|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۳
بانک هایی که خسته و پیرمان کرد
کد خبر: ۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
اگر به افزایش نرخ سود بانکی در چند سال اخیر که بیش از 20 درصد بوده توجه کنیم بدون شک می توان به استفاده ابزاری بانک ها از وام گیرندگان برای افزایش سرمایه خود پی برد.
دین اسلام قرض دادن به یکدیگر را بسیار تاکید می کند. به همین منظور یکی از کارکردهای بانک های اسلامی، ارائه وام از پول هایی است که در پس اندازهای قرض الحسنه جمع می شود. چند سالی می شود که بانک های ایرانی از این رویکرد دور شده و عمده فعالیتشان را بر افزایش سرمایه های غیر منقول مانند خرید ملک متمرکز کرده اند. از سویی دیگر افزایش نرخ بهره و سود وام های پرداخت شده نیز بانک ها را از مسیر حسنه شان دور کرده است.

بانک های تورم زا
از این رو می توان انتظار داشت که کارکرد تولیدی بانک ها به منظور جمع آوری نقدینگی روندی منفی به خود خواهد گرفت و هستند بسیاری از بانک ها که در شرایط کنونی با افزایش بهره بانکی که گاه به 40 الی 45 درصد می رسد گوی سبقت را حتی از برخی ربا گیرندگان ربوده اند. چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در کنگره خانه کشاورز از سیستم بانکی کشور گله کرده و قوانین این بانک ها را دست و پا گیر برشمرد. محمد رضا نعمت زاده با تاکید بر نداشتن همکاری بانک ها با بخش تولید یادآور شد: "از دست سیستم بانکی پیر شده ام؛ اما آنقدر پیگیری می کنیم تا به نتیجه برسد." وی با اشاره به اینکه اصل کار تولید به بانک ها بر می گردد در سخنانش به تورم و بیکاری ناشی از رویکرد بهره ای بانکی اشاره می کند و تاکید دارد: "بانک ها تنها به دکان خود چسبیده اند."

خرید ملک جایگزین تولید
ربا همواره در فقه اسلامی مورد نکوهش قرار می گیرد و بانکداری بدون ربا نیز از چشم اندازها و آرزوهای دولت های اسلامی به شمار می رود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که قانون عملیات بانکی بدون ربا تدوین و تصویب شد تا نقدینگی مردم توسط بانک ها به چرخش درآمده و به عنوان سرمایه ای در تولید برای توسعه اقتصادی با تاکید بر مولفه های اسلامی به شمار برود. اما بانک ها در شرایط اقتصادی کنونی تعاریف گوناگونی از وام ها و میزان بهره ان ایجاد کرده اند و سودشان را در عرصه خرید اموال غیر منقول همچون خرید ملک با تمرکز به افزایش قیمت، وارد کرده اند. تنوع وام ها و نرخ آن در بانک هایی همچون ملت، صادرات، پارسیان، توسعه و... آنچنان زیاد است که مبنای گردش سرمایه ای از نظر بازگشت سود را می توان به راحتی در اخذ بهره آن دانست.

اگر به افزایش نرخ سود بانکی در چند سال اخیر که بیش از 20 درصد بوده توجه کنیم بدون شک می توان به استفاده ابزاری بانک ها از وام گیرندگان برای افزایش سرمایه خود پی برد. سرمایه ای که اغلب توسط برخی از بانک های خصوصی مانند پارسیان و دولتی همچون ملت صرف خرید ملک می شود.

تعیین سقف بهره
مدت زمانی می شود که کشور و مردم با مشکلات متعدد اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و کسب درآمد ، تولید و داشتن شغل برایشان سخت شده است. با توجه به شرایطی که بر کشور حاکم شده اخذ بهره هایی اینچنین بالا مناسب نبوده و با توجه به امارهایی که طی 3 سال گذشته منتشر شد؛ بانک ها بیشترین پرونده را در دستگاه قضایی برای اخذ طلب از وام گیرندگانی که در پرداخت اقساط و بهره دیرکرد داشته را گشوده اند.
آیت الله مکارم شیرازی نیز به نوع اخذ و میزان بهره بانکی انتقاد داشته و اخذ کارمزد بیش از 4 درصد را حرام می داند. ایشان با تاکید بر خیر بودن قرض الحسنه در سنت های الهی یادآور می شوند: اینکه در بانک ها در ظاهر با نام اسلام کار شود و در باطن عمل اسلامی صورت نگیرد؛ این بانک ها عملشان اسلامی نبوده و همان بانک هایی می شوند که در زمان طاغوت در ایران دایر بود.
این مفسر قرآن کریم در بخشی دیگر از سخنان خود یادآور می شوند که شرایط کنونی اقتصاد کشور بد بوده از این رو بانک ها نیز به کار تولید نمی پردازند چون تولید و درآمد کاهش یافته؛ پرداخت بهره بانکی سخت و گاهی میسر نیست.

به گفته برخی از مراجع عظام جریمه بانکی نیز ربا به شمار می رود و دریافت آن نیز از سوی بانک حرام است.
آیت الله نوری همدانی نیز با تاکید بر رویکرد بانک ها در اخذ بهره و دیرکرد بانکی بیان کردند:‌ فعالیت بانک‌ها باید مورد توجه قرار گیرد تا پول مردم در راه ربا خواری مصرف نشود زیرا دیرکرد حرام است بلکه باید در راه ترقی و پیشرفت مورد استفاده قرار گیرد.

بخشش و تولید موثر برای مردم و بانک
شاید شرایط کنونی اقتصادی، بانک ها را به اخذ چنین تدابیری برای درآمد زایی کشانده است اما مردم نیز در این شرایط اقتصادی نیازمند مساعدت هستند. مدتی می شود که شرکت های بیمه ای و سازمان امور مالیاتی قانونی را به اجرا درآورده تا در آن کسانی که اصل مالیات و پول را طی 6 ماه بپردازند؛ می توانند از جریمه، دیرکرد و سود معاف شوند. این چنین رویکردی می تواند امید را به مردم داده و بانک ها نیز حداقل به اصل پول خود برسند. کشور در شرایط اقتصادی خاصی به سر می برد که همگان در جنگ علیه تحریم ها بوده و نیازمند یاری و همکاری به منظور سازندگی و آبادی ایران هستیم. از این رو کاهش بهره بانکی و بخشش دیرکرد  وام ها می تواند جانی تازه را به تولید کنندگان داده  تا گردش چرخش اقتصاد کشور را  شاهد شویم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱۰
karimi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
0
4
در جنگ اقتصادی ما ضرر مالی دادیم و پاش وایستادیم. جنگ هم بشه وایستادیم . ولی حداقل دولت و حکومت اسلامی باید مارو که از به خاطر دفاع از حکومت و تحریم متضررر شدیم از شر تاراج اموالمون که مهم ترینش منزل مسکونی هست که وثیقه بانکه نجات بده.
افرادی که وام گرفتن برای همین مملکتن. ضرری هم که ما کردیم به خاطر بی تدبیری بعضی از دولتمردها بوده وگرنه سالهاست که ما کاسب بودیم. امیدوارم به کمک شما مطبوعات آرامش روانی و مالی بعد از سالها به زندگی ما برگزده.
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
0
4
با عرض سلام و تشکر از دیدگاه جالب و ریز بینانه تون به بزرگترین مشکل تعداد زیادی از مردم و ما کاسب ها. من وام گرفتم ولی نمی تونم برگزدونم با اینکه با برادرهام توی بازار کار می کنیم 3 سال هستا به خاطر تحریم و چک هایی که از اشخاص گرفتیم و برگشت خورد کاسبیمون زمین خورده. حالا نیمتونیم سود و جریمه دیگر رو پرداخت کنیم بانک هم تمدید نمیکنه و میگه باید سود و جریمه رو یکجا پرداخت کنید که مبلغش از اصل وام بیشتر شده. ما تاوان بی تدبیری ریاست جمهوری قبلی رو میدیم و تحریم شدن ها رو . امیدوارم آقای روحانی و آقای خامنه ای ما رو از شر بانک ها که میخوان سقف بالای سرمون رو ازمون بگیرن و شکایت کردن و اگه بتونن به زندان بندازمون نجات بدن. والله ما کاسبیم و کاسب رو میگن حبیب الله. آقازاده و یا خاوری نیستیم که دزد و فراری باشیم.
در هر صورت همه ملت برای ما بدهکاران بانکی هم جزوشون هستیم در گیر جنگ اقتصادی هستیم. لطفا به گوش مسولان برسونید تا فکر اساسی کنن و هزاران نفرو از آشفتگی مالی و روانی و جنگ خانوادگی نجات بدهند.
مرسی از زحمات و تیزبینی شما
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
0
1
عزیزان من..... صندوق مهر امام رضا پرچم دار جریمه دیرکرد هست چون سودش 4درصدی پس جریمه اش از همه بیشتره این استدلال مدیر عامل صندوق می باشد خدا به داد ما برسد
کشاورز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
0
1
با سلام
به نظر من بانکهای تخصصی از جمله بانک کشاورزی یکی از مهم ترین عوامل سقوط کشاورزی ایران است. تصمیماتی که در این بانک گرفته می شود تصمیماتی است که با منلفع ملی در بخش کشاورزی متضاد است اگر به بنیان گذاران اولیه این بانک نگاه کنید همیشه از دید ارباب و رعیتی به قرض گیرندگان و وام گیرندگان نگاه کرده اند در بانک کشاورزی یک سری افراد نا لایق وجود دارند که همیشه تیشه به ریشه کشاورزان میزنند با این وام هایی که برای 5 تا 10 میلیون یا حتی 100 تا 200 میلیون انچنان کشاورز و تولید کننده را دور میزنند که کشاورز هر چه تولید میکند یا باید بدهد بانک یا اینکه سود پولش بدهد و دوباره با هزار خواهش و تمنا وامش را تمدید کند
اینجانب پیشنهاد می دهم که تاثیرات تصمیمات بانک کشاورزی را در رکود کشاورزی بررسی کنید ببینید آیا بیش از 70 درصد بدبختی کشاورزان و باغداران نوع برخورد بانک کشاورزی با آنها نیست و مطمین باشید که آن 30 درصد هم که مشکلی ندارند از بانک کشاورزی وام نمیگیرند. بروید و تحقیق کنید این نتیجه اولیه یک تحقیق میدانی است و عنوان بسیار خوبی برای پروژه های دکتری است در رشته اقتصاد کشاورزی و یا حتی اقتصاد عمومی
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
0
0
با سلام ما برای چرخیدن اقتصاد خودمون و کشور وام گرفتیم. حالا شده بلای جونمون. حکومت اسلامی باید به ما کمک کنه چون ما تخصص و تجربه داریم ولی بدی شرایط اقتصادی حاکم شده بر کشور مشکل ساز شده و همین طور که ما پشتوانه حکومتیم انتظار حمایت حکومت از خودمون رو داریم.
با سپاس از توجه و دقت شما.
امیدوارم دولت توجه ویژه به بخشش سود و دیر کرد جرایم بانکی داشته باشه. و میلیون ها ایرانی رو از این وضعیت بد رها کنه.
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
0
0
با سلام. مطالب شما خيلي مهم و مشكل حيلي از ما ايراني ها شده است. فقط در مورد اخذ معوقات بانكي صحبت ميشه ولي مسولان در مورد ديركرد و جرايم كه دليل زياد شدن معوقات است حرفي نمي زنند.
و اينكه شرايط تحريم. چك هاي برگشتي.... سبب اين وضعيت شده. دولت بايد فكري به حال ما بدهكاران بانكي كنه. بيشتر مردم زير 200-300 ميليون بدهكار بانكي هستن. و شايد بيشتر افراد زير 100 ميليون. دولت بايد حداقل سود ودير كرد رو ببخشه تا ما هم بتوانيم اصل پول رو بديم و براي زندگيمون كه شده آخرت يزيد يك فكري كنيم و اآرمش تعداد زيادي از مردم به توجه و مساعدت دولت و شخص دكتر روحاني كه كليد گشايش وضعيت ما در دست پر تدبيرشون هست بستگي دارد. مرسي از شما
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
0
0
سلام مرسی از توجهتون. متاسفانه بانک ها وام های بالای 20 درصد به ما دادند و متاسفانه ما زندگیمون به ربا آلوده شده. حالا این ربا هم جامعه مون رو فرا گرفته و با مشکلات زیادی موجه کرده. امیدوارم دولت به نظرات مراجع توجه کنه و مردم را از این وضعیت نجات بده. چون اگر فرض بگیریم توی هر فامیل یک بدهکار که بانک میخواد وثیقه شو به اجرا میزاره وجود داشته باشه گرفتاری اون همه خانواده رو درگیر میکنه. امیدوارم دولت تدبیر و امید به این وضعیت سروسامان بده و مثل سازمان امور مالیاتی و بیمه ها دیرکرد ها و جرایم بخشیده شود.
آناهید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
0
0
اگه اسم این سود ربانیست پس چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چهارمیلیون شده ده میلیون

و همین جوری داره افزایش پیدا می کنه
محمد فتح اله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
0
0
لطفااگر كسي توان كمك درخصوص راهنمايي اينجانب را دارد به خاطربيكار نشدن بي گناهاني دريغ ننمايد؟؟؟اي بابا منه توليد كننده با وجود٤٣نفر اشتغال زايي+نداشتن چك برگشتيونگرفتن سابقه هيچ وامي+داشتن ١٣٠٪وثيقه+مصوبه باامضاي ريس كل بانك صنعت ومعدن + تاييد معاون وزير+معرفي از سوي سازمان صنعت ومعدن+باوجودصادرات وگرفتن لوح تقديرازاستانداراستان مركزي +انتخاب به عنوان تعاون برتر سال ٩٠+وبازديد وتاييددرخصوص نيازدريافت وام سرمايه در گردش توسط ريس صنعت ومعدن+ معاون برنامه ريزي استانداري+ريس كل اداره تعاون+و...؟ از سال ٨٩به بانك صعنت ومعدن معرفي شدم براي دريافت ٤٦٠ ميليون تومان كه بعداز ٨ ماه تلاش٢٣٠ميليون دريافت كردم وچيزي نديدم جز تحقير + سندسازي+تبديل شدن٢٣٠ ميليون وام نيمه كاره بعد از ٣٦ ماه به ٤٠٠ ميليون كه بإكمال تعجب صدوراجراييه توسط بانك+ وبه چالش كشيدن شركت و... مواجه شدم (اسناد موجودهست)نه تواني براي نامه نگاري دارم نه انگيزه اي براي بهره برداري دوتا اختراع گرتو خاك خورده
كريم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
0
0
باسلام.من سال 1387مبلغ 2500000تومان وام ازصندوق مهرامام رضا گرفتم به دليل مشكلات مالي نتوانستم اقساط رابه موقع پرداخت كنم.500000 به موقع پرداخت كردم ولي براي بقيه به مشكل برخوردم.درتاريخ 1393/6/22كل مبلغ رابه همراه بهره پرداخت كردم.اما درخواست 700000تومان جريمه ديركرد داشتم.حالا مراجعه كردم ميگن جريمه 1200000تومان شده ٠راه حل جيه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین