|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶
سرو قلیان از سفره خانه تا هتل 5 ستاره
کد خبر: ۹۹۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
با فرارسیدن هفته مبارزه با دخانیات توجه مسولان بیش از پیش به کنترل این موضوع متمرکز شده چرا که این معضل اجتماعی دیگر کوچک و بزرگ، دختر و پسر، پیر و جوان نمی شناسد.
 با فرارسیدن هفته مبارزه با دخانیات توجه مسولان بیش از پیش به کنترل این موضوع متمرکز شده چرا که این معضل اجتماعی دیگر کوچک و بزرگ، دختر و پسر، پیر و جوان نمی شناسد.

این روزها شاهد پیشرفت علم وتکنولوژی به سرعت نور هستیم اما در این میان مواد دخانی هم از قافله عقب نمانده و هر روز نوع جدیدی از آن وارد بازار می شود.از سیگار گرفته تا مواد روان گردانی که نام خیلی از آنها حتی به گوشمان هم نخورده است.

متاسفانه این بلای خانمان سوز زندگی و دودمان خیلی از افراد جامعه به ویژه جوانان را بر باد داده تا جایی که مثل نقل ونبات در دسترس همه از جمله دانش آموزان قرار گرفته است.

سرو قلیان از سفره خانه تا هتل 5 ستاره / پای عرضه مواد دخانی به مدارس هم رسیده است

در این راستا وزارت بهداشت به دنبال تصویب قانون افزایش مالیات بر دخانیات در مجلس شورای اسلامی بود که این طرح به تازگی به تصویب رسید.

اما گمانه زنی هایی مبنی بر افزایش قاچاق این کالاها به دلیل افزایش مالیات بر سیگار از برخی افراد شنیده می شد چرا که ورود قاچاقی مواد دخانی از جمله سیگاربا قیمت پایین و در نتیجه سود کلان از فروش آن دلیل خوبی برای این ادعا است.

وزارت بهداشت به منظور کنترل مصرف دخانیات و قاچاق مواد دخانی با همکاری نیروی انتظامی ، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برنامه هایی را از فردا با شروع هفته مبارزه با دخانیات اجرا می کند.

صادق‌نیت رییس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فردا سه‌شنبه 4 خرداد هفته جهانی مبارزه با دخانیات آغاز می‌شود، گفت: متأسفانه مصرف دخانیات و قلیان در کشور به ویژه در دختران و نوجوانان رشد فزآینده‌ای دارد.

وی افزود: 90 درصد افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند در سنین زیر 18 سالگی با دود مواجه بودند.

قلیان هایی که طعم روان گردان دارد!
صادق نیت در خصوص تنباکوهای معطر حاوی مواد سرطان‌زا هشدار داد و گفت: تنباکوهای معطر 70 تا 80 درصد حاوی مواد شیمیایی صنعتی و حلال‌های آروماتیک سرطان‌زا هستند که در طی سه تا 10 سال مصرف موجب بروز سرطان در افراد می‌شود.

وی ادامه داد: مراکز غیرمجاز قلیان‌های حاوی ترکیبات روانگردان را عرضه می‌کند که با همکاری‌های نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه‌هایی برای شناسایی این مراکز و برخورد قانونی با افراد خاطی داریم.

قهوه خانه ها؛ جایی برای عرضه مواد مخدر!
خلیل هلالی رییس پلیس اماکن عمومی ناجا از تصویب قانون کنترل دخانیات در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: نیروی انتظامی در ستاد کنترل دخانیات به مسئولیت وزیر بهداشت، وظیفه هدایت بهداشت و سلامت در جامعه در ارتباط با مواد دخانی را بر عهده دارد.

وی افزود: کنترل دخانیات در بخش های مختلف اعم از قاچاق مواد مخدر به کشور، عرضه خرد این مواد و مصرف در سطح اماکن عمومی مطرح می شود.

هلالی عنوان کرد: در حال حاضر نیروی انتظامی با همکاری وزارت بهداشت تصمیم به برخورد قانونی با اماکن مشغول به عرضه غیر قانونی قلیان در قالب قهوه خانه را دارد.

هتل ها و کافی شاپ ها هم از این قاعده مستثنی نیستند!
رییس پلیس اماکن عمومی ناجا در خصوص تعداد مراکز غیر قانونی ارائه کننده قلیان عنوان کرد: حدود 8000 واحد غیر مجاز در سطح کشور در این زمینه شناسایی شدند که تعداد واقعی آن در سطح کشور خیلی بیشتر است.

وی ضمن هشدار به این مراکز بیان کرد: در مرحله اول بعد از شناسایی این مراکز اخطار و در نهایت برخورد قانونی می کنیم.

هلالی با بیان اینکه در برخی فروشگاه ها ، کافی شاپ ها ، هتل ها و سفره خانه های سنتی به صورت غیر قانونی و غیر مرتبط قلیان عرضه می کنند، گفت: با این بخش از صنف ها به استناد به قانون کنترل دخانیات برخورد و آن ها را پلمپ می کنیم.

یک قلیان؛ 2 پاکت سیگار!
محمدرضا مسجدی دبیر کل مبارزه با دخانیات با تاکید بر لزوم هماهنگی عموم مردم و مسئولان برای کنترل دخانیات گفت: تصویب قانون افزایش مالیات بر دخانیات قدم مناسبی در جهت کنترل مصرف مواد دخانی بوده است.

وی افزود: 4 هزار ماده خطرناک در دود سیگار و 7 هزار و 200 ماده خطرناک در دود قلیان وجود دارد که هر قلیان به اندازه یک تا دو پاکت سیگار می تواند به  سلامت فرد آسیب برساند.

سهم 25 درصدی قاچاق از سیگار
مسجدی با بیان اینکه دود قلیان می تواند بر روی اعضای بدن جنین موثر باشد، عنوان کرد: در این راستا حرکت جدی در سطح دانشگاه ها با همکاری وزارت علوم و آموزش و پرورش اجرا شده که نمونه آن اجرای پایلوت طرح پاک در ورامین برای پیشگیری از استعمال دخانیات است.

دبیر کل مبارزه با دخانیات ایران تاکید کرد: طبق قانون عرضه مواد دخانی ، عرضه این مواد تا فاصله 50 تا 100 متری مدارس ممنوع است.

وی ادامه داد: 65 میلیارد نخ سیگار سالانه در ایران مصرف می شود که از این تعداد 15 تا 25 درصد به صورت غیر قانونی وارد کشور می شود.

مسجدی بیان کرد: روزانه 10 میلیارد تومان در کشور برای سیگار هزینه می شود که وزارت بهداشت 2 برابر این مبلغ را برای درمان بیماری های ناشی از مصرف این مواد مصرف می کند.
 
مصرف دخانیات در کشور به حدی رسیده که تمام ارگان ها و دستگاه ها برای کنترل وضعیت دست بکار شده اند اما آنچه مشخص است این امر نیازمند بیداری و هوشیاری جامعه از خطرات پیش روبه دنبال استفاده از این مواد است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین