|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۶
کد خبر: ۹۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
پارلمان ترکیه طرح لغو مصونیت نمایندگان را با 376 رای تصویب کرد. در هفته های اخیر بحث پیرامون این طرح چنان بالا گرفت که به درگیری نمایندگان در پارلمان منجر شد.
  پارلمان ترکیه طرح لغو مصونیت نمایندگان را با 376 رای تصویب کرد. در هفته های اخیر بحث پیرامون این طرح چنان بالا گرفت که به درگیری نمایندگان در پارلمان منجر شد.

نرگس رضایی در روز نو نوشت : نمایندگان حزب کردی دموکراتیک خلق ها به شدت در برابر این طرح موضع گرفته و صلاح الدین دمیرتاش از روسای مشترک حزب به ایراد سخنانی تند علیه حزب حاکم عدالت و توسعه پرداخت و بطور خاص شخص رجب طیب اردوغان، رییس جمهور را خطاب قرار داد.

نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها از تصویب این طرح احساس خطر جدی می کردند و به درگیری فیزیکی با موافقان آن که همگی از حزب حاکم بودند،   پرداختند.این در حالی بود که فعالان رسانه ای کرد در رسانه های غرب بطور گسترده در تقبیح طرح فوق نوشتند.

بی بی سی،از جمله رسانه های غربی بود که به پوشش گسترده اخبار و دیدگاهها پیرامون طرح لغو مصونیت نمایندگان پرداخت و تا آنجا پیش رفت که بصورت یکطرفه به انعکاس دیدگاه کردها پرداخته و به تریبون آنها تبدیل شد.رادیو زمانه هم از دیگر رسانه های غربی بود که بویژه از کردهای خارج نشین ایرانی حول محور این طرح گزارشها و مقاله های بسیاری را منتشر کرد.

فعالان رسانه ای کرد همسو با صلاح الدین دمیرتاش،رهبر حزب دموکراتیک خلق ها،اتهام های بسیاری را متوجه حزب حاکم ساختند اما در نهایت این رای اکثریت پارلمان بود که سرنوشت این طرح را رقم زد.

روز گذشته،روز مهمی در تاریخ ترکیه بود.376 نماینده از 550 عضو پارلمان به این طرح که مصونیت پارلمانی نمایندگان را لغو می کند،رای دادند.آرایی که " تاریخی " خوانده شدند.

در این میان آنچه جالب توجه بود،موضع رجب طیب اردوغان،رییس جمهور ترکیه بود.اردوغان بعد از اقامه نماز جمعه در مسجدی در ریزه گفت مردم مخالف حضور نمایندگان مجرم و دست ‌نشاندگان گروه تروریستی تجزیه‌طلب پ ک ک  در پارلمان کشور هستند و رای روز گذشته پارلمان کشورش را   " تاریخی " توصیف کرد.

صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک‌داغ، رؤسای مشترک حزب دموکراتیک خلق ها به نمایندگان اروپایی نامه نوشتند که حالا دیگر قانون لغو مصونیت نمایندگان می خواهد حزب آنها را در پارلمان نابود کند.

اما افکار عمومی ترکیه بر این باور بود که حزب دموکراتیک خلق ها از پ ک ک حمایت می کند.گروهی شبه نظامی که در ترکیه به عنوان گروهی تروریستی شناخته می شود و طی چندین دهه با مبارزات مسلحانه اهداف تجزیه طلبانه را دنبال می کرده است.

پ ک ک از ماهها پیش رویارویی سخت با ارتش ترکیه داشته و صدها نیروی نظامی این کشور اعم از پلیس و سرباز را ترور کرد.

کاراییلان از مقامات پ ک ک زمستان 2016 گفت که صدها نیروی انتحاری دارند که ترکیه را به آتش خواهد کشید و از ماه مارس انفجار و حملات تروریستی از آنکارا پایتخت سیاسی و استانبول قلب اقتصاد ترکیه تا دیگر شهرها را ناامن کرد.اتفاقی که خرسندی مقامات پ ک ک را در پی داشت.

بسه هوزات از دیگر مقام های پ ک ک از کوههای فندیل،حزب لائیک های ترکیه را خطاب قرار داده و خواستار برگزاری انتخابات در اسرع وقت شد.

این مقام پ ک ک در حالی حزب لائیک های ترکیه را خطاب قرار داد که این حزب همانند حزب حاکم،پ ک ک را یک گروه تروریستی دانسته و با دولت در مبارزه با این گروه همسو هستند.به گونه ای که رهبر حزب لائیک ها که بعد از حزب حاکم،بیشترین کرسی های مجلس را در اختیار دارند،چندین بار همراه رجب طیب اردوغان،رییس جمهور در مراسم تشییع نیروهای نظامی که توسط پ ک ک کشته شدند،حضور یافته و خواستار مبارزه همه جانبه ارتش با این گروه شد.

بسه هوزات،مقام زن پ ک ک که در جریان انتخابات پارلمانی به صراحت برای حزب کردی دموکراتیک خلق ها رای خواسته بود،روند حوادث سیاسی اخیر ترکیه را چنین ارزیابی می کند که می تواند به انتخابات زودهنگام بینجامد.

پ ک ک در ترکیه به شدت منفور شهروندان و احزاب بوده و پرونده های بسیاری از سوی خانواده های ترکیه ای علیه این گروه در دادگاههای ترکیه به جرم ربودن و اغفال فرزندانشان تشکیل شده است.

پ ک ک برای افزایش نیروهای خود اقدام به اغفال و ربودن کودکان کرده و در این میان دختران نوجوانان بزرگترین قربانی هستند.

تنها در تابستان سال گذشته در شهری در ترکیه نزدیک مرزهای ایران مسئولان شهر از ربوده شدن 40 دختر توسط پ ک ک خبر دادند.

پ ک ک در ایران هم شاخه ای به اسم پژاک دارد که بارها حملاتی تروریستی به پاسگاههای مرزی انجام داده اند.ضمن اینکه بازوی این گروه در سوریه در روزهای اخیر مرتکب جنایاتی شدند که در رسانه های ایرانی بازتاب گسترده ای یافت.

گفته شد پ ک ک با حمله گسترده به محلات عرب نشین و مراکز نظامی و دولتی مستقر در شهر حسکه برای پاکسازی نژادی آن از اعراب تلاش می کنند و از نقطه نظر شاهدان عینی عناصر پ ک ک با ایجاد مراکز غیرقانونی تحت عنوان "آسایش" در صدد کنترل نظامی شهر بودند. طی روزهای اخیر بیش از 14 پست بازرسی از سوی این گروه در بخشهای کرد نشین حسکه راه اندازی شده بود که با واکنش نیروهای امنیتی و پلیس سوریه مواجه و درگیری هایی میان آنها بوجود آمد.پ ک ک در ادامه به آتش زدن مزارع کشاورزی متعلق به ساکنان عرب حسکه اقدام کرد.

طبق گزارش های رسانه های ترکیه در بین نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها،نماینده ای وجود دارد که چریک پ ک ک بوده و یکی از آنها چند ماه پیش در ارسال کمک و مواد غذایی به پ ک ک درست در بحبوحه نبرد ارتش با این گروه دست داشته است که در رسانه های ترکیه صحبت از دستگیری او حین ارسال کمک مطرح شد.

حال این موضوع را باید کنار این اظهارات رییس جمهور اردوغان قرار داد که به صراحت اعلام کرد مردم، مخالف حضور نمایندگان مجرم و دست‌نشاندگان گروه تروریستی تجزیه‌ طلب پ ک ک در پارلمان کشور هستند.

سرویس امنیت و اطلاعات ترکیه در جریان نبرد ارتش با پ ک ک بارها مستنداتی را مبنی بر حمایت اعضای حزب دموکراتیک خلق ها از این گروه منتشر کرد و جهت گیری نمایندگان این حزب در قبال این طرح به دلیل احساس خطری است که از قبل این ارتباطات می کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین