|
|
امروز: دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۰
دیده‌بان حقوق‌بشر با اشاره به محاکمه شیعیان در عربستان:
کد خبر: ۹۸۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی با اشاره به محاکمه 30 شیعه در عربستان به اتهام جاسوسی برای ایران اعلام کرد: سعودی‌ها عدالت را به تمسخر گرفته‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی با اشاره به محاکمه 30 شیعه در عربستان به اتهام جاسوسی برای ایران اعلام کرد: سعودی‌ها عدالت را به تمسخر گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان دیده‌بان حقوق بشر، دادستانی عربستان سعودی 32 شیعه را به جاسوسی برای ایران متهم کرده و خواهان صدور حکم اعدام علیه 25 تن از آنهاست.

این افراد که از سال 2013 تاکنون در بازداشت بسر می‌برند، از سوی دستگاه قضایی سعودی به جاسوسی برای ایران متهم شده‌اند که بنا بر اعلام دیده بان حقوق بشر، اتهامات مطرح شده در کیفرخواست این افراد شامل مواردی است که هیچ یک جرم شناخته نمی‌شوند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود آورده است که به گفته دادستانی عربستان، متهمان پرونده از اعتراضات حمایت کرده و با تبلیغ باورهای شیعی خود به پادشاهی عربستان آسیب زده‌اند.

این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر همچنین تأکید کرد: آل سعود با محاکمه این افراد عدالت را به تمسخر گرفته است، چرا که آنها روند حقوقی اولیه را در حق این متهمان رعایت نکرده است.

پادشاهی عربستان از فوریه 2016 روند محاکمه این 32 نفر را در دادگاه جرایم ویژه ریاض آغاز کرده است.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، مقامات سعودی اجازه دسترسی متهمان به وکیل را نداده و آنها نتوانسته‌اند به اسناد لازم برای آماده کردن دفاعیه خود در بیش از سه سال گذشته دست پیدا کنند.

سارا لی ویتسون سرپرست بخش خاورمیانه در این سازمان، گفت: این دادگاه‌ها یک نشانه دیگر از ناعادلانه بودن نظام عدالت و دستگاه قضایی در عربستان است.

بر اساس آنچه در کیفرخواست متهمان آمده است، 30 نفر از آنها عربستانی، یک تن ایرانی و یک نفر دیگر افغان است و تمام متهمان عربستانی این پرونده شیعه هستند.

بر اساس این گزارش، شهروندان شیعه عربستان همواره با یک تبعیض سیستماتیک در تمام امور، از جمله نظام آموزش دولتی، اشتغال در مناصب دولتی و حتی دریافت مجوز برای ساخت مراکز مذهبی مواجه هستند. ریاض سال‌هاست که از سوی سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی به دلیل نقض حقوق شهروندان شیعه خود مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

دیده‌بان حقوق بشر تاکنون هفت پرونده مربوط به دادگاه جرایم ویژه از سال 2013 تا 2014 را بررسی کرده که در آن مردان و کودکان به دلیل جرایم مربوط به اعتراضات خیابانی محکوم شده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین