلامی است.
مجلس شورای اسلامی در دوره نهم کمتر از 200 قانون را به تصویب رسانده که رکوردی کاهشی در ادوار نه گانه مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آید.

 در عمر 110 ساله نظام قانون‌گذاری در کشور، بالغ بر 11 هزار عنوان قانون به تصویب رسیده که البته حاصل فعالیت مجلس شورای ملی، شورای انقلاب و مجلس شورای اسلامی است.

در این میان سهم مجالس نه گانه پس از انقلاب اسلامی به طور میانگین در هر دوره بیش از 300 قانون بوده است؛ اگرچه مجلس نهم سنت شکنی کرده و تعداد قوانین مصوب در این دوره از مجلس کمتر از 200 عنوان بوده است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دو وظیفه اصلی قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را برعهده مجلس شورای اسلامی گذاشته است؛ وظایفی که به نظر می‌رسد کمتر موازنه‌ای بین آنها برقرار بوده و عمدتا بخش قانون‌گذاری مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران در سلسله گزارش‌هایی تا پایان هفته جاری نگاهی به عملکرد تقنینی پارلمان در دوره نهم داشته و مصوبات این دوره مجلس را مرور کرده که در زیر می‌آید:

قانون اصلاح موادی از قانون معادن و اصلاحات بعدی آن

14 آبان 92: نمایندگان مجلس با تصویب این قانون مقرر کردند در صورتی‌ که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به پاسخ‌های استعلام از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط اعتراض داشته باشد، موضوع به هیات حل اختلاف مربوطه ارجاع می‌شود تا حداکثر ظرف پانزده روز در مورد آن تعیین تکلیف گردد.

قانون تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری

14 آبان 92: به موجب این قانون مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب تا پایان سال 1393 تمدید ‌شد.

قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات

19 آبان 92: نمایندگان با تصویب این قانون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف کردند بابت فعالیت های ارائه خدمات پستی، مخابراتی، فناوری اطلاعات و صدور مجوز ایجاد شبکه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، مبالغی به عنوان حق الامتیاز و حق السهم دولت و جریمه قانونی جبران عدم انجام تعهدات وصول و به حساب خزانه داری کل کشور واریز نماید و مبالغ مذکور را با اولویت استفاده از فناوری های داخلی و تولیدات ملی صرف هزینه های ردیف های مصوب در بودجه های سالانه در امور خدمات زیربنایی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق محروم و روستایی و ارائه کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و تأمین هزینه های آزادسازی و خصوصی سازی و تملک دارایی های سرمایه ای وزارتخانه کند.

قانون اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور

5 آذر 92: نمایندگان مجلس با تصویب نخستین لایحه ارائه شده از سوی دولت یازدهم مقرر کردند اعتبارات طرح های تملک دارایی های سرمایه ای که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و امکان اتمام آنها در سال 1392 وجود دارد تامین شود.

دولت این لایحه را در راستای افزایش انضباط مالی، واقعی کردن منابع و مصارف بودجه عمومی دولت با تأکید بر کمک به معیشت مردم و تأمین هزینه های اجتناب ناپذیر ارائه کرد.

قانون تفسیر جزء (1 - 5) قوانین بودجه سالهای 1391 و 1392 کل کشور

3 دی 92: مجلس با تصویب این قانون مقرر کرد که پرداخت تسهیلات کشاورزی به صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز بلامانع است.

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

3 دی 92: مجلس با تصویب این قانون 77 ماده‌ای مقررات مربوط به قاچاق کالا و ارز را تعیین کرد.

قانون تفسیر درخصوص موضوع مواد (63) و (64) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی

15 دی 92: با تصویب این قانون تصمیمات شورای رقابت صرفاً ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ به ذی‌نفع قابل تجدیدنظر در هیأت تجدیدنظر موضوع قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل وچهارم است.

قانون اصلاح تبصره (5) بند (الف) ماده (3) قانون اصلاح قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی

30 بهمن 92: نمایندگان مجلس با تصویب این قانون مقرر کردند سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و واحدهای تابعه استانی آن، به عنوان سازمان توسعه‌ای تعیین می‌شود و امور حاکمیتی آنها مشمول واگذاری نمی‌باشد.

قانون بودجه سال 1393 کل کشور

6 اسفند 92: با ارائه به موقع اولین لایحه بودجه در دولت حسن روحانی، قانون بودجه پس از چند سال بالاخره در موعد مقرر خود بررسی و تصویب شد.

قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی

18 اسفند 92: با تصویب این قانون مهلت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی برای مدت یک سال تمدید شد.

قانون اصلاح ماده (45) آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

24 اسفند 92: نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای ترکیب کمیسیون تلفیق لایحه بودجه را تغییر دادند و مقرر کردند از کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نه نفر و از هر کمیسیون تخصصی دیگر سه نفر به عضویت این کمیسیون درآیند.

قانون آئین‌دادرسی کیفری

4 اسفندماه 1392: این قانون در 570 ماده و 230 تبصره در کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی طبق اصل 85 قانون اساسی(تفویض اختیار صحن علنی به کمیسیون تخصصی) تصویب شد.

قانون تفسیر تبصره (3) ماده (9) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی

26 اسفند 92: بر اساس این قانون، چنانچه جانباز در پست مدیریتی یا سایر عناوین شغلی که بالاتر از شرایط احراز شغلی وی باشد، خدمت کرده باید پست سازمانی ستاره دار همطراز همان شغلی که خدمت کرده ایجاد شود و اگر جانباز مدتی در پست سازمانی(اعم از مدیریت یا سایر عناوین شغلی) در محل ماموریت خدمت کرده باشد، ایجاد پست همطراز برای ماموران با دستگاه متبوع اصلی مستخدم است.

قانون موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان

17 فروردین 93: نمایندگان مجلس موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان را به تصویب رساندند.

قانون عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها ، مجامع و سایر هیاتها

24 فروردین 93: مجلس با تصویب این قانون نحوه عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراهای عالی، شوراها ، مجامع و سایر هیاتها را تعیین کرد.

قانون تفسیر تبصره ماده (76) قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

24 فروردین 93: به موجب این قانون نمایندگان می‌توانند برای امور مشاوره‌ای و اداری و به کارگیری در دفتر ارتباطات مردمی از اعضای هیئت علمی دانشگاهها نیز بهره ببرند.

قانون معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین

24 فروردین 93: نمایندگان معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را تصویب کردند و با ایراد شورای نگهبان به این مصوبه، آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع کردند که نهایتا از سوی این مجمع تایید شد.

قانون اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران

17 اردیبهشت 93: نمایندگان با تصویب این قانون اصلاحاتی را در مورد قوانین مرتبط با تعاونی‌ها، اداره امور تعاونی‌ها و ترکیب اتاق‌های تعاون اعمال کردند.

قانون تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور

17 اردیبهشت 93: به موجب این قانون، مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور تا پایان سال 1393 تمدید ‌شد.

قانون آئین‌دادرسی جرائم نیروهای مسلح و دادرسی الکترونیکی

8 مهر 93: کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس بر اساس اصل 85 (تفویض اختیار مجلس به کمیسیون تخصصی) این قانون را در ۱۲۹ ماده و۵۶ تبصره به تصویب رساند.

قانون موافقتنامه ایجاد و راه‌اندازی بانک اطلاعاتی سازمان همکاریهای ‌اقتصادی (اکو) درخصوص قاچاق و تخلفات گمرکی

30 اردیبهشت 93: نمایندگان مجلس موافقتنامه ایجاد و راه‌اندازی بانک اطلاعاتی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در خصوص قاچاق و تخلفات گمرکی را به تصویب رساندند.

قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات درمورد مالیاتهای بر درآمد و سرمایه

ه خرداد 93: بر این اساس موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از أخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات های بر درآمد و سرمایه تصویب شد.

قانون پروتکل اصلاحی موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کوبا

ه خرداد 93: به موجب این قانون دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کوبا موافقت نمودند، موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کوبا را اصلاح کنند. بر این اساس طرفهای متعاهد تعهد می کنند که بدون هرگونه تشریفاتی، خدمه کشتی را که با همراه داشتن مدرک شناسایی صادره وارد قلمروی طرف متعاهد دیگر شده اند، ولی به دلیل بیماری، تصادف یا سایر موارد اضطراری خارج از کنترل خود نمی توانند طبق قوانین جاری در قلمروی هر طرف در تاریخ مقرر به قلمروی طرف متعاهد متبوع خود بازگردند، مجدداً بپذیرند.

قانون اصلاحات قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریفات (پروتکل) 1978 مربوط به کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها 1973 (مارپل 78/1973) - مصوب 1380 - و اصلاحات بعدی آن

ه خرداد 93: مجلس با تصویب این قانون، اصلاحات قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریفات (پروتکل) ۱۹۷۸ مربوط به کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها را تصویب کرد.

بخش‌های دیگر این گزارش در روزهای آینده منتشر می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین