|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۹۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
با این که 40 سال از قانون ممنوعیت ساخت وساز در حریم آتشکده ساسانی فیروزآباد می گذرد اما روند توسعه روستا با ساخت بناهای جدید را شاهدیم و آن طور که کارشناسان میراث فرهنگی فارس می گویند پیگیری و شکایت علیه مالکین همچنان ادامه دارد.
با این که 40 سال از قانون ممنوعیت ساخت وساز در حریم آتشکده ساسانی فیروزآباد می گذرد اما روند توسعه روستا با ساخت بناهای جدید را شاهدیم و آن طور که کارشناسان میراث فرهنگی فارس می گویند پیگیری و شکایت علیه مالکین همچنان ادامه دارد.

آنچه كه اين روزها با نزديك شدن به كاخ 1700 ساله فارس مي بينيم خانه هاي شيك و مدرن است كه شباهت چنداني به خانههاي روستايي هم ندارد!

كاخ اردشير در شهرستان فيروزآباد كه به آتشكده ساساني فارس نيز معروف شده، يكي از بناهاي ملي استان است كه در آستانه ثبت در فهرست جهاني قرار دارد. اما به نظر مي رسد مشكلات و مصائبي كه اين بناي 1700 ساله با آن مواجه است تمامي ندارد و به باور فعالان حوزه ميراث فرهنگي، چنانچه روند مشكلات در مجموعه ادامه يابد و متوقف نشود، به طور حتم اين مجموعه تاريخي از قرارگرفتن در فهرست جهاني باز خواهد ماند.

از ساخت وسازهاي بي رويه در حريم درجه يك و نزديكي اين يادمان ملي گرفته تا خاكسپاري مردگان در فاصله چندمتري كاخ و جاده ای ترانزیت که محل عبور خودروهای سنگین است، تنها بخشي از مشكلات موجود اين بناي ملي است.

سياوش آريا، فعال حوزه ميراث فرهنگي فارس، اين ساخت وسازها در حريم درجه يك آتشكده فيروزآباد را افسارگسيخته مي داند و به خبرنگار ما مي گويد: متاسفانه اين روزها ساخت وسازهاي بي رويه رو به گسترش است وجود رستوران ها، چايخانه ها و فروشگاههاي متعدد، ميدان را براي ارزشمندترين و نخستين كاخ گنبددار ساسانيان در ايران تنگ كرده و نفس هايش را بريده است.

اين فعال و دوستدار ميراث فرهنگي فارس ادامه ميدهد: خاكسپاري مردگان در نزديكي بنا نه تنها به لايههاي باستان شناسي منطقه آسيب هاي جدي وارد مي كند بلكه به طور حتم تاثير منفي بر روند ثبت جهاني مجموعه خواهد داشت.

وي با تاكيد بر اينكه هويت تاريخي و منظر طبيعي اين اثر ساساني خدشه دار شده، مي گويد: انبوه فروشگاه ها و رستوران ها در خياباني كه به كاخ اردشير مي رسد چهره اين يادمان تاريخي را مخدوش كرده است.

آريا همچنين در ادامه با انتقاد از تصميم معاونت ميراث فرهنگي كشور مبني بر عدم جابه جايي روستاي آتشكده و تثبيت آن، اضافه مي كند: اين تصميم بدون دورانديشي و كار كارشناسي صورت گرفته و يكي از عواقب احتمالي آن، جهاني نشدن پرونده محور ساساني فارس خواهد بود.وي اين تصميم را تير خلاص ميراث فرهنگي بر سر كاخ ساساني فيروزآباد

مي داند. در ادامه اين گفت وگو، كاظمي مدير داخلي مجموعه تاريخي فيروزآباد به خبرنگار ما مي گويد: به رغم اينكه سير قانوني تخلفات افراد و ساكنين روستا در حال پيگيري است و كشمكش ها همچنان ادامه دارد اما هنوز به نتيجه قطعي نرسيده ايم. وي ادامه مي دهد: گرچه ساخت وسازها در روستا مطابق قانون ممنوع است اما همچنان اين روند ادامه دارد.

در ادامه اين گفت وگو، سيامك بصيري كارشناس فني اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس با تاكيد بر اينكه ساخت وساز در حريم كاخ اردشير مطابق مصوبات موجود از سال 1355 ممنوع شده است، مي گويد: در دوره هاي مختلف نيز اين مصوبه مورد تاكيد كارشناسان بوده، اما متاسفانه ساخت وسازها بدون درنظر گرفتن اين قانون همچنان ادامه دارد.

در بازنگري حريم كاخ اردشير نيز آمده است ارتفاع ساخت وسازها در روستا تا 5/4 متر بلامانع است و در حريم درجه يك ممنوع مي باشد.

به گزارش خبرجنوب، وي درخصوص حريم اين مجموعه تاريخي ميگويد: طبق قوانين ثبت حريم آثار تاريخي از كاخ اردشير به شعاع يك كيلومتر در ضلع شمالي و 2 كيلومتر در ضلعهاي شرقي، غرب و جنوب نبايد ساخت وسازي صورت گيرد، اما در حال حاضر گسترش و توسعه روستا را شاهديم كه اميدواريم هرچه سريع تر با اعمال قوانين، روند ساخت وسازها متوقف گردد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین