|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
وزیر نیرو اظهار کرد: باید خلا منابع مالی را با تکیه بر پژوهش و به ثمر رساندن آن‌ها و تبدیل پژوهش‌ها به فن‌آوری‌ها و تولید تجاری، جبران کنیم.
حمید چیت‌چیان در مراسم اختتامیه کنفرانس بین المللی برق که شب گذشته برگزار شد با بیان مطلب فوق به موضوعاتی اشاره کرد که در سال‌های آینده باید در کنفرانس مذکور مورد توجه قرار بگیرد و گفت:‌ صنعت برق در ایران صنعتی موفق و پیشرو است و با توجه به رشد سریع مصرف، تامین برق مورد نیاز کار عظیمی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سفر خود به روسیه گفت: وزیر انرژی و معاون روسیه گفت که حدود 300 هزار مگاوات ظرفیت نیروی برق دارند و در سال‌های اخیر 10 هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کرده‌اند در حالی که روسیه با وسعتی که دارد ایجاد 10 هزار مگاوات را کاری عظیمی می شمرد، ما با 70 هزار مگاوات ظرفیت ناچاریم سالانه 5000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به بهره برداری از سیستم PMU برای اولین بار درایران گفت: بهره برداری از این سیستم حلقه افتخاری برای کشور است.

چیت‌چیان افزود: در دنیا حدود هفت کشور هستند که سیستم رمز (PMU) را دارند خوشبختانه ایران نیز به این جرگه پیوسته که همه این‌ها نشان دهنده موفقیت های عظیم است.

وی افزود: به جای پرداختن به موفقیت‌های کسب شده باید نگاه کنیم چه چالش‌هایی را پیش رو داریم و باید چالش‌های صنعت را شناسایی کرده و برای آن‌ها چاره اندیشی کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به میزان کاهش افت تلفات در یکی از کشورها تا 3.6 درصد گفت: آن کشور با داشتن ظرفیت نصب شده تقریبا برابر کشور ما دو برابر انرژی که تولید می‌کنیم می‌توانند تولید کنند.

دیگر منابع مالی دولتی در دست نیست

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که آن زمانی که منابع مالی دولتی به وفور دراختیار صنعت قرار داشت، گذشته است تصریح کرد: آن منابع مالی دیگر نیست و ما باید با تکیه بر پژوهش همان علم و به ثمر رساندن پژوهش‌ها و تبدیل آن‌ها به تولید تجاری خلا منابع مالی را جبران کنیم.

وی افزود: اگر تا امروز پژوهش به عنوان زینت برای ما محسوب می‌شد، امروز یک "باید" برای ما است چرا که بدون این کار در آینده امکان اداره صنعت را نخواهیم داشت.

وزیر نیرو افزود: از الان می توانیم نان منابع مالی را بخوریم بنابراین باید در زمینه علم و فن‌آوری به افتخاراتی برای کشور برسیم.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که چالش های پیش روی صنعت باید دقیقا شناسایی شوند گفت: اقتصاد صنعت برق، اصلی ترین چالش است. پیشنهاد می کنم در دوره‌های بعدی کنفرانس، نشست های ویژه در زمینه اقتصاد برق برگزار شود. باید ببینیم درآمد صنعت را چگونه می توانیم ارتقا و هزینه را کاهش دهیم. باید دید چگونه می توان بین هزینه و قیمت تعادل برقرار کرد.

وی با تاکید بر این‌که باید با تکیه بر علم، مشکلات را حل کنیم به کارآیی انرژی تاکید کرد و گفت:‌ کارآیی انرژی دیگر مسئله ای است که باید بدان پرداخته شود و باید ببینیم چگونه می توانیم تلفات شبکه را کاهش داده راندمان را افزایش دهیم.

شبکه‌های فشار ضعیف برچیده می شوند


وزیر نیرو با اشاره به برچیده شدن شبکه‌های فشار ضعیف گفت:‌ از این پس شبکه‌های فشار ضعیف که مهمترین دلیل بالا بودن تلفات برق در شبکه محسوب می‌شوند برچیده خواهند شد. خدمات رسانی به مشترکین هسته حیاتی محسوب می‌شود و اگر نتوانیم رضایت مشترک را جلب کنیم قضاوت جامعه براساس عملکرد ما در ضعیف‌ترین بخش زنجیره خواهد بود.

چیت‌چیان با اشاره به ایجاد شبکه هوشمند نیز گفت: روش‌های گذشته پاسخگوی اداره شبکه نیستند لذا نیازمند هوشمندسازی شبکه هستیم.

نیروگاه‌ها برای شارژ خودروهای برقی آماده شوند

وی با تاکید بر لزوم آمادگی نیروگاه ها برای ساپورت خودروهای برقی گفت: تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ، افزایش جمعیت و نیاز به افزایش ظرفیت وسایله نقلیه، صرف بیشتر سوخت‌های فسیلی را در پی خواهد داشت که آلودگی بیشتری دارند، بنابراین امیدواریم در آینده کاربرد خودروهای برقی را در دستور کار قرار دهیم که این موضوع برای صنعت برق فرصت است چون می‌توانیم از تولید نیروگاه ها برای شارژ خودروها استفاده کنیم.اگر صنعت برق خود را برای حمایت از خودروهای برقی آماده نکند ممکن است نتواند پاسخگو باشد.

وزیر نیرو با اشاره به ذخیره سازی برق به عنوان یکی از وسایل مهم صنعت گفت: پیل سوختی از انواع ابزار ذخیره سازی محسوب می شود که باید به آن بسیار جدی توجه کرد. الگوی مصرف برق تغییر کرده به گونه‌ای که پیک روزانه از پیک شبانه سبقت گرفته است و دلیل آن استفاده از وسایل سرمایشی به میزان بسیار بالا است.

چیت‌چیان با اشاره به لزوم استفاده از وسایل سرمایشی با راندمان بالا برای گذر از تابستان گفت: اگر فن‌آوری های نو را گسترش دهیم ما را از سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که باید برای یک ماه تابستان صورت می دهد معاف می کند.

وی با اشاره به این که مسائل زیست محیطی و کاهش آلاینده‌ها از مسائل بسیار جدی محسوب می‌شود، گفت:‌در حال حاضر در شهر اراک وضعیت بسیار نامطلوبی از نظر محیط زیست وجود دارد و ما نیز دراین حوزه مسوولیم و باید پاسخگو باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به این که ایران توان ساخت توربین‌های گازی را دارد گفت: یکی از سیاست‌های ما تکیه بر دی.جی و سی.اچ.پی‌ها است باید این کار را بکنیم تا پاسخگوی نیازهای آینده باشیم.

چیت‌چیان با اشاره به زمینه‌های خوب موجود در صنعت برق گفت:‌اگر برنامه ریزی هوشمندانه برای صنعت برق صورت گیرد می توانیم در تامین مولدها متکی به خود باشیم و بازار بسیار بزرگی برای آن وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که مطمئنم با پیگیری این سیاست‌ها تحول بسیار اساسی در صنعت برق رخ می دهد گفت: توجه به مسائل بیان شده هزینه ها را به شدت پایین می آورد البته منظورم تعرفه فعلی برق نیست بلکه هزینه‌های واقعی را می گویم.

وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم نه فقط به لحاظ وضعیت نیروگاهی بلکه به خاطر کارآیی و فن‌آوری رتبه بالاتری در دنیا داشته باشیم.

روز گذشته دستگاه PMU که پایداری شبکه را رصد می کند به بهره برداری رسید ایران به دسته اندک کشورهایی که این تکنولوژی را در دنیا دارند پیوست.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین