|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۹
کد خبر: ۹۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
همزمان با سفر نارندرا مودی (نخست وزیر هند به ایران)، تاریخچه فرهنگ مشترک ایران و هند در فستیوال سه روزه‌ای از 3 تا 5 خردادماه در تهران به نمایش گذاشته می‌شود.
همزمان با سفر نارندرا مودی (نخست وزیر هند به ایران)، تاریخچه فرهنگ مشترک ایران و هند در فستیوال سه روزه‌ای از 3 تا 5 خردادماه در تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

طبق اعلام برگزارکنندگان این رویداد؛ از جمله برنامه‌های این فستیوال، شب شعری است که تاریخ هزار ساله شعر فارسی در سرزمین هندوستان را مرور می‌کند.

این شعرخوانی که «قند فارسی و طوطیان هند» نام دارد بر محوریت تاریخ شعر فارسی در سرزمین هندوستان تنظیم شده و پروفسور «سید اختر حسین» و «شفق مطلوب» از هندوستان و «ناهید مرشدلو» از ایران آن را به سبک داستان گویی اجرا می‌کنند.

علاوه بر برنامه های ادبی؛ نمایش هنرهای تصویری هند و ایرانی در طول تاریخ و برنامه‌های موسیقی عصرگاهی از برنامه‌هایی ست که تدارک دیده شده است.

نمایشگاهی با نام «تاریخ تصویری هنر و ادبیات هند و ایرانی» شامل 24 پوستر و تصویر، روابط متقابل ایران و هند را در طول تاریخ به نمایش می‌گذارد.

مجموعه‌هایی از تصاویر و صفحاتی از نسخه‌های اصلی دست‌نویس که از کتابخانه‌های مختلف هند و سایر نقاط دنیا جمع آوری شده‌اند در این نمایشگاه در معرض بازدید قرار می‌گیرد.

این مجموعه به صورتی گردآوری شده که تعامل مداوم فرهنگ، مردم، مواد و ایده‌هایی را که از عهد کهن تاکنون در هنر، ادبیات، معماری و .... متجلی شده‌اند، بیان می‌کند. همه این تصاویر در دو متن فارسی و انگلیسی توضیح داده شده‌اند.

بنا بر این گزارش، در این فستیوال، از چاپ جدیدی از نسخه خطی کتاب کلیله و دمنه نیز رونمایی می‌شود، علاوه بر این، کنفرانس بین‌المللی دو روزه‌ای با عنوان «دو تمدن بزرگ هند و ایران؛ سوابق و چشم‌اندازها» به عنوان بخشی از این فستیوال سه روزه برپا خواهد شد.

«کامنا پراساد»، موسس ائتلاف جشن بهار و مسئول فرهنگی برگزاری این فستیوال سه روزه در این باره می‌گوید: "در هزاره گذشته در دوره‌هایی از تاریخ، زبان فارسی زبان درباری و گفتاری مردم هند بوده است. بسیاری از شاعران و نویسندگان هندی نیز به خواست خود این زبان را برای تولید آثارشان انتخاب کرده‌اند."

او با اشاره به اینکه می‌توان از یک ژانر ادبی بنام ادبیات هند و ایرانی سخن گفت، ادامه داد: "«امیرخسرو»، «بیدل عظیم‌آبادی» و «میرزا غالب»، نامدارترین شعرای فارسی شبه قاره هند و در راس این ادبیات کلاسیک هستند."

این فستیوال سه روزه که بازدید برای عموم آزاد است در فرهنگستان زبان و ادب فارسی واقع در بزرگراه حقانی، بلوار کتابخانه ملی ایران برپا می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین