|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۹۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
البته اهداف سياسي پشت واژه بهار از همان ابتدا مشخص بود و پس از چند بار كه او از بهار در سخنراني‌هايش استفاده كرد، منظور از اين واژه مشخص شد و زماني كه شرايط به سمت مشخص‌شدن اهداف سياسي در پشت پرده كلمه بهار رفت.
بهار احمدي‌نژاد زودتر از آنچه تصور مي‌شد به خزان تبديل شد؛ ماجرا از اين قرار بود كه پس از پايان دولت دهم و حضور حسن روحاني بر كرسي رياست‌جمهوري، احمدي‌نژاد تا مدتي سكوت را بر هر گزينه‌اي ترجيح داد و باز هم ترجيح او بر نبودن مشايي در كنارش بود كه اين نشانه پايان نيافتن فعاليت‌های او بود، حتي اگر سكوت كرده باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، پس از مدتي او براي آغاز فعاليت‌های علني خود از كليد واژه «بهار» در سخنراني‌ها و نوشتارهايش استفاده كرد؛ بارها از بهار سخن گفت؛ مثلا در تبريك نوروزي خود اين‌چنين گفت كه «به نام اميد، به نام عشق، به نام عدالت، آزادي و به نام بهار». قبل آن هم در اسفندماه ۸۴ بود كه گفته بود: «در پس اين زمستان طولاني، بهاري زيبا و دل‌انگيز در راه است». منظور او از بهاري كه در هر سخنراني به آن اشاره مي‌كرد تنها اشاره به برنامه سیاسی خودش بود.

پايان بهار

آرمان نوشت:البته اهداف سياسي پشت واژه بهار از همان ابتدا مشخص بود و پس از چند بار كه او از بهار در سخنراني‌هايش استفاده كرد، منظور از اين واژه مشخص شد و زماني كه شرايط به سمت مشخص‌شدن اهداف سياسي در پشت پرده كلمه بهار رفت، احمدي‌نژاد به سمت توجيه اين واژه رفت و گفت: «وقتي مي‌گوييم بهار بعضي آن را به بحث‌هاي سطح پايين سياسي مي‌آورند. منظور اينها كه نيست. چند هزار سال ما در زمستان زندگي كرديم. هنوز بهار انساني نيامده است. در بهار چطور همه‌چيز شاد است، همه عالم شاد است، همه‌چيز زيباست، همه‌چيز رو به جلوست، همه‌چيز اميد است، همه‌چيز رو به شكفتن است. بهار جامعه بشري هنوز اتفاق نيفتاده است، ما در زمستان يخ زده هستيم. در زمستان غم هستيم. در زمستان غربت هستيم. بايد بهار بيايد.» اين همان مسيري بود كه در نهايت اهداف سياسي پشت آن مشخص شد و اين برنامه بهاري ديگر قابليت اجرا نيافت و به عبارتي به برنامه‌اي تبديل شد كه به بايگاني سپرده شد. اما با توجه به اينكه چندي قبل يك سايت حامي احمدي‌نژاد و مشايي در واكنش به اين گفته حسن روحاني كه دولت يازدهم در حال برداشتن آوار‌هاي هشت سال گذشته دولت‌هاي نهم و دهم احمدي‌نژاد است، با انتقاد از اظهارات حسن روحاني و هاشمي‌رفسنجاني درباره عملكرد دولت‌هاي نهم و دهم، «احمدي‌نژاد را «آتش‌فشان خفته‌اي» دانسته كه اگر شروع به فعاليت كند «گدازه‌هايش» مخالفان را دفن خواهد كرد!» پس ساده‌انديشي است پايان استفاده از واژه بهار را پايان فعاليت‌های احمدي‌نژاد و تيمش ارزيابي كنیم.

دولت مستضعفين؟

خزان شدن بهار به معناي پايان فعاليت‌های سياسي تيم احمدي‌نژاد نبود و آنها از كليد واژه «مستضعفين» براي پيشبرد امور خود استفاده مي‌كنند. اگر در سخنراني‌هاي اخير احمدي‌نژاد دقت شود، او بيش از هميشه بر اين واژه تاكيد كرده است، مثلا در همين سخنراني كه در زنجان داشت، گفت: «هر ملتي كه بخواهد عزيز زندگي كند، مورد بغض مستكبرين و شيطانهاست. حتي اگر يك فرد بخواهد عزتمند زندگي كند، مورد كينه شيطان و هدف تهاجم اوست. امروز وجود ميلياردها انسان مستضعف و فقير و درمانده و محروم محصول حاكميت مستكبران است.» اين اظهارات به معني آن است كه پروژه جديد احمدي‌نژادي‌ها در ساخت دوقطبي «مستكبرين ـ مستضعفين» است و به عبارتي «دولت مستضعفين» جايگزين «دولت بهار خواهد شد» و احمدي‌نژاد متبحرانه و با بيان جملاتي كه احساسات مردم كم درآمد و ضعيف جامعه را تحريک مي‌كند درصدد جا انداختن دو واژه «دولت مستضعفين» است. مثلا وی در زنجان گفته است: «خداوند فقر و نداري و حسرت و گرسنگي و بدهكاري را نپسنديده است چرا كه همه اين‌ها، عزت انساني را مخدوش مي‌كند. خداوند نخواسته است كه يك خانواده همه عمر خود را در محروميت و فشار زندگي كند تا بتواند يك آپارتمان ۶۰ يا ۷۰ متري داشته باشد. خداوند نخواسته است كه انسان‌ها در حسرت آرزوي استفاده از حداقل‌ها بسوزند و بسازند. متاسفانه به واسطه حاكميت مستكبران و رواج ظلم و بي‌عدالتي؛ از يك سو قله‌هاي ثروت برافراشته شده و از سوي ديگر، ميلياردها انسان در فقر و در حسرت تحقق كوچك‌ترين آرزوها عمر خود را سپري مي‌كنند.» اين جملات جز تحريك طبقات محروم جامعه به عنوان مستضعفين در برابر قشر مرفه جامعه نيست كه همان دوقطبي «مستكبرين ـ مستضعفين» است.

چرا تغيير گفتمان از بهار به مستضعفين؟

اما با آن همه تبليغي كه براي دولت بهار شد چه اتفاقي رخ داد كه تبديل به «دولت مستضعفين» شد؟ يكي از نزديكان احمدي‌نژاد روز گذشته به «آرمان» گفت كه «حدود ۱۰۰ گروه تلگرامي حاميان مستضعفين در كل كشور راه‌اندازي شده كه تقريبا ۲۰ هزار عضو دارند.» دولت بهار براي جذب طبقه متوسط به بالاي جامعه بود و در آن از تغيير و بهبود شرايط خبر داده مي‌شد به عبارتي به طبقات محروم و مستمند جامعه توجه لازم نشده بود و به نوعي بذر بي‌تفاوتي در شعار بهار نسبت به آنها وجود داشت كه همين امر منجر به شكست شعار دولت بهار شد. طبقه محروم جامعه انتظار نداشت كه بار ديگر براي تحقق رفاه و بهبود وضعيت معيشتي خود به شعارها دل بسپارد؛ آن هم شعارهايي كه آنها در آن ديده نشده بودند اما اكنون با مطرح شدن «دولت مستضعفين» ۳ دهك بالاي جامعه هستند كه مي‌توانند چنين گلايه‌هايي از ديده نشدن داشته باشند هر چند براي آنها هم موضوع معيشتي و آنچه احمدي‌نژادي‌ها مي‌گويند آنچنان اهميت ندارد بنابراين اكنون ۶ دهك پايين جامعه به عنوان نقاط تمركز احمدي‌نژادي‌ها مد نظر است.

حاشيه يار جدا نشدني احمدي‌نژادي‌ها

نشست ديگر احمدي‌نژادي‌ها روز پنجشنبه ۶خرداد‌ماه با حضور جمعي از فرهنگيان، نخبگان و دانشگاهيان برگزار می‌شود. تغيير شعار هم تاثيري در ميزان حواشي پديد آمده از سوي ياران دولت قبل ندارد، مثلا زماني كه خواستند مراسمي را در استان زنجان برگزار كنند، استاندار آن استان گفت «هيچ نهاد رسمي تاكنون مسئوليت اين سفر را برعهده نگرفته است، هر گروهي كه از احمدي‌نژاد براي سفر به استان دعوت كردند بايد مسئوليت اين سفر را قبول كند.» انصاري افزود: « اگر در اين سفر هرگونه حادثه‌اي پيش آید مسئوليت بر عهده برگزار‌كنندگان اين مراسم است و بايد عواقب آن را بر عهده بگيرند.» اما علي‌اكبر جوانفكر مشاور احمدي‌نژاد در واكنش به اظهارات جمشيد انصاري اظهار داشت: « اما سئوال اين است كه آيا دست اندركاران برگزاري هزاران مراسم جشن ميلاد امام زمان (ع) در سراسر كشور بايد از استانداران مجوز بگيرند؟ يا اينكه در اين زمينه تبعيض وجود دارد؟» يا اينكه سعي كردند تعداد حاضران در مراسم را بسيار بالا نشان دهند. بنابراين تصاويري از نماي نزديك منتشر كردند اما وقتي تصاوير ديگر از سوي سايت‌های ديگر منتشر شد كه در ميانه حياط خالي است باز هم ترديد در صحت حضار بي‌شمار در اذهان پديدار گشت. در نهایت احمدی‌نژاد چه بخواهد خودش درانتخابات سال ۹۶ کاندید شود یا فرد دیگری را معرفی کند، با برگزاری چنین برنامه‌هایی نمی‌تواند انتخابات ۸۴ و ۸۸ را تکرار کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین