|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۷
کد خبر: ۹۸۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
وی افزود: اندازه شناسی قانونی نیز به عنوان یک وظیفه حاکمیتی و مطالبات مردمی، ابزاری برای دفاع از حق الناس در داد و ستد عمومی و تضمین صحت عملکرد دستگاه های اندازه گیری است که در بهداشت، سلامت و امنیت جامعه کاربرد دارد.
  رئیس مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران بر ضرورت بومی سازی دانش اندازه شناسی در نظام نوین استاندارد تاکید کرد.

خسرو معدنی پور در هشتمین همایش روزجهانی اندازه شناسی و اولین کنفرانس اندازه گیری که صبح روز امروز در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد، اظهار کرد: اراده و عزم جدی در مدیریت سازمان ملی استاندارد ایران وجود دارد که بر این اساس مرکز اندازه شناسی به عنوان یکی از ارکان این سازمان در کنار استاندارد سازی، ارزیابی انطباق و تایید صلاحیت استقرار یافته و وظایف خود را به عنوان یکی از اجزای زیرساخت کیفیت در کشور انجام می دهد.



وی افزود: اندازه شناسی قانونی نیز به عنوان یک وظیفه حاکمیتی و مطالبات مردمی، ابزاری برای دفاع از حق الناس در داد و ستد عمومی و تضمین صحت عملکرد دستگاه های اندازه گیری است که در بهداشت، سلامت و امنیت جامعه کاربرد دارد.

رئیس مرکز اندازه شناسی با بیان اینکه به همین دلیل بهبود روش ها، شفاف سازی و توسعه حوزه عملکرد اندازه شناسی مسیری است که باید به سرعت و دقت پیموده شود، گفت: بومی سازی دانش اندازه شناسی لازمه تقویت محور اندازه شناسی در نظام نوین استاندارد است و استفاده از دانش، قابلیت ها و امکانات دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و صنایع برای رسیدن به اهداف این سازمان ضروری است.

معدنی پور بیان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل، امید است با همکاری و همدلی همه مسئولان اهداف و برنامه های مورد نظر را به اجرا گذاشته و عملیاتی کنیم.

وی افزود: در بند ۲۴ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، مسئولیت استانداردسازی تمام کالاها و خدمات اشاره شده و برای دستیابی به این اهداف نیازمند ارتقاء مرکز اندازه شناسی در سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان یکی از محور های اصلی استاندارد کشور هستیم.

وی گفت: امضا موافقت نامه شناسایی متقابل کمیته بین المللی اوزان و مقیاس ها «سی.ای.پی.ام» و «ام.ار.ا» در بهمن سال گذشته بین رئیس مرکز اندازه شناسی ایران و رئیس دفتر بین المللی اوزان و مقیاس ها «بی.ای.پی.ام» از جمله این اقدامات بود.

رئیس مرکز اندازه شناسی اظهارکرد: این موافقت نامه نقطه آغاز اتصال ایران به سیستم اندازه گیری جهانی است و نتیجه آن برقراری قابلیت ردیابی نتایج اندازه گیری و کالیبراسیون در سطح کشور خواهد بود.

وی گفت: با بررسی های انجام شده نتیجه آن نیز پذیرش گواهینامه های آزمون و کالیبراسیون توسط آزمایشگا ه های تایید صلاحیت شده در ایران با قابلیت ردیابی از طرح مرکز ملی اندازه شناسی ایران خواهد شد.

معدنی پور بیان کرد: این مهم موجب رفع موانع تجارت بین المللی و همچنین صرفه جویی ارزی فراوان حاصل از انجام کالیبراسیون دستگاه ها و تجهیزات اندازه گیری در داخل کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با تجهیز و به روز رسانی آزمایشگاه های مرجع ملی در مرکز اندازه شناسی زیرساخت لازم برای ارتقا سطح مقایسات بین المللی فراهم شود.

وی در پایان گفت: امید است در سال جاری نوید بخش توسعه و استقرار نظام اندازه شناسی پایدار و پویا برای رسیدن به اهداف نظام جمهوری اسلامی باشیم.
 
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین