|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۰
کد خبر: ۹۸۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
به طبع اگر این گونه تلف‌شده از جنس ماده باشد، عمق فاجعه را عمیق‌تر می‌کند، چون این گونه در صورت زنده ماندن می‌توانسته مادر حداقل دو یا سه خانواده جدید دیگر باشد.
  کشیک‌های شبانه محیط‌بانان به منظور حفظ "بچه یوزپلنگ آسیایی"، در محور شاهرود سبزوار و محدوده عبا‌س‌آباد مستقر شده‌اند؛ این قلاده، تنها توله‌ی یوزپلنگ ماده‌ای است که چند روز پیش در تصادف جاده تهران مشهد قربانی شد.

تصادفات جاده‌ای که بنا به آمار و ارقام سازمان حفاظت محیط زیست، طی 9 سال اخیر 60 درصد تلفات یوزپلنگ را به خود اختصاص داده است، هنوز آن قدر که باید، هولناک تلقی نمی‌شود، این درحالیست که تنها 50 قلاده از این گونه باقی مانده و فاجعه تلف شدن هر یک قلاده به معنای از دست رفتن دو درصد جمعیت این گونه ارزشمند محسوب می‌شود.

به طبع اگر این گونه تلف‌شده از جنس ماده باشد، عمق فاجعه را عمیق‌تر می‌کند، چون این گونه در صورت زنده ماندن می‌توانسته مادر حداقل دو یا سه خانواده جدید دیگر باشد.

هومن جوکار، مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درباره "توله 10 ماهه این یوزپلنگ تلف شده"، به خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: از آنجا که این خطر وجود دارد که این توله یوزپلنگ به جاده و محل کشته شدن مادرش برگردد، طی چهار شب متوالی با تعدادی از افراد پروژه حفاظت از یوزپلنگ، نیروهای محیط‌بان منطقه و افراد داوطلب در منطقه مستقر هستیم.

وی اظهار کرد: شب‌ها با روشن کردن آتش و کشیک تا صبح مراقب هستیم تا "توله یوزپلنگ" به سمت جاده نیاید و کشته نشود. این کشیک‌ها ادامه دارد تا مطمئن شویم که توله از جاده دور و به عمق منطقه وارد شده است. به محضی که بتواند بدون مادر شکار بگیرد، خیال ما راحت می‌شود؛ ولی تا این زمان ما باید این کار را ادامه دهیم.

مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با بیان این که آمادگی کامل برای پیش آمدن هر شرایط را داریم، گفت: تجهیزات کافی برای زنده‌گیری این توله را داریم؛ ولی سعی داریم این کار را نکنیم. در صورت اجبار این گونه را زنده‌گیری می‌کنیم تا در یک شرایط مناسب قرار گرفته و بعد از "ری کاوری" (بهبود) به طبیعت برگردد.

جلسه کمیته بحران استان سمنان با محوریت یوزپلنگ

جوکار در ادامه به برگزاری جلسه‌ای با حضور وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور استان سمنان در روز چهارشنبه 6 خرداد اشاره کرد و گفت: این جلسه در کمیته بحران استان سمنان برگزار می‌شود که طی آن گزارشات علمی و فنی را ارائه و توافقات نهایی می‌شود، همچنین در انتهای گزارش پیشنهاد اجرای مجموعه‌ای از عملیات وجود دارد که هر یک از دستگاه‌ها باید بخش مربوط به حوزه خود را بر عهده بگیرند. پلیس راهور باید دوربین‌های کاهش سرعت، تابلو ها و علائم هشداردهنده برای کاهش سرعت رانندگان را نصب کند و وزارت راه باید در مورد اقدامات مربوط به جاده ساخت زیرگذر و روگذر در محور 12 کیلومتری ، فنس‌کشی اطراف جاده وارد کار شود.

وی افزود: طی چند ماه گذشته مجموعه مطالعاتی در این باره صورت گرفته که در نتیجه آن مشخص شد که درخواست ایجاد تمهیدات سازمان حفاظت محیط زیست برای چند کیومتر از جاده تهران مشهد است، همچنین باید از لحاظ زیست شناسی "کریدور یوزپلنگ" شناخته می‌شد که طی مطالعات این کار انجام ‌شد.

نجات جان یوزپلنگ در گرو ساخت روگذر

مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اشاره به این که طی چند ماه اخیر علاوه بر مطالعات، رایزنی برای تامین بودجه نیز انجام شد، افزود: تاکنون نزدیک 200 میلیون تومان از بیمه دانا گرفته شده و برای شروع کار بودجه مناسبی است، ولی برای ایمن شدن جاده و کریدور یوزپلنگ به بودجه بیشتری نیاز است.

به گفته‌ی جوکار، برخی طرح‌ها چون نصب تابلوها و علائم هشدار دهنده، ایجاد طاق نصرت به منظور هشیاری رانندگان نسبت به ورود آنها به محدوده جدی، قابلیت اجرای سریع دارد. نصب دوربین‌های کنترل سرعت نیز می‌تواند در صورت همکاری پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی به سرعت اجرایی شود.

وی با بیان اینکه قدم لازم برای حفاظت یوزپلنگ‌ آن است که مسیر حرکت یوزپلنگ (کریدور) را امن کنیم، گفت: جلوی حرکت حیوان را نمی‌شود گرفت، این اقدام هزینه بردار است باید هر دستگاه و هرکسی که کاری از دستش بر می‌آید در تامین بودجه برای ساخت روگذر و فنس کشی در اطراف جاده اقدام کنند.

مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با تاکید بر این که «رقم لازم برای این کار در قبال بودجه‌های عمرانی کشور ناچیز است»، گفت: احتیاج نیست این روگذر خیلی بزرگ و خیلی سنگین ساخته شود. بلکه در دنیا برای این روگذرها نمونه‌هایی به صورت تونل‌هایی پیش ساخته وجود دارد که بسیار سبک هستند و روی آنها مقداری خاکریزی صورت می‌گیرد که کار پیچیده‌ای نیست، ولی هزینه‌بردار است که تامین این هزینه از توان پروژه حفاظت از یوزپنگ و سازمان حفاظت محیط زیست خارج است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین