محمد نوری، خریدار بنزین در این جایگاه نیز در خصوص این قیمت گفت: من معتقدم بنزین با کیفیت کنونی 1500 تومان نمیارزد. قیمت 1500 تومان برای بنزینی خوب است که هوا را تا این حد آلوده نکند و مشکلی ایجاد نکند اما در عمل شاهدیم که این بنزین هم هوا را خراب میکند و هم خودرو را.
آیا با تعیین قیمت 1500 تومان برای هر لیتر بنزین مازاد سهمیه موافق هستید؟ تعیین چند لیتر سهمیه در هر ماه را مناسب میدانید؟
«خبرآنلاین» با طرح این پرسشها نوشت: در حالی قیمت 1500 تومان برای هر لیتر بنزین مازاد اعلام شد که سلسلهای از تأییدها و تکذیبها را به همراه داشت.
قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به نقل از سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، قیمت 1500 تومان اعلام کرد اما کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش این موضوع را تکذیب کرد. با این حال، با توجه به الزام مجلس درخصوص بازگرداندن نظام دو نرخی به ساختار عرضه بنزین کشور به نظر میرسد طی روزهای آینده قیمت دوم بنزین از سوی مقامات اجرایی شود.
از سال 1357 تاکنون قیمت بنزین 11 بار دستخوش تغییر شده است. در حالی که از ابتدای سال 1357 تا سال 1386 قیمت بنزین به طور متوسط هر چهار سال یک بار دستخوش تغییر شده و افزایش یافته است، اما از سال 1386 به بعد که برنامه سهمیهبندی به مرحله اجرا گذاشته شد، هر دو سال یک بار بهای این فرآورده نفتی تغییر کرده است.
تعیین قیمت بنزین در حالی در دستور کار دولت قرار دارد که مقامات دولتی پیش از این بر تکنرخی ماندن بنزین و همچنین عدم افزایش قیمت آن در سال جاری تاکید کرده بودند. نمایندگان با استناد به ضرورت تداوم استفاده از کارت سوخت، خواستار تعیین سهمیه و همچنین قیمتی برای بنزین مازاد بر مصرف شدند. بنزین در بسیاری دیگر از کشورها چند نرخی است اما این چند نرخی بودن به سهمیهبندی و تعیین نرخ از سوی دولت بازنمیگردد.
در آمریکا، کانادا و بسیاری کشورهای غربی، توزیع بنزین توسط بخش خصوصی انجام میشود؛ از این رو شرکتها و جایگاههای سوختگیری برای جذب مشتریان نسبت به عرضه بنزین ارزانتر یا بنزین باکیفیتتر اقدام میکنند.
علی، یکی از کارکنان یک جایگاه سوختگیری در منطقه ولنجک در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت 1500 تومان را برای بنزین مناسب میدانید یا خیر؟ گفت: فکر میکنم قیمت بالایی باشد. وقتی هر لیتر بنزین 1500 تومان شود، به این معنی است که یک باک خودرو 75 هزار تومان میشود. این پول مبلغ بسیار زیادی است. البته در منطقه ما که بیشتر خودروسواران بنزین سوپر میخرند، شاید مشکلی پیش نیاید اما فکر میکنم کلاً برای خودرودار سخت است که ماهانه یک باک به این قیمت بخرد.
محمد نوری، خریدار بنزین در این جایگاه نیز در خصوص این قیمت گفت: من معتقدم بنزین با کیفیت کنونی 1500 تومان نمیارزد. قیمت 1500 تومان برای بنزینی خوب است که هوا را تا این حد آلوده نکند و مشکلی ایجاد نکند اما در عمل شاهدیم که این بنزین هم هوا را خراب میکند و هم خودرو را.
یکی از کارکنان جایگاه سوختگیری در منطقه سهروردی نیز در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: شیوه خرید بنزین و زمان سوختگیری در ماههای اخیر، پس از تکنرخی شدن بنزین کاهش یافته است اما موضوع این است که وقتی بنزین سهمیهبندی میشود، بازاری به راه میافتد که فعالیتش به نفع هیچکس نیست.
او گفت: خیلی از تاکسیداران اواخر هر ماه مقابل پمپ بنزین میایستادند و سعی میکردند سهمیهشان را با قیمت 100 تومان کمتر از جایگاه به فروش برسانند. حالا اگر بنزین 1500 تومان شود، این بازار دوباره به راه خواهد افتاد.
وی با تاکید بر اینکه تمایلی به اعلام نامش ندارد، گفت: ما هم شنیدهایم سهمیه قرار است 100 لیتر شود و قیمت بنزین نیز برای مازاد سهمیه 1500 تومان، اما فکر میکنم این قیمت برای مردم کمی بالا باشد.
او قیمت مناسب بنزین را با توجه به نرخهای جهانی 1000 تومان دانست و گفت: دستگاههای امنیتی باید مانع قاچاق بشوند وگرنه نمیشود به ریال پول درآورد و به دلار خرج کرد.
وی در جواب این سؤال که معمولا خودروها برای خرید چه میزان بنزین در جایگاه سوختگیری توقف میکنند؟ گفت: قبل از سهمیهبندی بنزین در سال 1386 غالباً رانندگان باکهایشان را پر میکردند اما بعد از سهمیهبندی باب شد که بسیاری برای خرید 10 لیتر و 15 لیتر مراجعه میکردند. حتی برخی رانندگان جوانتر 5 لیتر و 7 لیتر هم میخریدند.
او تاکید کرد که در ماههای اخیر حجم خرید اندکی افزایش یافته بود اما ممکن است دوباره شاهد بازگشت روند پیشین باشیم.
از سوی دیگر، یکی از جایگاهداران در خیابان حافظ گفت: من معتقدم که بازگشت نظام دو نرخی دوباره به معنای خرید و فروش سهمیه و خرید بنزین در ظرفهای سه لیتری و ... است.
او گفت: خریداران ما اغلب رانندگان تاکسی هستند. وقتی بنزین سهمیهای خریدار داشت، ما به عینه میدیدیم که تاکسیداران بخشی از درآمدشان را از محل فروش سهمیه تامین میکردند و دیگر در شهر تردد نداشتند.
او در پاسخ به این سؤال که چه قیمتی را برای نرخ دوم بنزین مناسب میدانید؟ گفت: من معتقدم بنزین تکنرخی 1200 تومان بهتر از دو نرخی با این وضعیت است. به نظر میرسد لازم است قیمت دوم بنزین و سهمیه طوری تعیین شود که نیازی به خرید و فروش سهمیه نباشد.
فرهاد نظری، کارمندی که برای خرید بنزین در جایگاه بود، در این خصوص اظهار کرد: من ماهانه یک میلیون و 800 هزار تومان حقوق میگیریم و هر ماه حدود 100 لیتر بنزین مصرف میکنم. اگر قرار باشد سهمیه همان 60 لیتر باشد، طبیعتاً من با هزینههای بالایی مواجه میشوم.
«خبرآنلاین» با طرح این پرسشها نوشت: در حالی قیمت 1500 تومان برای هر لیتر بنزین مازاد اعلام شد که سلسلهای از تأییدها و تکذیبها را به همراه داشت.
قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به نقل از سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، قیمت 1500 تومان اعلام کرد اما کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش این موضوع را تکذیب کرد. با این حال، با توجه به الزام مجلس درخصوص بازگرداندن نظام دو نرخی به ساختار عرضه بنزین کشور به نظر میرسد طی روزهای آینده قیمت دوم بنزین از سوی مقامات اجرایی شود.
از سال 1357 تاکنون قیمت بنزین 11 بار دستخوش تغییر شده است. در حالی که از ابتدای سال 1357 تا سال 1386 قیمت بنزین به طور متوسط هر چهار سال یک بار دستخوش تغییر شده و افزایش یافته است، اما از سال 1386 به بعد که برنامه سهمیهبندی به مرحله اجرا گذاشته شد، هر دو سال یک بار بهای این فرآورده نفتی تغییر کرده است.
تعیین قیمت بنزین در حالی در دستور کار دولت قرار دارد که مقامات دولتی پیش از این بر تکنرخی ماندن بنزین و همچنین عدم افزایش قیمت آن در سال جاری تاکید کرده بودند. نمایندگان با استناد به ضرورت تداوم استفاده از کارت سوخت، خواستار تعیین سهمیه و همچنین قیمتی برای بنزین مازاد بر مصرف شدند. بنزین در بسیاری دیگر از کشورها چند نرخی است اما این چند نرخی بودن به سهمیهبندی و تعیین نرخ از سوی دولت بازنمیگردد.
در آمریکا، کانادا و بسیاری کشورهای غربی، توزیع بنزین توسط بخش خصوصی انجام میشود؛ از این رو شرکتها و جایگاههای سوختگیری برای جذب مشتریان نسبت به عرضه بنزین ارزانتر یا بنزین باکیفیتتر اقدام میکنند.
علی، یکی از کارکنان یک جایگاه سوختگیری در منطقه ولنجک در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت 1500 تومان را برای بنزین مناسب میدانید یا خیر؟ گفت: فکر میکنم قیمت بالایی باشد. وقتی هر لیتر بنزین 1500 تومان شود، به این معنی است که یک باک خودرو 75 هزار تومان میشود. این پول مبلغ بسیار زیادی است. البته در منطقه ما که بیشتر خودروسواران بنزین سوپر میخرند، شاید مشکلی پیش نیاید اما فکر میکنم کلاً برای خودرودار سخت است که ماهانه یک باک به این قیمت بخرد.
محمد نوری، خریدار بنزین در این جایگاه نیز در خصوص این قیمت گفت: من معتقدم بنزین با کیفیت کنونی 1500 تومان نمیارزد. قیمت 1500 تومان برای بنزینی خوب است که هوا را تا این حد آلوده نکند و مشکلی ایجاد نکند اما در عمل شاهدیم که این بنزین هم هوا را خراب میکند و هم خودرو را.
یکی از کارکنان جایگاه سوختگیری در منطقه سهروردی نیز در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: شیوه خرید بنزین و زمان سوختگیری در ماههای اخیر، پس از تکنرخی شدن بنزین کاهش یافته است اما موضوع این است که وقتی بنزین سهمیهبندی میشود، بازاری به راه میافتد که فعالیتش به نفع هیچکس نیست.
او گفت: خیلی از تاکسیداران اواخر هر ماه مقابل پمپ بنزین میایستادند و سعی میکردند سهمیهشان را با قیمت 100 تومان کمتر از جایگاه به فروش برسانند. حالا اگر بنزین 1500 تومان شود، این بازار دوباره به راه خواهد افتاد.
وی با تاکید بر اینکه تمایلی به اعلام نامش ندارد، گفت: ما هم شنیدهایم سهمیه قرار است 100 لیتر شود و قیمت بنزین نیز برای مازاد سهمیه 1500 تومان، اما فکر میکنم این قیمت برای مردم کمی بالا باشد.
او قیمت مناسب بنزین را با توجه به نرخهای جهانی 1000 تومان دانست و گفت: دستگاههای امنیتی باید مانع قاچاق بشوند وگرنه نمیشود به ریال پول درآورد و به دلار خرج کرد.
وی در جواب این سؤال که معمولا خودروها برای خرید چه میزان بنزین در جایگاه سوختگیری توقف میکنند؟ گفت: قبل از سهمیهبندی بنزین در سال 1386 غالباً رانندگان باکهایشان را پر میکردند اما بعد از سهمیهبندی باب شد که بسیاری برای خرید 10 لیتر و 15 لیتر مراجعه میکردند. حتی برخی رانندگان جوانتر 5 لیتر و 7 لیتر هم میخریدند.
او تاکید کرد که در ماههای اخیر حجم خرید اندکی افزایش یافته بود اما ممکن است دوباره شاهد بازگشت روند پیشین باشیم.
از سوی دیگر، یکی از جایگاهداران در خیابان حافظ گفت: من معتقدم که بازگشت نظام دو نرخی دوباره به معنای خرید و فروش سهمیه و خرید بنزین در ظرفهای سه لیتری و ... است.
او گفت: خریداران ما اغلب رانندگان تاکسی هستند. وقتی بنزین سهمیهای خریدار داشت، ما به عینه میدیدیم که تاکسیداران بخشی از درآمدشان را از محل فروش سهمیه تامین میکردند و دیگر در شهر تردد نداشتند.
او در پاسخ به این سؤال که چه قیمتی را برای نرخ دوم بنزین مناسب میدانید؟ گفت: من معتقدم بنزین تکنرخی 1200 تومان بهتر از دو نرخی با این وضعیت است. به نظر میرسد لازم است قیمت دوم بنزین و سهمیه طوری تعیین شود که نیازی به خرید و فروش سهمیه نباشد.
فرهاد نظری، کارمندی که برای خرید بنزین در جایگاه بود، در این خصوص اظهار کرد: من ماهانه یک میلیون و 800 هزار تومان حقوق میگیریم و هر ماه حدود 100 لیتر بنزین مصرف میکنم. اگر قرار باشد سهمیه همان 60 لیتر باشد، طبیعتاً من با هزینههای بالایی مواجه میشوم.
ارسال نظر