|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
به مناسبت سفر نخست وزیر هند به ایران
کد خبر: ۹۹۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
فضای پسابرجام موقعیتی مناسب را برای ارتقای همکاری های بین المللی فراروی ایران گشود. سفر دو روزه «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به تهران را نیز در این راستا می توان به عنوان گشاینده فصلی نو از همکاری میان دو کشور دانست.
 فضای پسابرجام موقعیتی مناسب را برای ارتقای همکاری های بین المللی فراروی ایران گشود. سفر دو روزه «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به تهران را نیز در این راستا می توان به عنوان گشاینده فصلی نو از همکاری میان دو کشور دانست.

هند کشوری در جنوب آسیا که از شمال غربی با پاکستان؛ از شمال با چین، بوتان، نپال و تبت؛ از شمال شرقی با برمه و بنگلادش همسایه‌ است و با خلیج بنگال و اقیانوس هند مرز آبی دارد، پایتخت این کشور دهلی نو به شمار می رود.

پیشینه و نزدیکی فرهنگی میان ایران و هند سبب شده است تا این دو کشور همواره و در طول تاریخ از روابط رو به رشدی برخوردار باشند و ایران به عنوان چهارمین دارنده ذخایر بزرگ نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا و موقعیت جغرافیایی و کوتاه بودن مسیر انتقال نقش مهمی در تامین انرژی این کشور به عهده داشته است.

سفر «نارندرا مودی»، نخستین دیدار نخست وزیر هند از ایران در 15 سال گذشته محسوب می شود که بر پایه هدف های اعلامی، رایزنی در زمینه ارتباطات منطقه ای، زیرساخت ها، سرمایه گذاری در بخش انرژی، گسترش تجارت دوجانبه و همکاری در زمینه صلح و امنیت منطقه از جمله مهمترین محورهای گفت وگوها است.

ایرنا به مناسبت سفر «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به ایران به بررسی روابط دو کشور در دولت یازدهم پرداخته است.

** 14 مرداد 1392
- حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «محمد حامد انصاری» معاون رییس جمهوری هند، با قدردانی از حضور مقام های هندی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران، روابط دو کشور را مهم و تاریخی خواند و تاکید کرد: روابط ایران و هند در آینده در تمامی عرصه‌ها بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

** 22 شهریور 1392
- حجت الاسلام «حسن روحانی» که برای شرکت در سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به قرقیزستان سفر کرده بود، با «سلمان خورشید» وزیر امور خارجه هند دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار روحانی بر توسعه همکاری های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و هند به ویژه در عرصه اقتصادی تاکید کرد.

**چهارم آذر 1392
- «سلمان خورشید» وزیر امور خارجه هند در دیدار با «ابراهیم رحیمی پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران که برای شرکت در یازدهمین دور گفت و گوهای راهبردی دو کشور در سطح معاونان وزیران امور خارجه برگزار شده بود، با تبریک موفقیت به دست آمده در گفت و گوهای هسته ای ژنو به ملت و دولت ایران گفت: ما همواره در دیدار با همتایان غربی خود توصیه می کردیم که با مردم ایران تنها باید با زبان احترام صحبت کرد.

**ششم آذر 1392
- هیات بزرگ تجاری و بازرگانی 50 تنی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی «یحیی آل اسحاق» رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران در سفر یک هفته ای خود به هند در حیدرآباد مرکز ایالت «آندراپرادش» هند با طرف های هندی تفاهم نامه های تجاری و اقتصادی امضا کردند. براساس این تفاهمنامه ها دو طرف در خصوص تبادل هیات های تجاری، همکاری در بخش دارو، مسکن، راهسازی و کشاورزی به توافق رسیدند.

**هشتم آذر 1392
- هیات تجاری ایران و نمایندگان انجمن صادرکنندگان هند دو تفاهم نامه همکاری تجاری و اقتصادی در بمبئی هند امضا کردند. تاکید بر همکاری اتاق های بازرگانی دو کشور، تبادل هیات های بازرگانی، تبادل اطلاعات ظرفیت های همکاری های تجاری و اقتصادی، معرفی فرصت های سرمایه گذاری و انجام دیدارهای مستمر تجار و بازرگانان دو کشور از جمله مفاد این تفاهم نامه های تجاری به شمار می آید.

** سوم بهمن 1392
- هیات 51 نفره تجار و بازرگانان ایرانی در سفر خود به بمبئی مرکز اقتصادی هند با تاجران این کشور دیدار و گفت وگو کردند. دو طرف در این دیدار در ایالت ماهاراشترا هند، درباره راه های گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی و رفع موانع و مشکلات موجود به گفت وگو و تبادل نظر پرداختند.

** 12 بهمن 1392
- «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با «شیوشانکر منون» مشاور امنیت ملی هند دیدار و بر همکاری ها تاکید کرد. دوطرف در این دیدار آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و همکاری های دو جانبه را مورد بررسی قرار دادند.

**هشتم اسفند 1392
- «محمد جواد ظریف» وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت رسمی «سلمان خورشید» وزیر خارجه هند وارد دهلی نو شد و مورد استقبال مقام های وزارت خارجه این کشور و رییسان نهادهای ایرانی قرار گرفت.

** 9 اسفند 1392
- «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو با «محمد حامد انصاری» معاون رییس جمهوری هندوستان در مورد راه های توسعه روابط دوجانبه دیدار و گفت وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این سفر با «مانموهان سینگ» نخست وزیر این کشور دیدار داشت.
- وزیران امورخارجه ایران و هند ضمن دیدار با یکدیگر در دهلی نو، راه های گسترش روابط دو جانبه را بررسی کردند. «محمد جواد ظریف» و «سلمان خورشید» در نشستی که با حضور هیات های دیپلماتیک دو کشور در دهلی نو برگزار شد، در خصوص راه های گسترش همکاری ها در بخش های مختلف و رفع موانع موجود برای توسعه مناسبات تبادل نظر کردند.

** 17 خرداد 1393
- «حلیمه یعقوب» رییس مجلس سنگاپور و هیات همراه به منظور گفت و گو و رایزنی با مقام های بلندپایه ایران، وارد تهران شد. حضور در صحن علنی مجلس، دیدار با رییسان مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه ایران از برنامه های سفر وی در تهران بود.

**23 تیر 1393
- یادداشت تفاهم دو کشور ایران و هند درباره همکاری در زمینه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میان «محمدحسین طالبیان» معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و «سیاتیش سی مهتا» مدیر کل شورای روابط فرهنگی در تهران امضا شد.

** هفتم آذر 1393
- «عباس آخوندی» وزیر راه وشهرسازی در دیدار با «سورش پارباکارپاربو» وزیر راه آهن هند در سفر چهار روزه اش به دهلی نو زمینه های همکاری دو کشور در زمینه های ریلی را بررسی کردند.

** 21 بهمن 1393
- «اجیت دوال» مشاور امنیت ملی هند که در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و امنیتی به منظور تقویت هرچه بیشتر روابط دو کشور و همکاری در زمینه های امنیتی و سیاسی به تهران سفر کرده بود، با حسن روحانی رییس جمهوری دیدار کرد و درباره موضع ایران در گفت و گوهای هسته ای با قدرت های غربی، گفت و گو کرد.

**18 تیر 1394
- حسن روحانی رییس جمهوری‌ در حاشیه اجلاس مشترک گروه بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس در روسیه در دیدار با «نارندار مودی» نخست وزیر هندوستان روابط دو کشور را صمیمانه و تاریخی توصیف کرد.

**22 مرداد 1394
- «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در دومین دور سفر منطقه ای خود وارد دهلی نو شد و با «نارندرا مودی» نخست وزیر و برخی دیگر از مقام های بلندپایه این کشور دیدار و تبادل نظر کرد. توسعه بندر چابهار، سرمایه گذاری در بخش انرژی، همکاری های بانکی، کریدور شمال و جنوب، مقابله با فعالیت گروه های تروریستی از مهمترین محورهای گفت وگوی وزیر امورخارجه کشورمان در سفر یک روزه به دهلی نو بود.

**هفتم دی 1394
- «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران که به همراه هیاتی برای شرکت در کمیسیون اقتصادی ایران و هند به دهلی نو پایتخت هند رفته بود با «نارندرا مودی» نخست وزیر و «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند درباره روابط دو کشور، همکاری های منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کرد.
- سند توافقنامه جامع همکاری های اقتصادی ایران و هند در 73 بند به امضای «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند به امضا رسید. دراین سند جامع دو طرف بر همکاری در زمینه انرژی، زیرساخت، اتصالات، همکاری های بانکی، کنسولی، تجارت و گردشگری توافق کردند.

** 28 دی 1394
- «ماناکا گاندی» وزیر امور زنان و کودکان هند با «فاطمه رهبر» رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

**15بهمن1394
- «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند با «ابراهیم رحیم پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان در دهلی نو، دیدار و گفت و گو کرد.

** 21 فروردین1395
- «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت و گاز طبیعی هند به همراه یک هیات بلند پایه از نمایندگان بخش خصوصی این کشور وارد تهران شد و در نخستین گام یک سند همکاری را با «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت ایران به امضا رساند. با امضای این سند همکاری، مطالعات میدان فرزاد B به شرکت های هندی واگذار شد و گفت و گوهایی در خصوص نحوه تسویه بدهی نفتی هند انجام گرفت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین